Dakinath Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hei, håper noen kan svare på dette. Jeg bor for tiden i et borettslag hvor de holder på med oppussing på den ene siden av bygget. I bygget er det en brannalarm som ikke virker slik som den skal. Brannalarmen er koblet til et sikkerhets-system som piper døgnet rundt, og viser feilmelding. Brannalarmen har en tendens til å gå av på falsk alarm. Dette har skjedd flere ganger, og kan skje når som helst på døgnet. Det er blitt tatt kontakt med styret i borettslaget om de kan få fikset systemet. Men de sier at de ikke er villige til å fikse dette problemet før de er ferdig med oppussingen. Har selv gått ut alle gangene, men kjenner nå at jeg begynner å bli mektig irritert over dette. Nå vet jeg ikke om jeg gidder å gå ut flere ganger ettersom det har bare vært falske alarmer til nå. Har styret lov til dette, ettersom de setter liv i fare? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 En falsk alarm setter strengt tatt ikke liv i fare. Om du velger å ikke evakuere er det du, ikke alarmen, som setter liv i fare. Spørsmålet er hvorfor alarmen går av. Kan det være at det har en sammenheng med oppussingen, f.eks. mye støv, gnister etc.? Om alarmpanelet viser feil kan det også være at detektorer/sløyfer har blitt koblet ut i sammenheng med oppussingen. Lenke til kommentar
Dakinath Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Bygget har mer enn en oppgang, og det er ikke i vår oppgang at oppussingen pågår. Hver gang har sitt eget system, men det er bare vårt som går av, enda vi er på den andre siden av bygget (i forhold til oppussingen). Styret har selv sagt at det er feil på systemet, men akkurat hva som var feilen vet jeg ikke. Ingen av de andre alarmsystemene kommer med feilmeldinger, eller falske alarmer, og til syvende og sist går man jo så uendelig lei av å evakuere og å stå ute i gjerne et kvarter til tyve minutter, før man får vite om den er falsk eller ikke. Sist gang gikk den av 07.21 om morgenen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Normalt sett så er det den som utfører arbeidet som skal forhindre at det oppstår unødige alarmer. Dette er mest sannsynlig ikkje snakk om falske alarmer sidan alarmane nok har ein (mennesklig) årsak. Dersom det er snakk om oppussing så vil eg ikkje bli overraska dersom dette skyldes støv frå arbeidet. Det som er vanlig å gjere er å kobble ut akkurat den sløyfa der arbeidet pågår slik at resten av anlegget fungerer som normalt. Deretter kompanserer dei for den utkobla sløyfa ved f.eks å gå brannvaktrunder eller liknande. I utganspunktet er det ikkje eit krav at borettslaget skal ha brannalarmanlegg (ein kan også bruke vanlige detektorer for å få deteksjon i rømningsvegane). Men dersom anlegget først er oppe så skal det fungere, dette vil då også inkludere at beboerane respekterer alarmen og evakuerer bygget. Ein alarm som går heile tida er ikkje formålstjenelig som ett sikkerheitssystem sjølv om det strengt tatt er meir ein ulempe enn ein fare for beboerane. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Kontakt brannvesenet om feilen. Lenke til kommentar
Dakinath Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Hva kan brannvesenet gjøre med det, Dragen? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Pålegge krav om retting av feil. Lenke til kommentar
Dakinath Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 Da skal jeg gjøre det da. tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå