thotta Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Heisan, Hadde lenge bestemt meg for speilrefleks, og hadde sådan mer eller mindre bestemt meg for Nikon D5100. Men nå er tvilen sådd vedrørende hvor mye jeg kommer til å bruke det. Snakket nettopp med en kamerat som kjøpte speilrefleks for et års tid siden, og det blir visstnok veldig lite brukt. Jeg vet at det selvfølgelig kommer an på bruksområder, men en ting tiltenkte bruksområder, og en annen hva som skjer i praksis. Det jeg er redd for er at størrelsen har mer å si enn det jeg liker å tro. Spørsmålet er om jeg går glipp av for mye hvis jeg satser på et hybrid, ala Panasonic G3 i forhodl til et fullblods speilrefleks. Ser at dette får jevnt over god omtale for bildekvalitet. GH2 regnes som bedre, men da øker man igjen størrelsen litt og man minsker igjen avstanden til speilrefleks. Jeg har hatt en tråd tidligere som gikk på hvilket speilrefleks, og bruksområdene ser jeg fremdeles for meg vil være: - kvalitetsbilder og øyeblikksbilder av ungene, ferieturer, småturer/besøk i hverdagen. Gjerne for fremkalling til litt størrelse, for å ha på veggen. - Jeg fantaserer også om å bruke litt tid på å ta landskapsbilder, i form av bygninger, dører, industri m.m. Både svart/hvitt og sterke farger er tøffe virkelmidler på sånne bilder (dere skjønner gjerne hva jeg mener). "Urban kunstfoto" kan man på en måte kalle det. Altså, ikke SÅ mye fokus på ren natur. Når det gjelder tilgjengelighet av funskjoner, liker jeg godt fysiske brytere. Men ikke på alt, selvfølgelig. Spesielt film-funksjon er jo veldig gei å ha tilgjengelig via fysisk bryter. Jeg innbiller meg at daglidags - for kvalitetsbilder av unger, ferieturer o.l. vil jeg få det jeg trenger med et hybrid. Spørsmålet er vel egentlig om jeg gir avkall på såpass mye at noe utover hverdgasbilder ikke blir aktuelt. Altså, at en virkelig fotohobby ikke vil bli aktuell med et hybrid. Eller har man nok av muligheter med et slikt kamera, til å komme godt igang med litt mer enn bare hverdagsfoto? Synspunkter på dette mottas med glede. Innser jo at det ikke finnes noe fasitsvar. Endret 3. oktober 2011 av thotta Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Du vil nok greie deg utmerket med en Panasonic ja...Jeg er veldig glad i min Canon 50D, men jeg har i flere måneder nå, både på reiser og hjemme stort sett brukt min GF1..det hender jeg tar med begge kameraene på Photo Walk, så slipper jeg å skifte objektiv...men det er egentlig luksus. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Man kan være veldig entusiastisk fotograf med speilløst, det begynner å bli endel av oss. Hvis rask action er hovedinteressen så er kanskje speilrefleks fremdeles litt mer egnet, men selv det kan man bruke speilløst til. For alt annet er speilløst praktisk talt like godt som speilrefleks. Lenke til kommentar
thotta Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Det lover jo bra at det er flere som faktisk mener at hybrid er veien å gå. Jeg tror faktisk jeg kommer til å gå den veien. Man kan jo gjøre feil i begge ender av skalaen, men jeg tror det får større konsekvenser å kjøpe for stort enn for lite. Takk for deling av erfaringer:-) Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Det lover jo bra at det er flere som faktisk mener at hybrid er veien å gå. Jeg tror faktisk jeg kommer til å gå den veien. Man kan jo gjøre feil i begge ender av skalaen, men jeg tror det får større konsekvenser å kjøpe for stort enn for lite. Takk for deling av erfaringer:-) Sjekk ut nye Sony Nex-5n Det er det hybridkamera med best bildekvalitet per nå: http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5n/ Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg har bare hatt to speilløse, NEX-3 og EP-1. Jeg prøvde virkelig å like dem, men som jeg har blitt vant med å fotografere ble det for knotete, ustøtt og tregt. På en solrik dag er det omtrent umulig å fokusere nøyaktig da skjermen er blendet ut av sola, ikke er det lett å bruke fokusforstørrelse uten å rote til komposisjonen samtidig. Knot og tull, kommer helt i veien for poenget med et godt kamera. Foksuhastigheten på disse to er en vits også, særlig om man er vant med speilrefleks fra før. På et speilrefleks støtter man kameraet mot kraniet, man har langt bedre kontroll på komposisjonen og ikke minst, man kan se hva man fanger nær sagt uansett lysforhold. Det skal sies at av disse to likte jeg EP-1 best, som kamera #2 kunne jeg kanskje levd med det, men på den tiden var det for dyrt til å ta den rollen for min del. 18-55mm kitobjektivet til NEX er så dårlig at jeg nesten ikke har ord - å kalle det mannskit er nesten en underdrivelse. Elendig ifht. f.eks. 18-55mm VR som selges med D5100. Lenke til kommentar
nie Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hvis det er G3 som vurderes, er størrelsen allerede så stor at jeg heller ville gått før et lite dslr Ellers er jeg vel ganske enig med fcuk; har veldig lyst til å like speilløst, men får det bære ikke til. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Ad mangel på søker: de aller fleste speilløse har enten innebygget søker eller en mulighet for å sette på en ekstern, og i begge tilfeller er de svært gode. Om man føler behov for det avhenger nok mest av om man kommer fra kompaktkamera eller fra speilrefleks. Jeg har selv E-P1, som hverken har innebygget søker eller mulighet for ekstern søker, og har brukt det mye i to år. Og jeg har bakgrunn fra slr og dslr. Jeg har i tillegg brukt manuellfokus-objektiver mye, særlig (lenker til min flickr-konto) Micro-Nikkor 55m/2.8 og Nikkor 50mm/1.2, og jeg har ikke hatt store problemer med å fokusere. Jeg vil si det er lett å overdrive dette problemet, mens det egentlig handler mest om vaner. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Med unntak av Nikon CLS sitt blitssystem som jeg praktisk talt bruker på alt jeg tar med DSLR n, så er Olympus E-P3 det kameraet jeg tar med meg rundt. Full Think Tank har vært rett under 9kg på det meste, og det er ikke noe man gidder slepe rundt på uten mål og mening, til sammenligning veier E-P3 med 14-42+40-150mm under 1kg i veska...(Think Thank Retrospective 30 uten innhold veier 1,5kg...) Man slipper også "åj er du sånn fotograf..." Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Les motforestillingene til fcuk_IT, de er reelle nok hvis man kjøper kamera uten søker og/eller skal fokusere manuelt. For bruksområdet du beskriver har jeg imidlertid ingen problemer med å anbefale speilløst så lenge actionbilder ikke er veldig viktig. Kjøper du et med innebygd søker slipper du mye av problemene fcuk_IT beskriver og du kan også støtte kameraet mot hodet for bedre stabilitet på samme måte som på et speilreflekskamera. For meg virker Panasonic G3 eller GH2 som de mest opplagte valgene med tanke på innbygd søker, bra fokushastighet og bra videofunksjon. Sony NEX-7 kommer snart på markedet og kan også være et bra alternativ, men jeg vet ikke hvor kjapp autofokusen er på det. Sonys digre standardzoom gjør også at du mister noe av fordelen med et mindre kamera. Sonys SLT-serie er også bra alternativ, og da nærmer du deg speilreflekser i størrelse. Forøvrig finnes det masse bra speilreflekser på markedet, men videofunksjonen på disse har enten treg autofokus eller ingen autofokus. Det er fryktelig mange bra kameraer på markedet i dag, og det aller viktigste er at du finner et som du liker betjeningen på og som ikke er større enn at du orker å ta det med. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Sjekk Elkjøp hver helg der har Samsung NX11 vært til 2495 og Panasonic G3 var vel til 2999. De små hybridkameraene gir deg mange fordeler, den største ( minste ) er størrelsen Du tar bilder med det kameraet du orker å ta med deg 1 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg er vel også av den "erkekonservative" typen som mener (eller har ment) at kun DSLR er godt nok. Jeg er vel kommet litt på gli og vurderer faktisk en hybrid som 2. kamera. I visse anledninger så er det vel mye å dra med seg en 7D med flere objektiv, så en "lettere" løsning av bortimot fullgod bildekvalitet er ønskelig. Mitt største problem med DSLR-alternativ er nettopp søkeren. Jeg hater å fotografere med skjermsøker. Det er en promille av mine bilder som blir tatt med LiveView, og den optiske søkeren er for meg bortimot alfa og omega. Hybrid med innebygd elektronisk søker tror jeg nok at jeg skal fungere med, men å ha med en "clip-on" søker er jeg mer skeptisk til. Nå har jeg ikke startet seriøst å lete etter et hybrid-kamera, men de få søkene som jeg har gjort har ikke resultert i så mange alternativer innen kamera som har innebygd søker, elektronisk eller det optiske "alternativet" som Leica har. (Leica M-serien er dessverre utenfor mitt budsjett) Så hvis noen har gode tips om alternativer med innebygd søker så kom gjerne med dei. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg er vel også av den "erkekonservative" typen som mener (eller har ment) at kun DSLR er godt nok. Jeg er vel kommet litt på gli og vurderer faktisk en hybrid som 2. kamera. I visse anledninger så er det vel mye å dra med seg en 7D med flere objektiv, så en "lettere" løsning av bortimot fullgod bildekvalitet er ønskelig. Mitt største problem med DSLR-alternativ er nettopp søkeren. Jeg hater å fotografere med skjermsøker. Det er en promille av mine bilder som blir tatt med LiveView, og den optiske søkeren er for meg bortimot alfa og omega. Hybrid med innebygd elektronisk søker tror jeg nok at jeg skal fungere med, men å ha med en "clip-on" søker er jeg mer skeptisk til. Nå har jeg ikke startet seriøst å lete etter et hybrid-kamera, men de få søkene som jeg har gjort har ikke resultert i så mange alternativer innen kamera som har innebygd søker, elektronisk eller det optiske "alternativet" som Leica har. (Leica M-serien er dessverre utenfor mitt budsjett) Så hvis noen har gode tips om alternativer med innebygd søker så kom gjerne med dei. NEX-7 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg har aldri eid eller brukt ett kompaktkamera tidligere, og måtte svelge ett par kameler når kjøpte Olympus PEN, men bildene som jeg aldri hadde tatt siden DSLR n ligger igjen hjemme oppveier verdens beste optiske søker i platina med vinger og gassgrill og uteplatting og tror dere tok poenget nå... Lenke til kommentar
polljen Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg er vel også av den "erkekonservative" typen som mener (eller har ment) at kun DSLR er godt nok. Jeg er vel kommet litt på gli og vurderer faktisk en hybrid som 2. kamera. I visse anledninger så er det vel mye å dra med seg en 7D med flere objektiv, så en "lettere" løsning av bortimot fullgod bildekvalitet er ønskelig. Mitt største problem med DSLR-alternativ er nettopp søkeren. Jeg hater å fotografere med skjermsøker. Det er en promille av mine bilder som blir tatt med LiveView, og den optiske søkeren er for meg bortimot alfa og omega. Hybrid med innebygd elektronisk søker tror jeg nok at jeg skal fungere med, men å ha med en "clip-on" søker er jeg mer skeptisk til. Nå har jeg ikke startet seriøst å lete etter et hybrid-kamera, men de få søkene som jeg har gjort har ikke resultert i så mange alternativer innen kamera som har innebygd søker, elektronisk eller det optiske "alternativet" som Leica har. (Leica M-serien er dessverre utenfor mitt budsjett) Så hvis noen har gode tips om alternativer med innebygd søker så kom gjerne med dei. NEX-7 Joda ett meget godt alternativ ut i fra det jeg leser om det. Om jeg ønsker å legge ut så pass med penger på et 2. kamera, må jeg nok fundere på en stund. 10'-11' for hus og normalzoom + litt mer for en vidvinkel i tillegg er nok i overkant av det jeg ønsker å bruke på dette. Men kanskje..... vi får se, jeg er fremdeles smittet av "kjekt å ha"-syken Lenke til kommentar
Epp Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Var jeg deg ville jeg sterkt vurdert en Olympus E-P3. Den har meget rask fokus og vil etter all sannsynlighet dekke alle dine behov. Bra og kompakt kamera og du kan kjøpe de objektiver du ønsker til den etter hvert. Samt blits. Bedre med et kamera du bruker enn et du ikke bruker. Har selv Olympus E-P1 (vel, konas kamera) og Sigma DP2 (også kompakt) i tillegg til Nikon DSLR. DP2 tar jeg ofte meg meg i lomma i tilfelle jeg kommer over noe å ta bilde av. Hadde nok gjort det samme med E-P1'en om den ikke var konas... DSLRen tar jeg gjerne med, men da er det som regel fordi jeg har planlagt å ta det med... Om du forstår. Det jeg nesten aldri husker å bruke er videokamera vi har Endret 4. oktober 2011 av Epp Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hvordan vil Fuji X100 havne midt oppi ett slikt scenario, kontra Panasonic G3. Bortsett fra fast optikk, hvordan er ytelsen / bildekvalitet ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hvordan vil Fuji X100 havne midt oppi ett slikt scenario, kontra Panasonic G3. Bortsett fra fast optikk, hvordan er ytelsen / bildekvalitet ? Fuji X100 leverer meget god bildekvalitet. Brukergrensesnittet (menyer og sekundærfunksjoner) er noe spesiellt, men til å leve med. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hvordan vil Fuji X100 havne midt oppi ett slikt scenario, kontra Panasonic G3. Bortsett fra fast optikk, hvordan er ytelsen / bildekvalitet ? Jeg har X100 og er veldig, veldig fornøyd. Den har ikke noe problem med å matche Nikon D7000 og Pentax K5 i bildekvalitet. Men X100 er et veldig sært kamera. Les det du finner av tester/omtaler, f.eks. akam sin, så du er sikker på at du forstår begrensningene. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Hvordan vil Fuji X100 havne midt oppi ett slikt scenario, kontra Panasonic G3. Bortsett fra fast optikk, hvordan er ytelsen / bildekvalitet ? Sikkert greit nok, men du bruker da mye penger på fastoptikk, og tregere AF. Det er i min mening et kamera nr. 2. Du vil ønske deg noe du kan bytte optikk på etterhvert. Endret 4. oktober 2011 av Epp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå