Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kroner på tenna, pris og varighet etc

Klatt3n

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg driver og snuser litt på idéen om å forsøke å gjennomføre et slags "bli-ny"-prosjekt. En form for make-over, for å si det sånn. En av tingene jeg kunne tenke meg å forandre på ved meg selv er først og fremst tenna. Smiler relativt mye og har dessverre alltid hatt naturlig svak emalje (hvis man skal tro tannlegen min). Tenna har som resultat av dette både falmet, forvitret en del, blitt tildels gjennomsiktige og fått gulskjær. Det er nok ikke så ille som jeg får det til å høres ut som, men det er fortsatt noe jeg kunne tenkt meg å fikse på.

En eller annen gang på videregående fikk jeg bygget på fortenna med noe plastikk og andre saker som i ny og ne brekker av og må fikses på. Har vel vært inne hos tannlege fire ganger etter første "påbygg". Tannlegen anbefalte meg allerede etter første påbygg at jeg, etter tenna var ferdigvokst (rundt 20-årsalderen, sa hun), burde få på kroner på tenna mine med tanke på fremtiden.

Så. Kroner. Har googla littegranne og funnet ut at kroner er, basically, "skall" som man putter utenpå tenna. Men hvor lenge holder noe sånt? Og hvordan vil det se ut? Er det sånn skuespillere får supertenner, for eksempel? Hadde ikke vært meg imot å ha et blendaglis, for å være helt ærlig. Og sist men ikke minst, hvor mye må man forvente å måtte ut med for å få noe sånt på de aller fleste av de synlige tenna?

PS: Dette er hovedsaklig mer for helsa sin del enn det er for det kosmetiske og overfladiske. Er relativt lei av å årlig gå til tannlege fordi jeg uheldigvis tygga på noe hardt med fortenna mine og de knuser i to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt en krone på en tann, tror det kosta meg et sted mellom 10.000 - 12.000kr og da ble jobben gjort i Norge. Kjipern var at det gikk betennelse i rota og jeg endte opp med å trekke samme tanna noen måneder etter, det var de penga.

Den krona jeg fikk var lagd av porselen, tror meningen er at de skal kunne vare livet ut. Det var ihvertfall hva jeg ble fortalt av tannteknikeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...