HoaXed Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hei, Er på jakt etter en ferdig og enkel serverløsning til kontoret. Vi er 3 maskiner (2 PC, 1 Mac) og ønsker at alle skal kunne benytte seg av løsningen. Alle er på samme router. Den skal hovedsaklig brukes til filer, men gjerne ha mulighetn for å utvide til webserver og exhange senere (men dette er ikke noe krav) Den må kunne ta speilbilde av 1 mappe på hver maskin feks hver uke. Den må kunne brukes som ekstern filserver Den må kunne kjøre backup mot en nettløsning eller lignende. Som DropBox, Virtuell server: http://serversky.no/virtual-server-hosting-features eller andre lignende(?) Den må helst kunne nås utenom kontoret Eneste krav jeg har foruten om ønskene over er: Min 2 TB. Lite støy. Enkel og stabil. Maks: 5000,- Er veldig dårlig på dette, så håper på hjelp! Takk! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Les litt på netgear sine readynas-sider. http://www.readynas.com/ Finnes endel videoer der av hva deres løsninger tilbyr. Jeg har selv NV+ hjemme. Jeg tror den vil dekke det du spør etter innenfor prisen. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340171 +3 2TB-disker EDIT: Ser du nevner støy. Jeg synes ikke den støyer, men jeg har den stående i et annet rom. Jeg har lest andre som mener den lager litt lyd. Endret 4. oktober 2011 av Ekko Lenke til kommentar
thehunger Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hei, Er på jakt etter en ferdig og enkel serverløsning til kontoret. Vi er 3 maskiner (2 PC, 1 Mac) og ønsker at alle skal kunne benytte seg av løsningen. Alle er på samme router. Den skal hovedsaklig brukes til filer, men gjerne ha mulighetn for å utvide til webserver og exhange senere (men dette er ikke noe krav) Den må kunne ta speilbilde av 1 mappe på hver maskin feks hver uke. Den må kunne brukes som ekstern filserver Den må kunne kjøre backup mot en nettløsning eller lignende. Som DropBox, Virtuell server: http://serversky.no/virtual-server-hosting-features eller andre lignende(?) Den må helst kunne nås utenom kontoret Eneste krav jeg har foruten om ønskene over er: Min 2 TB. Lite støy. Enkel og stabil. Maks: 5000,- Er veldig dårlig på dette, så håper på hjelp! Takk! Sjekk ut Netgear ReadyNAS Pro. Jeg har en eldre ReadyNAS NV+, og er meget fornøyd. Men Pro har raskere prosessor og flere muligheter. En viktig årsak til at jeg er meget fornøyd, er noen egenskaper som du ikke har satt på listen din, men som jeg tror du vil gjøre lurt i å inkludere: Må være enkelt å utvide / oppgradere kapasitet Må støtte feiltoleranse (redundante harddisker) Mens de fleste NASer støtter flere varianter av RAID (lagring av samme data på flere disker for å redusere sjansen for feil), støtter ReadyNAS noe som heter FlexyRAID. Det er en teknologi som gjør at du både kan bytte ut eller sette inn flere disker og utvide kapasiteten automatisk. Du slipper mao. å ta backup av hele NASen (til hvor?!) og repartisjonere og reformatere. Dermed kan du lett starte med feks. 3x1TB disker som gir 2TB kapasitet, og når du trenger mer sette inn en disk til eller skifte ut diskene med 4TB disker. Dette gjør det lett å ha NASen i flere år uten nevneverdig hassle. ReadyNAS støtter rsync, ftp, smb osv. og backup-muligheter, og det er lett å sette den opp til å ta backup av andre PCer om natten. Du kan få tilgang til den fra hvor som helst via Web osv. og rsync fungerer godt med endel online backup tjenester. Når det gjelder DropBox, så har folk fått til å kjøre Dropbox på den (ReadyNAS kjører Linux, så Dropbox Linux-klienten) men ikke så enkelt som en ferdig plugin du installerer. Du bør vurdere en annen online backup tjeneste uansett pga. deres brukervilkår. Men! Markedet for NASer har endret seg siden jeg kjøpte min, så sjekk ut konkurrenter som Synology, Thecus og andre. Kanhende noen av de støtter Dropbox ut av boksen. Selv vil jeg nok bygge min neste NAS selv med fri programvare, FreeNAS. Disse har raskere utviklingstakt mht. nye features, og en community som bygger nye ting. Men uansett hva du velger, vil jeg til slutt si at jeg er veldig, veldig glad for å ha kjøpt en litt mer high-end NAS fra første stund. Dvs. 4 diskplasser istedet for 2, og utvidbar uten å måtte slette og reformatere osv. Lenke til kommentar
thehunger Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hei, jeg ser tilfeldigvis at Komplett har SuperWeekend tilbud på ny ReadyNAS Ultra 2, mulig den er noe du kan gå for? Hei, Er på jakt etter en ferdig og enkel serverløsning til kontoret. Vi er 3 maskiner (2 PC, 1 Mac) og ønsker at alle skal kunne benytte seg av løsningen. Alle er på samme router. Den skal hovedsaklig brukes til filer, men gjerne ha mulighetn for å utvide til webserver og exhange senere (men dette er ikke noe krav) Den må kunne ta speilbilde av 1 mappe på hver maskin feks hver uke. Den må kunne brukes som ekstern filserver Den må kunne kjøre backup mot en nettløsning eller lignende. Som DropBox, Virtuell server: http://serversky.no/virtual-server-hosting-features eller andre lignende(?) Den må helst kunne nås utenom kontoret Eneste krav jeg har foruten om ønskene over er: Min 2 TB. Lite støy. Enkel og stabil. Maks: 5000,- Er veldig dårlig på dette, så håper på hjelp! Takk! Sjekk ut Netgear ReadyNAS Pro. Jeg har en eldre ReadyNAS NV+, og er meget fornøyd. Men Pro har raskere prosessor og flere muligheter. En viktig årsak til at jeg er meget fornøyd, er noen egenskaper som du ikke har satt på listen din, men som jeg tror du vil gjøre lurt i å inkludere: Må være enkelt å utvide / oppgradere kapasitet Må støtte feiltoleranse (redundante harddisker) Mens de fleste NASer støtter flere varianter av RAID (lagring av samme data på flere disker for å redusere sjansen for feil), støtter ReadyNAS noe som heter FlexyRAID. Det er en teknologi som gjør at du både kan bytte ut eller sette inn flere disker og utvide kapasiteten automatisk. Du slipper mao. å ta backup av hele NASen (til hvor?!) og repartisjonere og reformatere. Dermed kan du lett starte med feks. 3x1TB disker som gir 2TB kapasitet, og når du trenger mer sette inn en disk til eller skifte ut diskene med 4TB disker. Dette gjør det lett å ha NASen i flere år uten nevneverdig hassle. ReadyNAS støtter rsync, ftp, smb osv. og backup-muligheter, og det er lett å sette den opp til å ta backup av andre PCer om natten. Du kan få tilgang til den fra hvor som helst via Web osv. og rsync fungerer godt med endel online backup tjenester. Når det gjelder DropBox, så har folk fått til å kjøre Dropbox på den (ReadyNAS kjører Linux, så Dropbox Linux-klienten) men ikke så enkelt som en ferdig plugin du installerer. Du bør vurdere en annen online backup tjeneste uansett pga. deres brukervilkår. Men! Markedet for NASer har endret seg siden jeg kjøpte min, så sjekk ut konkurrenter som Synology, Thecus og andre. Kanhende noen av de støtter Dropbox ut av boksen. Selv vil jeg nok bygge min neste NAS selv med fri programvare, FreeNAS. Disse har raskere utviklingstakt mht. nye features, og en community som bygger nye ting. Men uansett hva du velger, vil jeg til slutt si at jeg er veldig, veldig glad for å ha kjøpt en litt mer high-end NAS fra første stund. Dvs. 4 diskplasser istedet for 2, og utvidbar uten å måtte slette og reformatere osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå