telealf Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Ja, speilløse *systemkamera* burde være "godt nok". To ting som jeg mener skiller de fra DSLR: 1. Søker. Kamera med bare skjerm-søker (live-view) og ev plass for ekstern søker er ikke godt nok 2. Hurtighet når man skal ta bilder av mennesker. jeg bruker et GH-2, og kunne greit leve med dette som mitt eneste sytemkamera. Dette betyr ikke at andre ikke er like gode, eller bedre, men at jeg ikke kjenner de andre godt nok. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Ja, speilløse *systemkamera* burde være "godt nok". To ting som jeg mener skiller de fra DSLR: 1. Søker. Kamera med bare skjerm-søker (live-view) og ev plass for ekstern søker er ikke godt nok 2. Hurtighet når man skal ta bilder av mennesker. jeg bruker et GH-2, og kunne greit leve med dette som mitt eneste sytemkamera. Dette betyr ikke at andre ikke er like gode, eller bedre, men at jeg ikke kjenner de andre godt nok. Er enig i at det er de to store forskjellene. Personlig, så har jeg ikke problemer med husene uten innnebygd søker. Men jeg vil ikke anbefale de som det eneste huset. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Ja, speilløse *systemkamera* burde være "godt nok". To ting som jeg mener skiller de fra DSLR: 1. Søker. Kamera med bare skjerm-søker (live-view) og ev plass for ekstern søker er ikke godt nok 2. Hurtighet når man skal ta bilder av mennesker. jeg bruker et GH-2, og kunne greit leve med dette som mitt eneste sytemkamera. Dette betyr ikke at andre ikke er like gode, eller bedre, men at jeg ikke kjenner de andre godt nok. Med E-P3 så faller punkt 2 bort. Pana kommer sikkert med noe raskt de også. Det som µ4/3 lider under er dårligere DR, men det bør kunne fikses på i fremtiden... Men dersom man er bekymret før man kjøper et kamera for at det blir liggende hjemme, så er det en sterk grunn til å vurdere et speilløst kamera som første kamera. Endret 5. oktober 2011 av Epp 1 Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Ja, speilløse *systemkamera* burde være "godt nok". To ting som jeg mener skiller de fra DSLR: 1. Søker. Kamera med bare skjerm-søker (live-view) og ev plass for ekstern søker er ikke godt nok 2. Hurtighet når man skal ta bilder av mennesker. jeg bruker et GH-2, og kunne greit leve med dette som mitt eneste sytemkamera. Dette betyr ikke at andre ikke er like gode, eller bedre, men at jeg ikke kjenner de andre godt nok. Hva mener du med hurtighet? Skuddtakt, autofokus eller oppstartstid? Skuddtakt på 10 per sek feks er det vel få DSLR som matcher: http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=sony_nex5&products=oly_ep3&products=panasonic_dmcg3&products=panasonic_dmcgf3&products=sony_nex7&products=sony_nex5n&products=sony_nexc3&sortDir=ascending Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Les motforestillingene til fcuk_IT, de er reelle nok hvis man kjøper kamera uten søker og/eller skal fokusere manuelt. For bruksområdet du beskriver har jeg imidlertid ingen problemer med å anbefale speilløst så lenge actionbilder ikke er veldig viktig. Kjøper du et med innebygd søker slipper du mye av problemene fcuk_IT beskriver og du kan også støtte kameraet mot hodet for bedre stabilitet på samme måte som på et speilreflekskamera. For meg virker Panasonic G3 eller GH2 som de mest opplagte valgene med tanke på innbygd søker, bra fokushastighet og bra videofunksjon. Sony NEX-7 kommer snart på markedet og kan også være et bra alternativ, men jeg vet ikke hvor kjapp autofokusen er på det. Sonys digre standardzoom gjør også at du mister noe av fordelen med et mindre kamera. Sonys SLT-serie er også bra alternativ, og da nærmer du deg speilreflekser i størrelse. Forøvrig finnes det masse bra speilreflekser på markedet, men videofunksjonen på disse har enten treg autofokus eller ingen autofokus. Det er fryktelig mange bra kameraer på markedet i dag, og det aller viktigste er at du finner et som du liker betjeningen på og som ikke er større enn at du orker å ta det med. Jeg gikk selv fra E-PL2 til GH2, jeg fant etterhvert ut at jeg trengte flere brytere og kontrollmuligheter uten å måtte gå inn i menyen for å finne dem. I tillegg fristet det med elektronisk søker. Hadde først tenkt på G2, men kom over et brukt GH2 og da slo jeg til. En siste bonus ble jo også at jeg fikk en sensor med enda bedre bildekvalitet enn Olympus kameraet. Lenke til kommentar
thotta Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Oj... her var det kommet mange kommentarer! Så hyggelig Ja, speilløse *systemkamera* burde være "godt nok". To ting som jeg mener skiller de fra DSLR: 1. Søker. Kamera med bare skjerm-søker (live-view) og ev plass for ekstern søker er ikke godt nok 2. Hurtighet når man skal ta bilder av mennesker. jeg bruker et GH-2, og kunne greit leve med dette som mitt eneste sytemkamera. Dette betyr ikke at andre ikke er like gode, eller bedre, men at jeg ikke kjenner de andre godt nok. Med E-P3 så faller punkt 2 bort. Pana kommer sikkert med noe raskt de også. Det som µ4/3 lider under er dårligere DR, men det bør kunne fikses på i fremtiden... Men dersom man er bekymret før man kjøper et kamera for at det blir liggende hjemme, så er det en sterk grunn til å vurdere et speilløst kamera som første kamera. Ja, det er et veldig godt poeng dette med at er bekymret for at det skal bli liggende hjemme - før jeg har kjøpt noe. Det taler vel egentlig for speilløst hybrid, ja. Ja, speilløse *systemkamera* burde være "godt nok". To ting som jeg mener skiller de fra DSLR: 1. Søker. Kamera med bare skjerm-søker (live-view) og ev plass for ekstern søker er ikke godt nok 2. Hurtighet når man skal ta bilder av mennesker. jeg bruker et GH-2, og kunne greit leve med dette som mitt eneste sytemkamera. Dette betyr ikke at andre ikke er like gode, eller bedre, men at jeg ikke kjenner de andre godt nok. Hva mener du med hurtighet? Skuddtakt, autofokus eller oppstartstid? Skuddtakt på 10 per sek feks er det vel få DSLR som matcher: http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=sony_nex5&products=oly_ep3&products=panasonic_dmcg3&products=panasonic_dmcgf3&products=sony_nex7&products=sony_nex5n&products=sony_nexc3&sortDir=ascending Ja, hvilken hastighet siktes det? Er det gjerne muligheten til å ta gode bilder av ting som beveger seg hurtig (actionbilder)? Når det gjelder modell, ser det er flere som nevner Olympus E-P3, og noen nevner også Panasonic GH2. Prisklassen tatt i betrakting er det jo ganske så stor prisforskjell ned til Panasonic G3. De to førstnevnte ligger på 6-7000, men sistnevnte kan man få til rundt 4000. Virker som det er relativt bra valuta for pengene. Sonyene som nevnes er jo også rimelig kostbare. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg tror G3 er et godt alterntiv til GH2 for ditt bruk. GH2 har noen fler hurtigknapper og har mer features for video-entusiasten. Hadde G3 fantes når jeg kjøpte min GH2, så hadde jeg valgt den i stedet. Apropos action fotografi - de speilløse er ikke designet for action, men det betyr ikke at det er umulig å ta action bilder med de. Det krever bare litt ekstra innsats av fotografen. De tok jo action bilder i gamle dager også, med manuell fokus, og manuell fremtrekk av filmen Og jeg er ikke spesiellt imponert over de billige speilrefleksene når det gjelder ytelsen til action-fotografi. Av de speilløse, så synes jeg det er µ-4/3 (Olympus/Panasonic) og NX (Samsung) som har det beste utvalget av optikk. Sony begynner å å komme med en del interessant; men mye av det tror jeg blir ganske dyrt. 1 Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Nex-5 er fremdeles billg på JP Til bare 2990,- med objektiv 18-55 er det en særdeles gunstig pakke http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speillos-systemkamera/sony/sony-nex-5-sort-m-18-55mm-f3.5-5.6/ Hvis du ser på sammenligningen fra dpreview så kommer den fremdeles blant de på topp ang skuddhastighet. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Eller hva med en Sony Nex-5N til 4995kr med kitobjektiv hos Siba.no Den filmer i FullHD 50p! Lenke til kommentar
telealf Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Hva mener du med hurtighet? Skuddtakt, autofokus eller oppstartstid? At kamera er hurtig nok til å ta foto av mennesker. Det inkluderer å starte kamera (slå på / boote), fokusere og eksponere når du trykker ned utløser, kjapt nok til å ta et foto av et øyeblikk som raskt er forbi. Å ha 200 bilder etterpå hjelper ikke meg mye :!: . Dette er ikke helt det samme som å si at det er action, eller at noe beveger seg raskt, men at mange situasjoner med mennesker rask er forbi. Tenk for eksempel på hvor fort et ansiktsuttrykk kan endre seg. Eller typiske gatefoto sitausjoner som kommer kun en gang og du må ta et bilde der og da. Rask skuddtakt hjelper ikke mye da dersom du allerede har gått glipp av situasjonen. Som tomsi42 korrekt påpeker så kan man bruke teknikker for å bøte på noe av dette, f.eks manuell prefokusering (de speiløse jeg har prøvd synes jeg ikke er gode nok på MF til action foto), slå på kamera på i tide og "vekke" det med jevnlige mellomrom osv... Jeg må innrømme at med lysterk objektiv (f.eks Pana 20/1,7) synes *jeg* Pana GH-2 er "rask nok" i de fleste situasjoner dersom jeg bruker AF . NEX, Olympus osv kjenner jeg ikke til. Det er nok ikke uten grunn at Nikon har jobbet knallhardt med å forbedre hurtighet på sitt nye speilløse. De har jo forsøkt å forbedre hurtighet på AF. (Synd de valgte en sensor på størrelse med et riskorn :!: ). Endret 6. oktober 2011 av telealf Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Følte ikke at nex-3(like specs som nex-5 på foto) var speisielt begrensnde på det du nevner. Fikk mange fine bilder og ansiktsuttrykk på en liten 11-månders turbokrabber her i heimen Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Her i huset er det kun to maeraer som blir brukt: Enten 5D'en eller iPhone 4. Enten skal jeg ha det best mulig, eller så gir jeg litt F*** i hvordan det blir (iPhone) Bruker iPhone til alt fra uhøytidelige partybilder og facebook etc. Resten bruker jeg 5D'en til. Det er vel en vanesak alt sammen. Personlig har jeg gått fra Conon Ixus v2 (kompaktkamera) som var det første digitale kameraet jeg kjøpte, og på veien oppover har jeg aldri vert innom "mellomsjiktet" Et speilrefleks i den rimeligere enden ala 1000D etc. er jo ikke veldig store synes jeg og veier en del mindre enn dyrere speilreflekser, så jeg tror jeg heller ville valgt speilrefleks. Men det kan godt være at et kamera i "mellomsjiktet" er mer solig og kompakt en de billige speilreflekskameraene. Har ikke testet ut noen kameraer i "mellomsjiktet" men kan fortelle at feks. Canon 1000D/500D etc. ser ut som et lite leketøy i forhold til feks. Canon 7D/5D/1D. Har selv både 400D/40D og 5D MK II og førstnevnte er bare en liten plastdings i forhold. Mulig kameraer i mellomsjiktet er mer solide og kompakte, og at det derfor kan være en grunn til å ikke velge speilrefleks i budsjettklassen.? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Jeg har vært innom de rimeligste speilrefleksene en gang i blandt. Og jeg foretrekker helt klart et speilløst hus fremfor de. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Etter å ha lest svar på mitt spørsmål, samt anbefalinger som er gitt til andre i tråden så har jeg konkludert med at jeg må "svelge noen kameler" hvis jeg ønsker ett "speilløst" 2. kamera. Mitt utgangspunkt var som sagt først og fremst størrelse og søker. Når det gjelder søker så forstår jeg at det er her jeg må inngå kompromiss. Når det gjelder størrelse/vekt så er det gode alternativ som er meget aktuelle. Først vil jeg nevne noen som jeg ikke vil se nærmere på: Panasonic G- og GH-serie har riktignok søker, den har også lavere i vekt enn min 7D, men den er minimalt mindre fysisk enn 7D. Så slike "DSLR lookalike" er ikke av interesse. Så jeg faller nok ned på det jeg vil kalle "kompakt lookalike" og her er det flere å velge mellom. Foreløpig så vurderer jeg Olympus Pen-serien eller Sony Nex-serien. Jeg bruker uttrykket serie siden jeg kanskje vil prøve bruktmarkedet først for å teste ett "rimelig" eksemplar som ikke nødvendigvis er siste modell, før jeg tar steget fullt ut. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Så jeg faller nok ned på det jeg vil kalle "kompakt lookalike" og her er det flere å velge mellom. Foreløpig så vurderer jeg Olympus Pen-serien eller Sony Nex-serien. Jeg bruker uttrykket serie siden jeg kanskje vil prøve bruktmarkedet først for å teste ett "rimelig" eksemplar som ikke nødvendigvis er siste modell, før jeg tar steget fullt ut. Hyggelig pris på E-P2 nå: https://prisguiden.no/produkt/olympus-e-p2-114643 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Først vil jeg nevne noen som jeg ikke vil se nærmere på: Panasonic G- og GH-serie har riktignok søker, den har også lavere i vekt enn min 7D, men den er minimalt mindre fysisk enn 7D. Så slike "DSLR lookalike" er ikke av interesse. Hverken GH2 eller G3 er av de aller minste speilløse, men at G3 er minimalt mindre enn 7D er jeg ikke enig i - forkjellen i volum er ganske stor og en G3 med 20mm F1.7 eller en 14-42 X går til nød i en stor jakkelomme noe 7D ikke gjør selv uten optikk. At G3 likevel er for stor som et nummer to kamera kan jeg derimot være enig i, i hvert fall hvis du ikke skal ha et