vikingkylling Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 I motsetning til hva da feks? Hva er ellers fra tiden? De felste er jo enten virtuelle eller "ekte" korridorer man beveger seg igjennom. Er ikke rage first person? Er det ikke en shooter? Om mesteparten av spillet ikke er det, så er det jo enda mer skuffende, bildelene har jo unisont fått middelmådig vurdering. AtW Dagens FPSer dreier seg mye om historie, interaktive områder, redde sivile og alt mulig sånt tull. Doom 3 var rent skytespill. Greit det var en del historiedel i starten, men den ble raskt droppet til fordel for mye skyting og svært enkle gåter. Nei, Rage er ikke et FPS. Bare fordi det er førsteperson og har en del skyting blir det ikke mer FPS enn f.eks Fallout og Oblivion. De har vel aldri sagt de lagde et FPS heller? Rage prøver heller å blande sjangre, så personlig vil jeg sammenligne det mer med Legend of Zelda enn f.eks Doom. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 I motsetning til hva da feks? Hva er ellers fra tiden? De felste er jo enten virtuelle eller "ekte" korridorer man beveger seg igjennom. Er ikke rage first person? Er det ikke en shooter? Om mesteparten av spillet ikke er det, så er det jo enda mer skuffende, bildelene har jo unisont fått middelmådig vurdering. AtW Dagens FPSer dreier seg mye om historie, interaktive områder, redde sivile og alt mulig sånt tull. Doom 3 var rent skytespill. Greit det var en del historiedel i starten, men den ble raskt droppet til fordel for mye skyting og svært enkle gåter. Nei, Rage er ikke et FPS. Bare fordi det er førsteperson og har en del skyting blir det ikke mer FPS enn f.eks Fallout og Oblivion. De har vel aldri sagt de lagde et FPS heller? Rage prøver heller å blande sjangre, så personlig vil jeg sammenligne det mer med Legend of Zelda enn f.eks Doom. Doom 3 er ikke "dagens FPS". Det er over 7 år gammelt. Har de sagt de har lagd noe annet enn en FPS da? Det blir omtalt som FPS alle steder jeg har sett noen skrive om det ihvertfall. Da har ihvertfall produsenten seg selv å takke om folk forventer en FPS, når det er det blir omtalt som overalt. AtW Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg synes uansett det er god underholdning Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 http://www.youtube.com/watch?v=F-5Sik87qhQ&feature=related Patetisk av ID. rett og slett. Hvis det ikke kommer en patch eller tegn til en patch i løpet av noen dager selger jeg bare spillet videre, selv om det føles litt feil det også med tanke på stakkaren som kjøper spillet... og jeg som var så positiv til Rage, Oh well Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Doom 3 er ikke "dagens FPS". Det er over 7 år gammelt. Har de sagt de har lagd noe annet enn en FPS da? Det blir omtalt som FPS alle steder jeg har sett noen skrive om det ihvertfall. Da har ihvertfall produsenten seg selv å takke om folk forventer en FPS, når det er det blir omtalt som overalt. AtW Geez... ja, Doom 3 er over 7 år gammelt. Hva så? Selv da var det for old-school for folk flest, selv om det var nettopp det som var meningen. Nei, Rage er ikke et FPS, men et action-spill med FPS-elementer. Folk skriver FPS fordi det minnet om et FPS av de få gameplay-videoene som var sluppet og fordi id skapte FPS-sjangeren. Men har du faktisk spilt Rage i mer enn ti minutter ser du at det slettes ikke et er FPS. Det blir som å si Bethesda kun kan lage rollespill alá Skyrim bare fordi de har laget mest sånne før. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Doom 3 er ikke "dagens FPS". Det er over 7 år gammelt. Har de sagt de har lagd noe annet enn en FPS da? Det blir omtalt som FPS alle steder jeg har sett noen skrive om det ihvertfall. Da har ihvertfall produsenten seg selv å takke om folk forventer en FPS, når det er det blir omtalt som overalt. AtW Geez... ja, Doom 3 er over 7 år gammelt. Hva så? Selv da var det for old-school for folk flest, selv om det var nettopp det som var meningen. Nei, Rage er ikke et FPS, men et action-spill med FPS-elementer. Folk skriver FPS fordi det minnet om et FPS av de få gameplay-videoene som var sluppet og fordi id skapte FPS-sjangeren. Men har du faktisk spilt Rage i mer enn ti minutter ser du at det slettes ikke et er FPS. Det blir som å si Bethesda kun kan lage rollespill alá Skyrim bare fordi de har laget mest sånne før. Poenget er hvorvidt spillet var old-school da, ikke om det er old-school i forhold til dagens spill. Spillet ble lansert samme år som Halo, Chronicles of Riddick, Hl2, riktignok er det noen flere åpene områder i ett spill som HL2, men jeg var med på lanseringen, at spillet var for old-school er ikke det jeg oppfattet som hovedkilden til kritikken, heller motsatt. Wikipedia kaller det en FPS, Gamerankings kaller det en FPS, Gamer kaller det et skytespill av den gamle sorten, Gamespy kaller det en fps, gamespot kaller det en fps, IGN kaller det en FPS. Riktignok har jeg ennå ikke spilt tittelen, men er det så veldig merkelig å forvente en FPS? FOr å være helt ærlig, så virker det som du nesten er den eneste som ikke kaller det enn FPS. EDIT: Ellers tror jeg du grovt overvurderer