Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæresten min har fått påvist herpes, what to do?!

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjæresten min har hatt mange sex-partnere og har nå fått fåvist herpes 2 i underlivet. Som jeg har skjønt er viruset i kroppen resten av livet.. Pyse som jeg er så synes jeg dette er ganske ekkelt. Vurderer å ta en sjekk å finne ut om jeg også har det.

Om svaret er negativt hva gjør jeg da?! :S Ikke særlig keen på få samme viruset selv så må eventuelt slutte å ha sex med henne? Jeg er dessverre lite interessert å plutselig begynne å bruke kondom..

Hjelp fortvilet gutt21!

Postet av anonym: 64a67427cde4e906e7c1a47cba3f1b47

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett useriøst innlegg er slettet. Kommentarer på dette kan tas på PM og ikke i tråden.

On-topic så er det bare du som kan svare på dette. Skjønner godt at du ikke vil tilbake til kondom. Du må nesten teste deg. Ikke bare for din egen skyld, men også for eventuelle partnere i fremtiden.

Slår det ut positivt så er det jo bare å fortsette. Viser det seg at du enda ikke har viruset må du ta et valg. Enten fortsette med kondom, fortsette uten kondom og få viruset eller gjøre det slutt.

Ta testen så snart du har mulighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Om dette er jenta du skal gifte deg men, go for it uten kondom. Om det ikke er det ... tenk hvor kjipt det er å gi en framtidig livspartner herpes fordi du ikke ville tilbake til å bruke kondom når du var 21 ...

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Synes dette er helt sinnsykt. Har absolutt ikke lyst å få dette selv så får vel begynne med kondom :S Hvis forholdet tar slutt kan jeg vel nesten likesågodt kutte av tissen hvis jeg får dette selv? Ingen vil ha sex/starte et partnerforhold med en som har evigvarende kjønssykdom i kroppen?!

Er det med blodprøve jeg finner ut om jeg har det? Eventuelt hva slags symptomer kan jeg få som gutt?

Noen har som har opplevd noe lignende? Jeg er fortsatt i sjokk!

Postet av anonym: 31079076c525f4db7c6c6ba1306eecf9

Lenke til kommentar

Jeg klinte med en jente som har herpes ivår, er de stor sjanse for at jeg har fått herpes? :S

Lav risiko om hun ikke hadde utbrudd, og mange har dette svært sjeldent.

Men til trådstarter:

Det du må tenke på er om dette er noe du har lyst til å sjangse på. Problemet med herpes er at det er svært individuelt hvorvidt man blir plaget av det. Jeg kjenner folk med herpes som plages ekstremt med dette. Det vil si ofte utbrudd, noe som fører til mange vannfylte blemmer, etterfulgt av sår. Det er i tillegg kjipt å måtte informere eventuelle kommende sexpartnere eller kjærester om at du har det. Det kan som sagt smitte mellom utbruddene, så eneste måten du kan være sikker på er å bruke kondom.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Synes dette er helt sinnsykt. Har absolutt ikke lyst å få dette selv så får vel begynne med kondom :S Hvis forholdet tar slutt kan jeg vel nesten likesågodt kutte av tissen hvis jeg får dette selv? Ingen vil ha sex/starte et partnerforhold med en som har evigvarende kjønssykdom i kroppen?!

Er det med blodprøve jeg finner ut om jeg har det? Eventuelt hva slags symptomer kan jeg få som gutt?

Noen har som har opplevd noe lignende? Jeg er fortsatt i sjokk!

Postet av anonym: 31079076c525f4db7c6c6ba1306eecf9

Fra smitte til utbrudd tar det ca 3-7 dager. Ved utbrudd kan man få forvarsel med smerte, prikking og brenning ofte lokalt. Utbrudd starter med svie og smerter på hud og slimhinner og eventuelt ved vannlating, og det dannes blemmer. Etter hvert brister blemmene og det blir smertefulle sår.

En kompis av meg har herpes, og han må regelmessig til legen og få respept som demper utbruddene, men du blir aldri helt kvitt de.

Lenke til kommentar

Jeg hadde dumpa ho. Nok fisk i havet uten herpes.

Dette er trossalt noe du må leve med hele livet, og du kan risikere å smitte alle du har sex med. Og om ikke det er ille nok, så kan hun faktisk risikere å smitte deres fremtidige barn med herpes.

Lenke til kommentar

Du ba om å høre det fra noen som har vært i samme situasjon så her får du det. Jeg møtte ei fantastisk jente som jeg fort skjønte var ett kupp. Som din, med en grei seksuell bakgrunn på mellom 10 og 20. Tingene gikk vår vei og vi hadde sex. Første gangene var med kondom fordi hu sa hu ikke gikk på pilla. Så, etterhvert som vi nærmet oss å havne i et forhold forklarte hu at hu hadde fått herpes av en idiot som enten ikke visste at han hadde det eller bare ga faen. Hu sa hu skjønte det hvis jeg ikke ville bli sammen med henne og at det var fullstendig opp til meg. Litt av en start på et forhold.

Som deg var jeg veldig skeptisk i starten, visste lite om sykdommen, men jeg forstod at det er permanent. Så jeg gikk litt på nettet for å lese om detta. Og svaret jeg fant overrasket meg. Ett kjapt googlesøk så finner man denne saken.

Tallenes tale er klar: Folkehelseinstituttet skriver at mellom 20 og 40 prosent av den voksne befolkningen under 40 år er blitt infisert med HSV-2.

Min konklusjon av det var at hvis jeg dropper denne jenta, er singel videre og dater 3-4 nye jenter så har statistisk sett minst en av dem herpes også. For meg så var saken enkel. Jeg ville prøve å være sammen med jenta, sexen gikk over til uten kondom og jeg har hatt 2 utbrudd på 2 år. Det ene var rett etter at vi tok av kondomen. Det klødde litt i noen dager. Andre gangen var for knapt en måned siden og jeg er usikker på om det virkelig var utbrudd eller bare noe annet.

Det er ingen fasitt på når man får utbrudd. Noen får det aldri, noen en gang også er de som får det noen ganger i livet. Og i verste fall så får vel noen det regelmessig. Du velger selv hva ditt svar skal være til dette. Men for meg var svaret enkelt. Like greit å få det nå og satse på jenta jeg virkelig liker enn å fortsette søket hvor hver tredje jente kan ha viruset. Og her sitter jeg over to år seinere i leiligheten vår og med en herlig fremtid i møte. Jeg vet jeg tok det rette valget. Og jeg tenker ytterst sjeldent på at jeg har viruset.

PS: @Vatusia I situasjoner hvor fødende har herpes (og selvfølgelig sier det til legen) så tilrettelegges det for å gjøre alt i deres makt for å hindre at barnet får viruset. Det vil si at hvis det er noen som helst tegn til et utbrudd som kan smitte barnet så bruker de keisersnitt.

Postet av anonym: 749be058b00fc5ba03a346b1f4e9b830

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde herpes på munnen når jeg var mindre. Etter at jeg blei 18 har jeg aldri fått det igjen. Å jeg bruke bare vanlig lypsyl når jeg hadde utbrudd. Åssen det er der nede vet jeg ikke noe om,men tror det også kan bli borte ettervært. Det er jo ikke så ulikt den man får på munnen.

Det var nok forkjølelses-herpes, det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde herpes på munnen når jeg var mindre. Etter at jeg blei 18 har jeg aldri fått det igjen. Å jeg bruke bare vanlig lypsyl når jeg hadde utbrudd. Åssen det er der nede vet jeg ikke noe om,men tror det også kan bli borte ettervært. Det er jo ikke så ulikt den man får på munnen.

Fikk det når jeg var 14 etter å ha drikki av flaska til venninna mi men så blei det borte legen konstanterte at det var herpes å jeg fikk salve å greier på resept men den var så fæl så brukte lypsyl å etter fylte atten har jeg aldri hatt det igjen. Tro meg eller ikke men det går ann å vokse det av seg.

Lenke til kommentar

Forkjølelsessår forårsakes av Herpes Simplex-viruset (HSV). HSV blir man ikke kvitt.

Her er en second opinion fra Trygve Tjade, overlege ved Ahus og spesialist i medisinsk mikrobiologi.

geno4.jpg

Viruset ligger latent i kroppen og kan oppstå når som helst - har du utbrudd veldig sjelden så er du heldig. :)

Endret av JoeSchmo
Lenke til kommentar

Fikk det når jeg var 14 etter å ha drikki av flaska til venninna mi men så blei det borte legen konstanterte at det var herpes å jeg fikk salve å greier på resept men den var så fæl så brukte lypsyl å etter fylte atten har jeg aldri hatt det igjen. Tro meg eller ikke men det går ann å vokse det av seg.

Alle tror deg, men det er ikke samme herpesen. Den der er atskillig lettere å ha med å gjøre. Men ille den der også.

Lenke til kommentar

Du har ikke vokst det fra deg, du har bare ikke fått utbrudd. Herpes utbrudd kan gå år mellom hver gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...