Gå til innhold

Brudd på fiberkabelen(den ut av veggen)

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hei!

Som tittelen sier er fiberkabelen ødelagt, den er blitt revett rett av har ca en meter til gode fra d som henger ut av veggen. Da jeg ringte telelevradøren sa de prisen kom på 2900?! noe jeg syns var i d meste laget for å spleise på en kobling.

Noen som vet en billigere løsning?^^

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei drivet litt med fiber det er ganske hore å skjøte det du må klippe skrelle legge på hette og ha en spesiel maskin får å smelte de to trådene sammen , så jeg ser prisen, hvis du vil ha fiberen din optimal betal og vær forsiktig. det kan hende det finnes andre firmaer som driver med det kansje du får bedre pris.

mvh lineplx

Lenke til kommentar

Ja det er sant det, den maskinen for å spleise fiberen koster flesk i seg selv. Så det måtte du evt. ha fått lånt eller så. Men det er jo ikke helt umulig om du hadde kontaktet en lokal vgs som har data elektroniker linje så er oddsen stor for at de har nettopp en slik maskin.

Du må ihvertfall kjenne de godt for den marskinen koster ( hvertfall den vi har ) 50 000,- kr

nå spekulerer jeg bare men trur ikke noen av de elektriske fagene lærer å skjøte fiber på skolen,

vi fikk kurs gjennom jobben.

Lenke til kommentar

Tror heller ikke mange VGS har utstyr for å skjøte fiber. Maskiner for slikt koster fra 50 000,- og oppover. En ordentlig maskin ligger fort på et par ganger en "billigmaskin"

Selve arbeidet med å skjøte en fiber er fort ikke mere en en time jobb med opprigging og skjøten. Matriellet er heller ikke så dyrt. Men vist man regner sammen alt fra kjøring, arbeidet, fakturering, matriell og nedskrivning av utstyret kommer man fort opp i noen tusen.

Ikke noe annet å gjøre enn å betale for å få dette ordnet, og være mere forsiktig med fiberen for fremtiden. Skjøre greier og dyrt og fikse.

Lenke til kommentar

Nå sa jeg og data-elektroniker linje. Skolen jeg var på vet jeg har det. Men det er klart slikt utstyr er og gjerne på utlån ifra universitet o.l. Er no bare til å ta seg en ringe runde det til de lokale instanser som måtte være. Kommer jo helt på hva han orker gjøre for å spare noen kroner.

edit: Ser jo ikke for meg at han hadde fått lånt med seg maskinen hjem, hehe, han måtte nok fått laget kabelen der. Så lenge han hadde betalt for kabelen tror jeg nok at en lærer hadde latt en av sine vg3 elever f.eks gjort jobben. Men nå spørs det om det er bare inntaks delen av fiberen som er ødelagt, noe som vi ikke her vet.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...