Gå til innhold

Diskusjon.no kårer tidenes album: 60-tallet (1960-1969)

Aiven

Anbefalte innlegg

1. The Beach Boy - All Summer Long 1964
  2. John Coltrane - My Favorite Things 1961
  3. The Beatles - Rubber Soul 1965
  4. The Millennium - Begin 1968
  5. Odetta - Odetta Sings Dylan 1965
  6. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico 1967
  7. Bob Dylan - Blonde on Blonde 1966
  8. Jefferson Airplane - After Bathing at Baxter's 1967
  9. Ray Charles - Modern Sounds in Country and Western Music 1962
  10. Sly and the Family Stone - Stand! 1969

EDIT: Øvrige:

Johnny Cash - At Folsom Prison

Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady

The Beatles - A Hard Day's Night

Bob Dylan - Highway 61 Revisited

Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You

King Crimson - In the Court of the Crimson King

John Coltrane - A Love Supreme

The Beatles - Magical Mystery Tour

Simon & Garfunkel - Parsley, Sage, Rosemary and Thyme

The Beach Boys - Pet Sounds

Pink Floyd - Piper at the Gates of Dawn

The Beatles - Revolver

The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow

The Velvet Underground - The Velvet Underground

The Velvet Underground - White Light/White Heat

Endret av elevathor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som ingen har fått med seg at Pussycats ga ut to solide LPer her hjemme, Pssst og Mrrr, det synes jeg var litt svakt.

Bare å stemme. De fleste av oss var nok ikke engang påtenkt når denne musikken ble laget. Det som blir hørt på, ser ut til å være engelsk og amerikansk populærmusikk.

Jeg er egentlig imot avstemminger innen musikk da jeg synes rangeringer innen kultur blir mer eller mindre "umulige". Sjøl har jeg rundt 35-50 album fra det tidsrommer som jeg setter høyt, men føler at det er helt umulig å foreta en innbyrdes rangering. Alle er bra på hver sin måte. Det blir litt som å bedømme hva som er best av vann og vin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg selvfølgelig klar over. Var mest for å prøve og få deg med på dette. Jo flere jo bedre. :)

Ser ikke ut som om Creedence er særlig populært, og det er jo trist.

Om ikke jeg tar fullstendig feil hadde CCR sin glansperiode i 1970 og 1971. Og det kan jo være en god grunn til deres fravær.

Lenke til kommentar

Alle fem skivene fra 69 og 70 er rent gull. Nå er ikke dette den typen musikk jeg hører mest på, men CCR er på topp ti her i heimen og spilles veldig mye. Suverent band!

Når det er sagt, ingen av skivene fra 70 eller 72 var veldig populære i 70-79 tråden. Så har nok ikke så veldig mye med det å gjøre.

Edit: Skal også innrømme at jeg trodde 69 var CCR's store år? Willy and the Poor Boys og Green River? Er det ikke de som blir regnet som er de ultimate CCR-skivene?

Endret av Necrosodomic Proctólogo
Lenke til kommentar

Alle fem skivene fra 69 og 70 er rent gull. Nå er ikke dette den typen musikk jeg hører mest på, men CCR er på topp ti her i heimen og spilles veldig mye. Suverent band!

Når det er sagt, ingen av skivene fra 70 eller 72 var veldig populære i 70-79 tråden. Så har nok ikke så veldig mye med det å gjøre.

John Fogerty var jo et geni større enn John Lennon i de dager, bare så synd han røk uklar med broren som hadde mye av æren for at melodiene ble som de ble og låtene låt som de gjorde, sjøl om han var av det mer annonyme slaget. Selv tause medarbeidere kan ha stor innflytelse på felles produkter.

RIP Tom.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig imot avstemminger innen musikk da jeg synes rangeringer innen kultur blir mer eller mindre "umulige". Sjøl har jeg rundt 35-50 album fra det tidsrommer som jeg setter høyt, men føler at det er helt umulig å foreta en innbyrdes rangering. Alle er bra på hver sin måte. Det blir litt som å bedømme hva som er best av vann og vin.

Vin.

Lenke til kommentar

Bobs tiår.

1. Led Zeppelin - Led Zeppelin II

2. Bob Dylan - Bringing It All Back Home

3. Bob Dylan - Blode On Blonde

4. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico

5. Bob Dylan - Highway 61 Revisited

6. King Crimson - In the Court of the Crimson King

7. The Rolling Stones - Let It Bleed

8. Creedence Clearwater Revival - Green River

9. Bob Dylan - The Freewhelin' Bob Dylan

10. Led Zeppelin - Led Zeppelin

Vin.

Jeg må nok gå for vann.