nummer tre kamera også... Hva med NEX-7? Jeg har ikke sett det ennå så jeg vet ikke hvor stort det egentlig er, men det har ikke forhøyning på toppen for søkeren. Problemet med Sony så lamgt er at objektivene er ganske store. Ellers har det jo vært en del rykter om noe lignende fra Panasonic i nærmeste fremtid, formodentlig en slags mellomting mellom GF1 og G3, men det nytter jo ikke å vente på noe som kanskje kommer hvis du har det travelt. Hva med Nikon? J1 og V1 er jo ikke av de aller minste, men standardzoomen objektivene er ganske iten så total størrelse med en 3x zoom er ikke så ille. V1 er muligens det du vil kall SLR lookalike, men mindre enn 7D er det i hvertfall. Bildet under er kanskje ikke tatt med den idelle vinkelen for å se forskjellen mellom 7D og V1, men det gir et visst inntrykk Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Så jeg faller nok ned på det jeg vil kalle "kompakt lookalike" og her er det flere å velge mellom. Foreløpig så vurderer jeg Olympus Pen-serien eller Sony Nex-serien. Det er en god tanke å gå for "kompakt-lookalike" når du vurderer dette som kamera nr.2 Det er en tilvenningssak å komponere via skjermen, men jeg synes det går greit så lenge det ikke er for sterk sol, eller brennvidden er for lang. Prøv å finn en Olympus E-P1 eller Panasonic GF1 brukt; gjerne med en Panasonic 20mm f/1.7. Ypperlig utganspunkt for mye moro. 1 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg vil først takke for god tilbakemelding, og så vil jeg besvare et par kommentarer og komme med et spørsmål eller to til slutt. ... men at G3 er minimalt mindre enn 7D er jeg ikke enig i Joda jeg er forsåvidt enig, men når utgangspunktet mitt er å ha et 2. kamera som er "merkbart" mindre (selvsagt en subjektiv vurdering), så mener jeg fremdeles at G3 blir for stort. Hva med NEX-7? Jeg har ikke sett det ennå så jeg vet ikke hvor stort det egentlig er, men det har ikke forhøyning på toppen for søkeren. Problemet med Sony så lamgt er at objektivene er ganske store. Ellers har det jo vært en del rykter om noe lignende fra Panasonic i nærmeste fremtid, formodentlig en slags mellomting mellom GF1 og G3, men det nytter jo ikke å vente på noe som kanskje kommer hvis du har det travelt. Jeg har studert litt på Nex-serien. Nex-7 blir en for kostbar "gambling" for en som trår litt usikkert inn i den speilløse verden. Nex-5 ville nok være mer aktuell, men jeg er enig med deg i at objektivet virker litt stort. Jeg vil likevel ikke utelukke Nex-5 ennå. Hva med Nikon? J1 og V1 er jo ikke av de aller minste, men standardzoomen objektivene er ganske iten så total størrelse med en 3x zoom er ikke så ille. V1 er muligens det du vil kall SLR lookalike... Nikon ser jo også interessant ut. V1 er "kompakt" nok for meg og et stort pluss skal den ha for den innebygde søkeren. Prisen er litt lavere enn Nex-7 men fremdeles kanskje litt dyr (kontoen tåler det, men blir det liggende så er det vel kostbart ). J1, tja... kanskje. Jeg har det på ingen måte travelt, i tiden fram til jul blir det mye jobbing og lite fotografering, så jeg vil studere litt nærmere. Sannsynligvis så blir det en "speilløs julepakke" til meg selv og pr. i dag står nok valget mellom EP-2 og Nex-5. Jeg burde kanskje slå til på tilbudene som er nå, men jeg satser på at det kommer flere tilbud i tiden som kommer. SÅ til spørsmålet mitt. Jeg er lite bevandret i objektiver utenfor EF/EF-S sfæren, og slik jeg forstår det så bruker både Panasonic og Olympus objektiver med fatning microfourthirds. Vil ett Pana-objektiv fungere på Olympus-hus og selvsagt så også den andre veien? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 SÅ til spørsmålet mitt. Jeg er lite bevandret i objektiver utenfor EF/EF-S sfæren, og slik jeg forstår det så bruker både Panasonic og Olympus objektiver med fatning microfourthirds. Vil ett Pana-objektiv fungere på Olympus-hus og selvsagt så også den andre veien? Det gjør det - jeg har både Panasonic og Olympus hus og bytter objektivene fritt mellom de. Ettersom jeg også har noen 4/3 objektiver, har jeg kjøpt en adapter og bruker disse objektivene på µ-4/3 husene også. Der er det dog litt varierende kvalitet på AF hastighet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Har du vurdert =54&manufacturerId[]=168"]Samsung NX11, NX100 og NX200, et spennende system med flere =24&manufacturerId[]=168"]gode objektiver,og relativt rimelige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå