Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lenge kan jeg gå med midlertidig fylling i rotfyllt tann?


chokke

Anbefalte innlegg

Hei, før jeg flytta hit, så rotfylte jeg den ene tanna mi og fikk lagt på en midlertidig fylling. Og jeg har relativt stor tannlege-skrekk og endelig funnet meg en tannlege jeg liker, men siden jeg ikke bor hjemme blir det ikke så ofte til at jeg får dratt dit så ofte, så timen må bestilles i forbindelse med hjemtur.

 

Men, det som er, er at jeg drar hjem ca en gang i måneden, og denne måneden har tannlegen jeg liker høstferie og jeg vurderer å utsette fyllinga nok en måned (alternativt ta det her i Gjøvik hvor jeg bor nå, men stor skepsis). Så enten blir det til at jeg bestiller time hos en ny tannlege i Oslo (stress), eller at jeg utsetter det.

 

Jeg har hatt fyllinga i to måneder nå, og lurer på hvor lenge jeg kan gå med fyllinga før den må etterfylles. Siden jeg ikke har nerver i tanna, gjør den ikke vondt, men det hindrer den ikke i og utsettes for hull og annet lumsk.

 

Så hvor lenge kan jeg utsette dette besøket? Enda en måned? Eller burde jeg gjøre det denne helga, to måneder siden fyllinga ble lagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt fyllinga i to måneder nå, og lurer på hvor lenge jeg kan gå med fyllinga før den må etterfylles. Siden jeg ikke har nerver i tanna, gjør den ikke vondt, men det hindrer den ikke i og utsettes for hull og annet lumsk.

 

Du får ikke hull i en tann som er rotfylt. Uansett, tviler på at du finner en tannlege i Oslo som har lyst til å overta arbeidet som en annen tannlege holder på med sånn med en gang, så jeg tror ikke du har så mye valg annet enn å vente den ekstra måneden. Tror ikke det har så mye å si, så lenge fyllinga ikke detter ut burde det gå bra. Og i verste fall finnes det tannlegevakt i Oslo mener jeg.

Lenke til kommentar

Du får ikke hull i en tann som er rotfylt. Uansett, tviler på at du finner en tannlege i Oslo som har lyst til å overta arbeidet som en annen tannlege holder på med sånn med en gang, så jeg tror ikke du har så mye valg annet enn å vente den ekstra måneden. Tror ikke det har så mye å si, så lenge fyllinga ikke detter ut burde det gå bra. Og i verste fall finnes det tannlegevakt i Oslo mener jeg.

Det er en spesialist som har rotfyllt tanna, så jeg ble henvist til en annen tannlege (som jeg var hos først) til å fylle den, men det er en prosedyre hvem som helst kan ta.

Går bare ut på å borre ned den midlertidige fyllinga og legge en ordentelig fylling oppå.

 

Har som sagt hatt den i to måneder, men så lenge det gir meg et insentiv til å reise hjem oftere, går det greit :p .

Lenke til kommentar

Jeg har hatt fyllinga i to måneder nå, og lurer på hvor lenge jeg kan gå med fyllinga før den må etterfylles. Siden jeg ikke har nerver i tanna, gjør den ikke vondt, men det hindrer den ikke i og utsettes for hull og annet lumsk.

 

Du får ikke hull i en tann som er rotfylt. Uansett, tviler på at du finner en tannlege i Oslo som har lyst til å overta arbeidet som en annen tannlege holder på med sånn med en gang, så jeg tror ikke du har så mye valg annet enn å vente den ekstra måneden. Tror ikke det har så mye å si, så lenge fyllinga ikke detter ut burde det gå bra. Og i verste fall finnes det tannlegevakt i Oslo mener jeg.

 

Hvorfor kan man ikke få hull i en tann som er rotfylt? Det er jeg nysgjerrig på...

Lenke til kommentar

Tanna er død. Den er fyllt opp med ikke organisk materiale, dvs. karies kan ikke leve av det.

Dette er selvfølgelig bare tull. Tanna har ikke noen nerve eller blodforsyning lenger, det er riktig, og bakterier lever ikke av det vi fyller rotkanalen med. Det bakterier i munnen lever av er karbohydrater som vi spiser, og de omdanner dette til syrer som igjen bryter ned tannsubstans og skaper hull. Denne prosessen kalles karies og kan skje i både vitale og rotfylte tenner :)

Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig bare tull. Tanna har ikke noen nerve eller blodforsyning lenger, det er riktig, og bakterier lever ikke av det vi fyller rotkanalen med. Det bakterier i munnen lever av er karbohydrater som vi spiser, og de omdanner dette til syrer som igjen bryter ned tannsubstans og skaper hull. Denne prosessen kalles karies og kan skje i både vitale og rotfylte tenner :)

 

Forskning viser at anarobe bakterier godt kan leve der Dette er basert på DNA-analyser av uttrekte rotfylte tenner. Flere av disse bakteriene er særdeles skumle for bl.a hjerte. De produserer gifter og sprer seg derfra. Det blir som et slags fristed som immunforsvaret ikke kommer til. Dentin som ligger innenfor emaljen består av mange mikrokanaler og det er her de oppholder seg.

 

Når en midlertidig fylling settes kan det være av flere årsaker.

- Tannlegen ble ikke ferdig og trenger å fylle hullet midlertidig til neste gang

- Tannlegen ønsker å minimere antall mikrooganismer og har i stoff for dette for å forhindre bakterieoppblomstring i den ferdige rotfyllingen (rundt 25% får problemer i etterkant med betennelser)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...