sjangerforventninger sin påvirkning av hvor bra folk synes spill er. Jeg har spilt mange spill der jeg ikke viste så mye om det på forhånd, utover at det var anbefalt, sett filmer jeg ikke visste noe om, leste bøker jeg ikke visste noe om. Det betyr ikke at jeg misliker de, jeg tror heller ikke det er særlig mange andre som automatisk misliker spill bare fordi de er litt annerledes enn de forventet, jeg tror de misliker de fordi de er mindre bra enn de håpte. AtW Endret 8. oktober 2011 av ATWindsor Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Skuffende å se hvor dårlig tilbakemelding dette spillet får. Er veldig sjelden jeg spiller et vanlig skytespill uten mye andre greier, men hadde noen vage planer om å gi dette en sjanse. Nå spørs det nok om det ikke blir å vente til på en latterlig lav pris i stedet. Edit: og så vidt jeg kan se så er dette definitivt en fps. Men, fps er jo egentlig bare en undersjanger innenfor action, så sånn sett har jo ikke kyllingen helt feil heller Endret 8. oktober 2011 av taterfyrings Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 *snip* Om Rage er et FPS, eller førstepersons skytespill, hvorfor har jeg da brukt mer tid på kortspill, bilkjørign og utforsking enn skyting? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 *snip* Om Rage er et FPS, eller førstepersons skytespill, hvorfor har jeg da brukt mer tid på kortspill, bilkjørign og utforsking enn skyting? Hva vet jeg, jeg vet ihvertfall at "alle" andre kaller det en FPS, det kalles tilogmed en FPS på hjemmesiden til spillet. Om det virkelig ikke er en FPS, så har de bare seg selv å takke om folk har misforstått dette. AtW 1 Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 *snip* Om Rage er et FPS, eller førstepersons skytespill, hvorfor har jeg da brukt mer tid på kortspill, bilkjørign og utforsking enn skyting? Om Final Fantasy 10 er et rollespill...hvorfor bruke jeg da mer tid på vannpolo(eller blitzball som det heter)? Bare fordi det GÅR ann å bruke mer tid på andre ting enn skyting i Rage betyr ikke at spillet i seg selv ikke skal klassifiseres som et FPS, og det er heller ingenting før release som har pekt i den retning at Rage er noe annet enn et FPS spill, dog med noen transportetapper og sideoppdrag i en bil. Det er heller ikke noe annet inntrykk jeg sitter igjen med etter å spilt spillet en stund, og det virker også som FPS fokuset tar desto mer over jo lenger jeg kommer ut i spillet. Utforsking er dessuten et spillelement i ingenmannsland. Å utforske er noe en gjør i en lang rekke forskjellige sjangere, f.eks. i FPS sjangeren. Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Min mening angående Rage har de siste timene gått fra stryk til jubel. Det begynte med høye forhåpninger, men stor skuffelse når jeg satte igang. Tekstur pop-up var så ille en periode at det var svære høl i landskapet hver gang jeg snudde på "hodet". Men jeg skiftet til BF3 betadriverne til nvidia og brukte den rageconfig.cfg løsningen jeg fant på youtube. Forskjellen er stor og selv om teksturene justerer seg fortsatt så har de lastet såpass når jeg snur meg at det er lite synlig. Ca. 6 timer senere så er jeg hekta. Uteområdene er, etter min mening, "stunning" og de til tider dårlige teksturene på div objekter plager meg ikke. Dette spillet minner meg litt om Borderlands på endel områder, men jeg må si jeg liker Rage bedre foreløpig. Synes ikke det er spesielt ensformig heller, da jeg storkoser meg med våpenfølelsen, systemet hvor du kan lage ammo og div duppeditter og bilkjøringen som ikke er min favoritt, men som gjør at jeg i hvert fall ikke blir lei. Det hele toppes når jeg løper rundt og plaffer ned aggressive fiender med automatvåpen og wingstick. Jeg sitter bare og gliser når jeg får inn et headshot med wingstick og fienden som stormet mot meg kollapser rett foran bena mine. Akkurat nå skjønner jeg ikke helt hvorfor endel ikke liker dette spillet, med mindre man fortsatt sliter med pop-ups o.l. 2 Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Da har det kommet en patch til Rage ^^ http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=2163629 RAGE defaults to lower video settings to allow the game to work on a wide variety of hardware and software configurations. Unfortunately, it is not possible to anticipate all possible graphics driver issues in combination with unique end user hardware and software configurations. For this reason RAGE does not automatically increase video/graphics settings as this could result in negative side effects on specific hardware and software configurations. The original release of RAGE does not expose many video/graphics options for people to tweak because some of these settings, although desirable from a quality perspective, simply will not work on specific configurations either due to hardware limitations and/or driver bugs. Due to popular demand for more video and graphics options, this patch updates the video settings menu and exposes several quality and performance settings. However, not everyone may be able to increase the settings due to hardware limitations and/or driver bugs. VSync ----- The new "VSync" option in the video settings menu allows you to remove screen tearing. There are three options: ON, OFF and SMART. When VSync is turned OFF you may experience screen tearing. When VSync is turned ON you should not see screen tearing. However, any time your frame rate drops below 60 frames per second you will get a sudden more severe drop to 30 frames per second. This is how VSync inherently works. If your computer cannot maintain 60 frames per second and you miss the synchronization to the vertical retrace of your monitor then you will miss a whole frame and synchronize to the next frame instead. Some graphics drivers now support a so called "swap-tear" extension. You can try using this extension by setting VSync to SMART. If your graphics driver supports this extension and you set VSync to SMART then RAGE will synchronize to the vertical retrace of your monitor when your computer is able to maintain 60 frames per second and the screen may tear if your frame rate drops below 60 frames per second. In other words the SMART VSync option trades a sudden drop to 30 frames per second with occasional screen tearing. Occasional screen tearing is usually considered less distracting than a more severe drop in frame rate. If your graphics driver does not support SMART VSync and you set VSync to SMART in the video settings then RAGE will automatically fall back to turning VSync OFF and you may experience screen tearing. The "swap-tear" extension is brand new and may still present some issues on certain graphics hardware. If you experience any problems using SMART Vsync then set VSync to either ON or OFF. We are actively working with the graphics hardware vendors to improve the "swap-tear" extension. If changing VSync in the RAGE video settings menu does not appear to make any difference then make sure you are not overriding the VSync setting in the graphics vendor control panel. You can find the graphics vendor control panel by right-clicking on the Windows desktop and selecting the " control panel" option from the pop-up menu. If you force VSync to the 'on' setting in the graphics vendor control panel then you should not see any screen tearing in RAGE but you may get a more severe drop in frame rate if your computer cannot maintain 60 frames per second. If you force VSync to the 'off' setting in the graphics vendor control panel then you may experience screen tearing no matter what setting you use for the VSync option in the RAGE video settings menu. Texture Cache ------------- The new "Texture Cache" option in the video settings menu allows you to increase the texture cache size to keep more texture data in video memory. If the Texture Cache is set to LARGE then RAGE will keep more texture data in video memory. This may not only significantly reduce blurry textures and texture popping, it will also allow complex scenes to be rendered with more texture detail. However, this may not work on computers that do not have enough system or video memory, or you may experience a significant drop in performance. If you experience issues due to hardware limitations you will have to set the Texture Cache back to SMALL. If after changing the Texture Cache to LARGE you experience a crash or texture corruption (like a partially or completely blue world) then the graphics driver may have run out of memory. We are actively working with the graphics card vendors to resolve any crashes. If you do not experience a crash but you see texture corruption then you may be able to get the large Texture Cache to work by accepting the change and restarting the game. If you still experience texture corruption after restarting the game you will have to set the Texture Cache back to SMALL. You may also be able to improve the memory situation on your computer by changing the Windows paging file management. Note that making changes to the Windows paging file management may change the performance characteristics of your computer. Any changes you make to your system configuration are at your own risk. Always make backups of your system and revert these changes if you notice undesirable side effects. To change the paging file management on Windows Vista and Windows 7, first press the "Start" button, then right-click on "Computer" and then select "Properties" from the popup menu. Then select "Advanced system settings" on the window that appears. Select the "Advanced" tab on the "System Properties" window that is displayed and press the "Settings" button under "Performance". Select the "Advanced" tab on the "Performance Options" window that shows up next and press the "Change..." button under "Virtual memory". Now uncheck the option "Automatically manage paging file size for all drives" and make sure that the option "System managed size" is selected on the "Virtual Memory" window. Confirm the change by pressing the "OK" button on each window. After making this change you will have to restart your computer for the change to take effect. To change the paging file management on Windows XP, first press the "Start" button, then right-click on "My Computer" and then select "Properties" from the popup menu. Select