Endret av Hegland
Lenke til kommentar

Bobs tiår.

1. Led Zeppelin - Led Zeppelin II

2. Bob Dylan - Bringing It All Back Home

3. Bob Dylan - Blode On Blonde

4. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico

5. Bob Dylan - Highway 61 Revisited

6. King Crimson - In the Court of the Crimson King

7. The Rolling Stones - Let It Bleed

8. Creedence Clearwater Revival - Green River

9. Bob Dylan - The Freewhelin' Bob Dylan

10. Led Zeppelin - Led Zeppelin

Vin.

Jeg må nok gå for vann.

Blir litt utenfor tidsrammen dette, det var vel i Jesu tid det var mest snakk om vann og vin, og ikke på 60-tallet, så da er vi kanskje enige om at vi lar dette ligge.

Lenke til kommentar

John Fogerty var jo et geni større enn John Lennon i de dager

Det skal noe til å påstå noe slikt. Jeg håper du ser på dette som en ren subjektiv oppfatning.

Jeg ventet at noen ville komme til å henge seg opp i den der. JL var jo mer populær enn Jesus, så JL skal man være forsiktig å spøke med uten å tråkke tilhengere på tærne.

Isolert sett kan det forsvares, men JF gikk veldig fort tom, om det geniale i JFs arbeider faller av den grunn, det er jeg usikker på hva jeg egentlig skal mene om.

Ingen var vel helt klar over at det geniale i JFs musikk var like sterkt knyttet opp til broren, som det man trodde at JLs musikk var knyttet til Paul McCartney. Nå viste det seg at JL genialitet utviklet seg videre etter bruddet med Beatles, men JFs famlende forsøk med Blue Ridge Rangers osv bare ble famlende forsøk.

Selvfølgelig er mine innlegg subjektive, ellers hadde de ikke vært mine innlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har all respekt for dette synspunktet, vurdering av kulturs kvalitet er alltid subjektiv. Litt av poenget med en slik kåring, kan jo være å introdusere andre for bra musikk fra en svunnen tid :)

Lenke til kommentar

1. Beach Boys - Pet Sounds

2. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

3. King Crimson - In The Court of the Crimson King

4. Pink Floyd - Piper at the Gates of Dawn

5. The Beatles - Rubber Soul

6. Led Zeppelin - Led Zeppelin

7. Love - Forever Changes

8. The Beatles - The Beatles (White Album)

9. Bob Dylan - Blonde on Blonde

10. Neil Young - Everybody Knows This Is Nowhere

Edit: Inn med fantastiske Forever Changes, som desverre hadde gått litt i glemmeboken.

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar

Dette kunne likså greit vært min overall top 10-liste, da '60-talls rock er min favoritt"sjanger". Vanskelig å velge mellom barna sine, men her er mitt forsøk:

1. The Beatles - With The Beatles (1963)
  2. The Beatles - Beatles for Sale (1964)
  3. Jefferson Airplane - After Bathing at Baxter's (1967)
  4. The Rolling Stones - Aftermath (UK) (1966)
  5. Simon & Garfunkel - Sounds of Silence (1966)
  6. Bob Dylan - Blonde of Blonde (1966)
  7. The Beatles - A Hard Day's Night (1964)
  8. The Jimi Hendrix Experience - Are you Experienced (1967)
  9. The Doors - Strange Days (1967)
  10. Cream - Disraeli Gears (1967)

Boblere:

Beach Boys - Pet Sounds

Grateful Dead - The Grateful Dead

Pink Floyd - Piper at the Gates of Dawn

Pink Floyd - A Saucerful of Secrets

Bob Dylan - Highway 61 Revisited

The Beatles - Help!

The Rolling Stones - Let it Bleed

The Doors - The Doors

The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland

Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow

Led Zeppelin - Led Zeppelin

Led Zeppelin - Led Zeppelin II

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Ekstremt vanskelig å lage en slik liste, å unngå å fylle den opp med bare Beatles, men jeg gjør et forsøk:

1. Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

2. Beach Boys - Pet Sounds

3. Beatles - Help

4. Neil Young - Everybody Knows This is Nowhere

5. Simon & Garfunkel - Sound of Silence

6. Beatles - The Beatles (The White Album)

7. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen

8. The Doors - The Doors

9. Beatles - Rubber Soul

10. Pink Floyd - Piper at the Gates of Dawn

Og helst skulle jeg gjerne hatt med Please, Please Me, Revolver og Abby Road også, men det ble nok Beatles som det ble på denne listen :) Er også glad i flere av Dylan-platene, men synes jevnt over de er for ujevne til at noen fortjener å nevnes her. Samme gjelder Crosby, Stills og Nash og de to Zeppelin-platene.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...