Gå til innhold

Objektiv til nikon d5100

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har akkurat kjøpt meg nikon d5100 og vil gjerne kjøpe meg et nytt objektiv til kameraet, da jeg vil ha muligheten til å få tatt bilder fra litt distanse..

Jeg er dessverre ganske blank når det gjelder dette og håper det er noen der ute som har noen gode tips å komme med..

Vil gjerne ha et objektiv som er bra til utebruk, særlig i forhold til det å kunne ta ok bilder under fotballkamper og diverse..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er pristaket ditt?

Av de billigste som er ok;

-Nikkor 55-200 VR - plastikkfeste men veier lite, gir bra bilder for pengene - fra ca. 1900,- og oppover

-Nikkor 55-300 VR - lengre rekkevidde og metallfeste - fra ca. 2800,- og oppover

Begge disse har derimot treg autofokus, så til fotball/sport er de vel ikke de best egnede.

-Nikkor 70-300 VR - bedre byggekvalitet og langt bedre autofokus - fra ca. 3800,- og oppover

Ingen av disse er spesielt lyssterke, men skal du hovedsaklig bruke de utendørs i dagslys så går det greit.

Midt i mellom;

-Sigma 70-200 f/2.8 OS - lyssterk, ok byggekvalitet, ok stabilisering, ok optikk, god AF - fra ca. 9000 og oppover

(Se etter brukte eksemplarer av forrige utgave uten OS, som angivelig er hakket bedre optisk.)

Beste valg hvis pris ikke er noe tema;

-Nikkor 70-200 f/2.8 VRII - fokus limiter, værtetninger, byggekvalitet på topp, optikk på topp - fra ca. 16 000,- og oppover...

(Igjen, se etter brukte eksemplarer av forrige utgave med VR 1 - ligger på ca. 8000,- og oppover på f.eks. bruktmarkedet hos foto.no)

Hvis du ikke ha zoom, så har jeg sett de som fotograferer fotball o.l. med f.eks. 85mm f/1.8 (ca. 2800,-) og makroobjektiver rundt 100mm. De fleste av de har f/2.8 og er lyssterke nok (Tamron 90mm til ca. 3500, Tokina 100mm til ca. 4000, osv.). Fordelen er objektiver som er bedre på fortegning og CA enn de fleste zoomobjektiver.

Lenke til kommentar

Men har ikke den Sigma'en vært belemret med ganske drøye fokusproblemer? Den er vel også forøvrig discontinued, siden det akkurat har kommet en ny modell med OS (stabilisering) - men den har jeg ikke sett noen priser på enda, ei heller tilgjengelighet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...