the "Advanced" tab on the "System Properties" window that is displayed and press the "Settings" button under "Performance". Select the "Advanced" tab on the "Performance Options" window that shows up next and press the "Change" button under "Virtual memory". Make sure that the option "System managed size" is selected on the "Virtual Memory" window. Confirm the change by pressing the "OK" button on each window. After making this change you will have to restart your computer for the change to take effect. Anisotropic Filter ------------------ The new "Anisotropic Filter" option in the video settings menu allows you to increase the anisotropic texture filtering. Anisotropic filtering is a method to enhance the image quality of textures on surfaces that are at oblique viewing angles. The anisotropic texture filtering in RAGE defaults to a low value to accommodate for low-end graphics hardware. However, the anisotropic filtering can be increased for high-end graphics hardware by setting the Anistropic Filter option to HIGH in the video settings menu. Do not force anisotropic filtering to the ‘on’ setting in the graphics vendor control panel because this may cause rendering artifacts in the game. Note that increasing the anisotropic filtering may improve the texture quality while it may also decrease the frame rate. Patch Changes / Fixes --------------------- - Implemented workaround for AMD driver crash right after intro cinematic on Win 7 32-bit systems. - Disabled UBOs because they are causing animation issues with AMD drivers. - Don't allow swap-tear to be enabled on AMD while the extension is not exposed because it may crash. - Support for new video settings: "texture cache", "vsync" and "anisotropic filter" - Automatically adjust vt_maxPPF based on the number of available cores. - Improved performance for SLI cards when GPU transcode is enabled. - Fix for GPU Transcoding option being disabled after exiting gameplay. - Added safe mode to restore video settings to default values. - Allow g_fov to be changed from the RAGE launch options in Steam. - Server now forwards text chat from clients to all other clients while in-game. Known Graphical Issues ---------------------- The following issues were found using NVIDIA graphics hardware with the GeForce R285 Driver or AMD graphics hardware with the AMD Catalyst 11.10 Version 2 Preview Driver. - If you turn up both the screen resolution and anti-aliasing settings to high values in the video settings menu and/or you enable "GPU Transcode" then the screen may no longer update on some hardware configurations. This means your system does not have the necessary video memory to run with these high settings. You can re-enter the video settings menu and lower your settings to restart screen updates. - If you turn up both the screen resolution and anti-aliasing settings to high values in the video settings menu you may experience a crash if your system does not have the necessary memory to run with these high settings. To avoid this problem you will have to re-enter the video settings menu to lower the settings. If you can no longer launch the game after changing the video settings to high values you can add the following to your RAGE launch options in Steam: +com_safemode 1 The launch options can be found by right-clicking on RAGE in Steam and selecting "Properties". Then click on "Set Launch Options" in the dialog that pops up. Adding this option will reset your video settings to the default values the next time the game is launched. When the game is launched in safe mode the game will show "safe mode" in the corners of the screen. Do not forget to remove the safe mode launch option after launching the game once to make sure you do not lose your video settings each time you launch the game. - Using a NVIDIA graphics card on Windows XP 32-bit or XP 64-bit, you may experience a crash or hang when changing the screen resolution in full screen mode or switching from windowed mode to full screen mode. This has been identified as a graphics driver problem. We have spent significant effort trying to work around this problem and were successful in reducing the frequency of occurrence but a driver update is necessary to completely fix the problem. We are actively working with NVIDIA to make a solution to this problem available as soon as possible. - Using an AMD graphics card, you may experience black flickering artifacts on flags, banners and zip-lines if you run in full screen mode. This has been identified as a graphics driver problem. We are actively working with AMD on a solution to this problem. - Using an AMD graphics card, you may experience black grid lines on some graphical user interface (GUI) elements like the in-game mini-map. This has been identified as a graphics driver problem. We are actively working with AMD on a solution to this problem. If you find the grid lines particularly distracting, you can add the following to the RAGE launch options in Steam as a temporary workaround. +vt_maxAniso 1 The launch options can be found by right-clicking on RAGE in Steam and selecting "Properties". Then click on "Set