RetoZ Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hei, Jeg har lenge vurdert å kjøpe meg bil. For noen dager kom jeg over 2 biler jeg ville ha, men klarer ikke å bestemme meg. Bilene det er snakk om er en Audi 80 og en Audi 90. Audi 80: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30677485 Audi 90: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30617847 Jeg synest 80'en er finere en 90'en mtp. farge og liker felgene bedre. Men 90'en er 1 år nyere, noen tusen billigere og større motor. I tillegg er 90'ien i Ålesund, 20 minutter fra der jeg bor. Noen som har noen råd til hva jeg skal velge som førstebil, og hvorfår/hvorfår ikke? Bilen skal brukes sommer som vinter. Ting som kan vikke i favør til en av bilene er: * Kjørekomfort og komfort generelt. * Vinterkjøring Mvh. RetoZ Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Forholdet mellom årstall, pris og kilometer er viktige faktorer. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg vill anbefalt Audi 90en, den har mykere fjærer enn 80en, og er nok bedre på vinterføre mtp at motoren ligger rett ovenfor drivakslingen. Audi 80en vil kanskje være et mer økonomisk alternativ dog. Lenke til kommentar
RetoZ Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Ok, tusen takk. Hvor mye bør jeg prøve å prute på denne? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Forholdet mellom årstall, pris og kilometer er viktige faktorer. Når bilene begynner å bli så pass gamle, så har ett år fra eller til veldig lite å si. Se heller på bilens tilstand og hva som er gjort av vedlikehold. Jeg hadde gått for 90-en av disse to. Den er billigere, har riktig motor og bedre seter. Regn med vedlikeholdsutgifter uansett hvilken du velger. Alt kan skje med en over 20 år gammel bil. Har du forresten vurdert andre merker enn Audi? Her har du en ti år nyere Saab til samme pris som 80-en. Dette er svært solide og komfortable biler. Endret 6. oktober 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
Xquzi Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Audi 90'n ser veldig bra ut God og slitesterk motor , samt gode seter. Tror ikke at du vil angre på at du velger Audi. Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) De trenger ny bremsevæske begge to. Styr unna begge sier jeg:) Minimum bør være en bil med airbag. Jeg kan ikke skjønne at de bilene der er verdt noe særlig mer enn 5 tusen kroner. Du burde fått en passat nyere enn 1997 til den prisen som naturlig nok er en mye bedre og sikrere bil. Endret 8. oktober 2011 av festen 3 Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Ikke kjøp Saab hvertfall. Hadde en Saab 9000 og angående komfort, da var det ikke noe som skiller seg ut fra alle andre biler akkurat. Dessuten er dashbordet så langt "nede" at knærne tar i det hele tiden, så det virker trangt. Nytter ikke å stille setet frem eller tilbake heller.. Ville gått for 90`en om jeg måtte velge. Men hadde aldri kjøpt Audi hvis det ikke var firhjulstrekk. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 9000 ikke spesiell på komfort? Hvilken 9000 var det du hadde, egentlig*? Det er en meget komfortabel bil på alle måter. Jeg har ingen problemer med å anbefale en 9000, i hvert fall. Og til vinterkjøring fungerer den ypperlig - jeg hadde overhodet ingen problemer med min 9000 de tre årene jeg hadde en. *: Problemer med både interiør, komfort og vinterkjøring høres ikke mye ut som 9000 ... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Støtter festen ang de to gamle Audiene og manglende sikkerhet. Audi 90 med femmer er fra en svunnen tid, desverre. Audi 90en blir sikkert en klassiker om noen år på linje med Granada osv. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvorfor ikke se litt på Volvo. Det jo gode biler. Siden du ser på så passe gamle biler, så er jo 850 og 940 Pene biler. Etter å ha hørt mye tull med Audi og VAG. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvorfor ikke se litt på Volvo. Det jo gode biler. Siden du ser på så passe gamle biler, så er jo 850 og 940 Pene biler. Etter å ha hørt mye tull med Audi og VAG. Begge disse bilene scorer svært dårlig på kollisjonstester, sammenlignet med de etterfulgte modellene. + for trepunkts seler! Lenke til kommentar
