Gå til innhold

Gode emulators?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For NES er nestopia eller jnes bra. SNES er det zsnes som gjelder. De viktigste egenskapene i en emulator er at den har en form for "PAL/NTSC filter". Sånn at bildet ser ut som på en gammel CRT-skjerm. Der blør fargene inn i hverandre og kantene blir uskarpe. Filtre av typen "Super SAIx2" som bare glatter ut kantene ser helt elendig ut, og ikke autentisk overhodet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
SNES er det zsnes som gjelder.

For noen år siden ville jeg nok vært enig. Brukte selv ZSNES fra v0.300 i 1998 eller noe sånt, da ZSNES var lysår foran Snes9x og de andre konkurrentene, både på ytelse og funksjonalitet, som jevn hastighet (ZSNES hadde automatisk framerate-limiter, mens i Snes9x måtte "cycles" settes manuelt, slik at det var så og si umulig å få jevn hastighet - dette er selvsagt for lengst fikset nå), støtte for gjennomsiktighet, og generell kompatibilitet med spill.

Helt frem til for et par år siden brukte jeg alltid ZSNES, men kompatibiliteten, spesielt i de senere versjonene er ikke alltid på topp, og i enkelte spill som FF VI og Super Mario RPG oppstår det problemer, så jeg begynte å se etter alternativer.

 

De som dukket opp var hovedsaklig Snes9x og bsnes.

Har ikke brukt Snes9x så mye, men testet det litt med bl.a. Super Castlevania IV, og opplevde at det til tider produserte støy i lyden.

 

De siste gangene jeg har spilt gjennom SNES-spill (FF VI, og mer nylig Zelda: ALTTP) har jeg brukt bsnes.

bsnes er en emulator som blir utviklet med fokus på å emulere SNES-maskinvaren så presist som mulig, fremfor å optimalisere ytelse eller legge inn tvilsomme "workarounds" for spesifikke spill, og er som resultat langt mer nøyaktig.

 

Den eneste bakdelen med dette er at den også krever LANGT kraftigere maskinvare enn andre emulatorer for å kjøre spill i full hastighet, men så lenge man har en oppegående PC burde det ikke være noe problem. (mine hovedmaskiner er fra 2007 og 2008, og kjører Core2Quad 6600/9550 + NVIDIA GeForce GTX260, og det går fint)

 

Anbefaler altså sterkt å sjekke bsnes hvis maskinvaren strekker til.

 

De viktigste egenskapene i en emulator er at den har en form for "PAL/NTSC filter". Sånn at bildet ser ut som på en gammel CRT-skjerm. Der blør fargene inn i hverandre og kantene blir uskarpe. Filtre av typen "Super SAIx2" som bare glatter ut kantene ser helt elendig ut, og ikke autentisk overhodet.

Dette er vel en smakssak, men personlig har jeg kommet frem til at de aller fleste slike filtre og kantutjevningsmetoder ser ganske elendige ut, og foretrekker å ikke bruke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...