Launch Options" in the dialog that pops up. However, note that adding this setting will lower the general texture quality in the game. - If you have an AMD graphics card with a dual core CPU system you may experience severe hitching and low frame rates. This has been identified as a driver problem. We are actively working with AMD on a solution to this problem. As a temporary workaround you may add the following to the RAGE launch options in Steam: +jobs_numThreads 0 The launch options can be found by right-clicking on RAGE in Steam and selecting "Properties". Then click on "Set Launch Options" in the dialog that pops up. - If you are running RAGE in full-screen mode and you ALT-TAB to a different application you may lose your VSync setting. When you switch to a different application VSync stops functioning. RAGE detects that VSync is no longer working and automatically switches back to synchronizing to real-time to make sure the game time advances in a consistent manner. We are actively working with the graphics vendors on a solution to this problem. Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Kult. Ser den har lastet ned noe, så regner med det er patchen. Spilte litt tidligere ikveld, og jeg synes spillet er veldig gøy. Faktisk et av de bedre FPS-ene jeg har spilt i år. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hos meg er GPU Transcoding alternativet borte etter Patchen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Merkelig hvordan andre produsenter klarer å implementere endringer av grafikk-settinger uten at spill henger seg... Atw Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hos meg er GPU Transcoding alternativet borte etter Patchen. Merkelig, jeg hadde den før patchen og har den muligheten forsatt. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hos meg er GPU Transcoding alternativet borte etter Patchen. Merkelig, jeg hadde den før patchen og har den muligheten forsatt. Ikke sant? Men, jeg ser på forumet på Steam at mange har mistet GPU Transcoding. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 *snip* Om Rage er et FPS, eller førstepersons skytespill, hvorfor har jeg da brukt mer tid på kortspill, bilkjørign og utforsking enn skyting? Hva vet jeg, jeg vet ihvertfall at "alle" andre kaller det en FPS, det kalles tilogmed en FPS på hjemmesiden til spillet. Om det virkelig ikke er en FPS, så har de bare seg selv å takke om folk har misforstått dette. AtW Det kommer vel ann på hva man kaller et FPS i dag. Poenget er at det ikke er et standard FPS som de brukte å lage. Men nå gidder jeg ikke bruke mer tid på denne håpløse diskusjonen. Off-topic, hvorfor underskriver du hver eneste post med navnet ditt? Du vet folk klarer å se navnet ditt øverst i posten? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Det kommer vel ann på hva man kaller et FPS i dag. Poenget er at det ikke er et standard FPS som de brukte å lage. Men nå gidder jeg ikke bruke mer tid på denne håpløse diskusjonen. Off-topic, hvorfor underskriver du hver eneste post med navnet ditt? Du vet folk klarer å se navnet ditt øverst i posten? Om det var poenget ditt, så burde du kanskje sagt det, istedet for å komme med påstanden om at om man forventer en FPS, så blir man skuffet. Men greit nok, det er ikke så mye mer å diskutere. Jeg har vist til gangs hvorfor det er naturlig å vente en FPS, at du ikke mener det er en FPS er jo selvfølgelig noe du har rett til å mene, men du bør innse at omtrent alle andre ser på det som en FPS. Fordi jeg liker å skrive under på det jeg skriver. AtW Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Nok et eksempel på et spill som kunne vært glimrende men som må lide fordi at utviklere / utgivere skal fokusere på å utvikle for elendige konsollplatformer for så å porte over til PC. Dette spillet kunne sett vanvittig mye bedre ut hadde man utviklet det for PC og heller skalert det NED til konsollnivå etterpå. Og hadde man investert litt tid på å utvikle separate kontroll / interface systemer for de to så hadde det vært enda bedre. Ikke at Rage sitt kontroll / inferface system er så veldig elendig men det er mye som kunne vært bedre optimalisert for PC. Grafisk sett er det til tider pent og til tider veldig 1990. Og dette er nok på grunn av at det er utviklet til konsoll og at man må gå på kompromiss med maskinkraften. Men det å skylde på Carmak for den dårlige biten av grafikken blir for dumt. Carmak er en programmerer, han har laget motoren og er et geni på det området. Det grafiske som motoren bruker i jobben sin er laget av artister og designere. Grafikkmotoren har bevist at den kan, da man har pen og detaljrik grafikk og fysikk til tider...synd det bare er til tider. Når det kommer til problemene i spillet så er det mange grep som kan tas for å gjøre ting til det bedre, dersom man gidder å sette seg litt inn i det. Bare så synd at man må begynne opplevelsen med det nye spillet med å tweake og utføre diverse hacks for å få det til å se noenlunde bra ut og få det spillbart. Har ikke testet igjen etter patchen dog, så jeg vet ikke hvilke endringer som nå er gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå