Gå til innhold

pirattrussel overdrevet av bransjen?


Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7817309

 

Bare må poste den her, håper at det kan diskuteres igjen. Saken for mitt vedkommende er at jeg ikke ville kjøpt de fleste spille jeg laster ned, men ihvertfall halvparten av spillene jeg eier er etter å prøvd en "utvidet demo" :p

 

Spillnæring har tjent penger på at jeg har drevet piratvirksomhet.

 

 

 

edit : kjlpt til kjøpt ;P

Endret av Taare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig, alikevel snakker jo Gamer.no om kopisperrer stadig vekk, og om det fryktelige problemet som nesten alle i bransjen er enige om at å gru det ødelegger hele bransjen. Har aldri sett spekulasjoner fra media om det kanskje er bullshit de kommer med spillselskapene. Vi tar heller på oss stakkars dem som mister så mye uten å være kritisk til dem og deres tall i det hele tatt. Jeg har faktisk fungert som reklame kanal nesten, nettopp fordi det er mange av spillene jeg prøver. De beste kjøper jeg. Kjøper ikke middelmådig programvare, kommer heller ikke til å begynne med det. Spillfolka har vært flinke i å vanne ut hele gamermassen med å dra millionen av fps tullinger og facebook spillere være tonesettende for kvalitet på markedet. Da går de vekk fra mine ønsker og preferanser som en av de som ser på seg selv som "kjernegamer". Det her mener jeg er mye av grunnen

Lenke til kommentar

Vi ser jo gang på gang at kopisperrer ikke hjelper et dugg. Sikkert som tidevannet dukker spilla opp på nettet omtrent dagen det kommer ut, hvis ikke før. De eneste som blir belastet av kopisperrene er jo de som kjøper spillet, de som laster det ned gratis trenger bare å bytte ut noen filer for at det skal fungere.

 

For min del har jeg kun lastet ned spill som jeg har vært usikker på om jeg skal kjøpe, dvs aldri hadde skaffet meg om det eneste valget var å kjøpe.

 

I mange av tilfellene har nedlastingen endt med kjøp, ettersom jeg har blitt positivt overrasket over spillet. Det skal dog sies at jeg selv har vært ungdom på et stramt spillbudsjett en gang i tiden, og da frister det selvsagt ekstra å laste ned når man faktisk ikke har muligheten til å kjøpe.

 

 

Det største problemet i forhold til piratkopiering har de spillene som ikke har en onlinedel å friste med om man casher inn penger. Mange spill er laget for en enspilleropplevelse, og det er synd at de blir mest rammet av piratkopiering.

 

 

Løsningen er jo faktisk det Diablo 3 gjør, krever at man skal være tilkoblet nettet for å få spilt. Dette er selvfølgelig en bakdel for brukerne, så det kommer an på omfanget av problemet om det faktisk er verdt det i det store og hele.

Lenke til kommentar

Skrevet mange forskjellige svar nå, vanskelig å si noe som ikke har blitt sagt tusen ganger før. Du skriver at det er løsningen med kontinuerlig nett-kontakt, dette er ulovlig. Men siden hele industrien har tatt på seg offer rollen, og ingen er interessert i å ta offeret men heller det difuse, de onde, de kriminelle, cyberpiratene. Vi har slukt alt "de" har sagt om at vi er grusomme og at vi øedlegger industrien og at det er synd på dem og vanskelig å drive med pc. det viser seg at tallene de har gitt oss er 3 ganger så høye som de faktiske tallene. Jeg sier de faktiske tallene siden spillindustriens feilaktige betalings-forskning alltid har blitt brukt som endelig bevis. Mange sier at det har vært nedgang de siste årene, men halvparten på tre år? virkelig, pga spotify? og steam? D

Lenke til kommentar

Tyveri er selvfølgelig tyveri, uansett om det skjer fysisk eller digitalt. Men, hvis den eneste måten å forhindre det på er å innskrenke alles personvern, så må man nesten spørre seg hvor mye underholdningsbransjen egentlig er verdt. Jeg er enig i at det ikke burde være mulig å laste ned underholdning gratis imot produsentenes vilje, men jeg er ikke villig til å vike en tomme på mitt privatliv fordi bransjen skal øke inntjeningen. Hvis valget er enten eller, så synes jeg heller man må akseptere en viss grad av tyveri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...