RetoZ Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Takk for gode svar. En av de få grunnene til at jeg gjerne vill ha en Audi 80 eller 90 er jo pga. designet. Men, jeg kiker også på andre biler i denne prisklassen, mtp sikkerhet, mindre feil osv.. Liker godt Mitsubishi Galantene.. er dette et godt alternativ? Endret 9. oktober 2011 av RetoZ Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Takk for gode svar. En av de få grunnene til at jeg gjerne vill ha en Audi 80 eller 90 er jo pga. designet. Men, jeg kiker også på andre biler i denne prisklassen, mtp sikkerhet, mindre feil osv.. Liker godt Mitsubishi Galantene.. er dette et godt alternativ? Galant er en fin bil, ja. Du burde også ta en titt innom Nissan Primera. De er komfortable og økonomiske samtidig. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31063973 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30787870 Nyere modell http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30906546 Lenke til kommentar
RetoZ Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Hva med denne? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31150661 Er det mye feil på Primera'ene, er dette en god bil som jeg i teorien kan forvente lite feil på? Og bør jeg velge 1,8 eller 2,0? - RetoZ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jo større motor, jo mer hester (vel å merke når du sammenlikner fra samme produsent, og begge motorene er enten med ELLER uten turbo/kompressor eller bensin/diesel), men også mer forbruk, såfremst ikke den større motoren er en merkbart nyere konstruksjon og dermed har lavere forbruk. Jeg vil fortsatt si 2-literen for litt mer kick, men 1.8 er et greit valg i førstebilen det også, så ikke kims på det Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Når barna mine skal ha sine første sko, så skal jeg kjøpe de 25 år gamle utgåtte sko med hull i sålene, men det må være av merket Nike for jeg liker det designet best. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Og det var relevant fordi? Ikke alle har råd til bilen du har, sorry mac. Så folk klagde på prisen på biler som 1997 Passat. Ja, la fyren kjøpe seg en 97 passat til 22k, så får han kose seg i de gode stolene mens bilen er på verksted. For det er det som skjer. Det er ikke HANS feil, eller VÅR feil at prisene er så høye som de er. Men slik er det. Han har ikke råd til mer enn Audi 80/90, da har han ikke det. Men om han vil ha bil, og slipper å stå opp en time tidligere for skolen pga. bussen bare går så tidlig, så er det hans sak. Han spør om hvilken bil han skal kjøpe, valget står ikke mellom Audi A5 og Volvo V70, det står mellom Audi 80, Audi 90, Nissan Primera og Galant. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Ikke alle har råd til bilen du har, sorry mac. Jeg har en 97 modell Polo som har gått 86000 kilometer, som jeg kjøpte for 14500 kroner fordi den var så billig og hadde lav kilometertand. Jeg synes ikke bilen er hverken stilig eller kul, grei nok, men man må la seg styre av fornuften og ikke kjøpe oppbrukte biler som har gått 250 tusen kilometer og lignende. Særlig bør dette gjelde ungdommer, de bør være fornuftige. Ungdommer har som regel dårlig råd. Kjøper de en bil som bruker 0.6 liter per mil, vil de få kjørt dobbelt så langt som de som kjøper biler som bruker 1.2 liter per mil. Det er jo innlysende. Dersom biler behøver reparasjoner for fem tusen kroner, så er det 384,6 liter bensin. I en VW Polo så får man da kjørt 6410 kilometer blandet kjøring lang/by 50/50. I en Mercedes 230E fra 1992 får man da kjørt 3200 kilometer på langkjøring, og kanskje 2000 kilometer i byen. Man snakker altså om over dobbelt så lang kjørelengde i bare bensinkostnad, og med en gang den oppbrukte, utkjørte men "stilige" bilen trenger en rep på 5000 kroner så spiser det 6410 kilometers kjøring av en fornuftig bil. Men det er vel sånt man oppdager etter noen år med dyre, store bensinslukende biler med lang kilometer, og dårlige erfaringer med det. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Det viktigste er en bil som er sikker. Det fordi nye sjåfører er dårlige sjåfører, uten diskusjon. Spesielt mannlige sjåfør som akkurat har fått lappen tror de er veldig flinke, samtidig som de er dårlige, en uheldig kombinasjon, risikoen er 10 ganger høyere enn hos en erfaren sjåfør. Det kan fort gå galt da, om en har lavprofil på en ungdomsbil, gjerne sammen med mykt understell med slitte støtdempere. Endret 13. oktober 2011 av festen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå