Gå til innhold

Xp og Red Hat

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en pc med:

550mhz

17.6 Gb harddisk

256mbram

Winxp som operativsystem.

Jeg lurer på om jeg skal legge inn Red Hat men vil fremdeles ha winxp.

Er det noen som kan forklare dette uten og si følg instalasjons programe til Red Hat..

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å si at du skal følge installen til red hat? hvorfor ikke det? det er jo bare å gjøre det da. Der kan du gjøre det aller meste, som for eks. å partisjonere og lage til bootloaderen din slik at dual booten din går som den skal..hvorfor vil ikke du gjøre det på den måten? og hvordan i alle dager har du tenkt til å legge inn og lage til red hat uten å bruke red hat installen? :-?

Lenke til kommentar

åja, skjønte hva han mente. han mente at dere andre ikke skulle si at han skulle følge installasjonen. for det vet han sikkert fra før. han ville sikkert har noen svar på hvordan det gjøres.

ok, her er det du kan gjøre.

først går du inni XP, hvis du har f. eks et program som heter Partition Magic så kan du forminske størrelsen på den ene partisjonen du har, og la denne ligge som upartisjonert dvs. ikke noen partisjon.

så restarter du maskina di med cd 1 av red hat i cd rommen/dvd eller hva du no har, å starter, der ser du hva du skal gjøre, når du kommer til partisjoneringen så velger du slett alle Linux partisjoner, da vil den bruke den delen som er upartisjonert til Linux, dette gjør installasjonen automatisk så det er ikke vanskelig.

når den så er ferdig med partisjonering og formatering av Linux partisjonene så må du velge bootloader. dette velger du selv.

de vanligste er GNOME og KDE, når du har valgt dette så er det bare å starte installasjonen. dette tar gjerne litt tid alt etter som hva du har valgt å installere når du valgte pakker litt før i installasjons prosessen.

når installasjonen er ferdig så velger du hvilken oppløsning skjermen din skal ha og skjermen du har. dette er rimelig greit.

alt kjøres i grafisk grensesnitt.

når du er ferdig med alt det der så er du ferdig. hvis du har internet på pc`en din så kan du konfiguere det når du har kommet inni Linux. det skal gå rimelig greit det også.

det var vel alt.

da har du en ferdig installert Red Hat klar til bruk.

da er det bare å installere de programmene du har lyst til.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hmm.. Du putter cden inn, så gjør RedHat resten, den resizer til og med Windows partisjonen din om du vil det..

Du velger bootloader, som heter enten GRUB eller LILO, selv så har jeg brukt mye LILO, men GRUB skal visst være bedre - bruk den.

Ellers så fatter jeg heller ikke hva du vil vi skal si. Installasjonen er veldig enkel, seriøst enklere enn Windows sin. (og SuSE sin installasjon er herligere enn RedHat sin igjen ;) - utenom at du må bruke FTP om du ikke har kjøpt det)

Lenke til kommentar

når den så er ferdig med partisjonering og formatering av Linux partisjonene så må du velge bootloader. dette velger du selv.

de vanligste er GNOME og KDE, når du har valgt dette så er det bare å starte installasjonen.

GNOME og KDE er ikke bootloadere. De er Desktop Environments. Ikke kombiner alkohol og forum.

Lenke til kommentar

de vanligste er GNOME og KDE, når du har valgt dette så er det bare å starte installasjonen.

GNOME og KDE er ikke bootloadere. De er Desktop Environments. Ikke kombiner alkohol og forum.

:oops: mente seff Grub og Lilo :D sorry

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...