Gå til innhold

Ang. peltier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det danner seg dugg(kondens,blir fuktig), som kan ødelegge kompenentene dine.

 

hvor? utenpå radiatoren eller på kjøleblokken?

 

På kjøleblokken, men det ikke noe problem så lenge du isolerer godt..

 

ok. men må jeg kjøpe det i tillegg eller følger det med kjøleblokken nevnt over?

Lenke til kommentar
Det danner seg dugg(kondens,blir fuktig), som kan ødelegge kompenentene dine.

 

hvor? utenpå radiatoren eller på kjøleblokken?

 

På kjøleblokken, men det ikke noe problem så lenge du isolerer godt..

 

ok. men må jeg kjøpe det i tillegg eller følger det med kjøleblokken nevnt over?

 

Mener det skal følge med den, men er ikke sikker..

Lenke til kommentar
Et 226w TEC vill kunne ha en temp på ca -30 grader uten cpu tilkoblet.

Men det kommer helt ann på kjølingen av den varme siden av TEC't.

Har du dårlig radiator og blokk er det ikke sikkert du får -10grader en gang.

Men med utrolig god radiator, blokk og gir tilstrekkelig strøm kan du sikkert få det kaldere enn -30grader.

 

er den cpu blokken jeg nevnte over en god cpu blokk?

og er WaterChill radiatoren og en EVO 360 til sammen gode radiatorer?

 

cpu blokka skal være den råeste du får tak i, og de tp radiatorene holder nok massevis. Men husk at med peltier er det lett å få kondens, jeg ville vurdert en VapoChill.. solgt waterchillen, da er du plutselig ikke så langt ifra uansett :)

 

 

hei! jeg har en strømforsyning på 570watt, trenger jeg da enda en ekstra PSu i tillegg til denne da???...

 

Og hvordan er det med isolasjon da???

Burde det ikke bli ekstremt fuktig??

 

Ser frem til svar

Lenke til kommentar
kan noen helt nøyaktig forklare meg hvor og hvordan jeg skal koble den røde og den hvite ledningen fra peltier inn på strømforsyning?

Skal det være så vanskelig da? Lodde eller bruke sukkerbit.

Og du kobler ledningene på + og -.

 

ja. det er så vanskelig for en som aldri har sett et peltier.

 

noen som kan anbefale en måte å koble den på, der jeg kan koble på og av koblingene ofte?

dere skjønner at jeg skal ha strømforsyningen i en separat boks, som jeg kan kunne flytte fritt, og jeg vil ha muligheten for å koble av og på kabelene enkelt. da er lodding ikke et alternativ.

 

og hvor kan jeg få kjøpt disse koblingene. en link hadde vert glimrende :D .

Lenke til kommentar

hvis psuen din har 30A eller mer, burde det gå greit.. pelt.'et tar jo alene 20A.. Så hvis du vil ha en noenlunde stabil 12v linje, bør du ha en egen PSU til peltieret.

 

Hva er dette med at det lett dannes kondens med vapochill?? sålenge man følger manualen skikkelig, installerer skikkelig får man ikke kondens. jeg har værtfall ikke noe som helst, ville gått for en vappo hvis jeg var deg..

Lenke til kommentar
hvis psuen din har 30A eller mer, burde det gå greit.. pelt.'et tar jo alene 20A.. Så hvis du vil ha en noenlunde stabil 12v linje, bør du ha en egen PSU til peltieret.

 

jeg har bestemt meg for å kjøpe en ekstra strømforsyning til peltieret. det jeg lurte på var om jeg kunne koble 2 kabinettvifter, WaterChill styringen og et LCD display på den strømforsyningen eller må jeg bare ha den strømforsyningen for peltieret?

Lenke til kommentar

du må klippe litt når du skal ha et tec: klipp gul og svart ledning av den standard strømkontakten fra psu. ta to sukkerbiter og sett gul med rød og svart med?? den andre... det er litt komplisert å starte begge strømforsyningene likt men sånn gjør man det: ta en ledning fra begge PSU-ON (tror det er pin 14 på den store kontakten, den 20 har pins???) ta å koble begge disse på en bryter. ta pin 12? er det pin 12? å koble den til den andre delen av bryteren. ferdig!! begge starter når du trykker på knappen... det er en AV/PÅ bryter du trenger. Rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
du må klippe litt når du skal ha et tec: klipp gul og svart ledning av den standard strømkontakten fra psu. ta to sukkerbiter og sett gul med rød og svart med?? den andre... det er litt komplisert å starte begge strømforsyningene likt men sånn gjør man det: ta en ledning fra begge PSU-ON (tror det er pin 14 på den store kontakten, den 20 har pins???) ta å koble begge disse på en bryter. ta pin 12? er det pin 12? å koble den til den andre delen av bryteren. ferdig!! begge starter når du trykker på knappen... det er en AV/PÅ bryter du trenger. Rett meg hvis jeg tar feil.

 

hva mener du med standard strømkontakt? hvor finner jeg sukkerbiter som passer på elfa?

 

men kan jeg bruke en hvilken som helst av/på bryter? funker denne : http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2019476.htm ?

den nevnte bryteren kan jeg vel uten problemer monteret i kabinettet også.

det er vel snakk om hovedkortstrømkontakten her?

og den skal kobles slik:? ledning fra pin 14 til ene pinnen på bryteren og fra andre pinnen på bryteren tilbake til pin 12?

 

og da skrur jeg bare på den første strømforsyningen ved hjelp av den bryteren før jeg skrur på resten av systemet og den vanlige strømforsyningen? det er vel ikke noe problem at peltieret og vannkjølingen starter før cpu starter?

Lenke til kommentar
Her skriver han masse...

standard strømkontakt er den store med 4 ledninger, en gul, en rød og to sorte. den bryteren der, jeg kan ikke helt elfa, men hvis den har to pinner så bør det være riktig.. sukkerbiter, alle passer vell. den klemmer jo bare en ledning :wink: bare velg en som ikke er veldig stor.. det jeg mente med strømforsyningen var at begge startet med en knapp... tror det står på strømforsyningen din hvilken som er psu-on. den kobler du bare til en sort ledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...