Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vannlekkasje i bil

Emaxine

Anbefalte innlegg

Plutselig har det begynt å lekke ut vann fra vifta i varmeaparatet. Jeg har veldig lite peiling på bil, men skrudde ut vifta for å se oppi der. Da rant det ut endel vann. "Foringen"/isolasjon(?) rundt motoren på vifta var helt gjennomvåt, og det var en dam av vann i en kanal som gikk innover mot midten. (Til der man justerer temp osv)

Luftfilteret var helt tørt.

Det jeg syns var litt rart var at det var ikke regn den dagen det begynte å lekke. Og mener det var flere dager siden det hadde regnet sist.

Jeg oppdaget den begynte å lekke dagen etter bilen hadde vært på verksted for å bytte reg reim. Det ser ut som om de har etterfylt kjøleveske. Kan det ha noe med saken å gjøre? Burde jeg ikke ha oppdaget lekkasjen før?

Jeg syns vannet ser klart og fint ut, men kanskje jeg burde ta meg en tur innom en bensinstasjon for å måle om det er frostveskeinnhold i vannnet?

Forøvrig; bilen er en Grand Vitara 06 mod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et varmeregister (reguleringsmekanisme for varmt kalt) inne bak vifta.

Det er ikke uvanlig at dette ryker.

Men vær litt obs hvis dete skjer for av og til kan dette komme av for varm motor.

Du bør ikke kjøre lengere hvis dette har hendt uten at det er regn/vått ute.

Er vannet farvet (blått/grønt/rødt/gult) så er det kjøleveske og da vil du miste kjøleefekten til motoren. Du vil da ende opp med skjev topp og gåen toppakning.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Men kjølevæske er ikke klar. Har du ac? Da kan det være at det er kondensvann som renner øvet pga tett drenering. Dette er en vanlig feil. Fiks dette før det fryser på.

Kjølevæske luktet kjemikalier og er rosa, evt blå. Dessuten vil du få alarm i dashbord at væskenivå i motor er lavt. Kretsen rommer ca 5l og gir alarm når det har minket 0.5 l.

Tipper det er regnvann eller kondensvann fra ac. Skru av ac og se om det gir seg.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket vannet nå, og det er ikke kjøleveske.

Jeg har ac, så det er en mulig feil. Skal sjekke ut det.

Motorvask? Hmm, kanskje det? Det er vel en mulighet de gjorde det i forbindelse med reg. reim skifte.

Har nå bestilt time på verksted. Når vifta begynner å jobbe tungt pga vannet, er det lurt å fikse det kjapt. Vann i bil er uansett veldig uheldig. :|

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...