Den Ukjente Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hei! Har for ikke mange timene siden bestilt meg et par ting; Gainward GeForce GTX 570 og Corsair H60. Som dere ser i tittelen, vill jeg altså overclocke min Phenom II x4 965, med H60'en. Hovedkortet mitt er et Gigabyte 890gpa-ud3h, med 4 GB Corsair XMS3 1333 mhz RAM. Hvor langt tror dere jeg kan clocke? Lyst til å få den over 4.0 ghz med en rimelig akseptabel temp. Er rimelig grønn på OC, bortsett fra at jeg vet at man clocker i BIOS ved å øke spenningen/volten. Aldri gjort det før, så dette blir spennende. Noen som har noen tips til hva jeg bør starte med/på? Mye bør jeg øke spenninga/volten med i starten? Somsagt, helt grønn, så setter pris på ALL hjelp her! MVH NeBlix Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Overklokking er mer en å stille spenning/V Man har også faktorene multiplier og FSB- Front Side Bus Det er disse to som oftest er best å starte på. For å komme frem til klokken på en CPU ganger man FSB med multiplier. Si man har 200FSB og en multi på 16 = 3200MHz = 3.2GHz I dette eksemplet vil man kunne få 200MHz økning ved å bare øke multi med 1. Hvis man forsiktig øker både FSB og multi vil man fort gå opp litt. Spenning må man ofte endre mot slutten, da høyere klokk krever mer strøm. Så da må man ofte fore litt mer V for å få stabil maskin. HW.no har jo testet denne CPUen før om jeg husker riktig. De har sikker litt info om hvordan de klarte det. men vil tippe fort at en klokk på 3.8GHz stabilt uten å endre spenning skal være mulig med feks 210FSB med 18 multi. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) 3.8ghz høres realistisk ut, ja. Har selv en 965 BE, vannkjølt og klarer akkurat 4ghz på 1.5V. Du BØR holde deg under 1.5V, da dette er regnet som "max 24/7 Vcore" Her har du en svært utfyllende guide som handler om overklokk av Phenom II prosessorene. Har lært mye av den! http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023 Endret 3. oktober 2011 av Adversary Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Takk for begge svar. Tenker å få den opp på 3.8 ghz, på samme måte, med de samme talla som Hardware.no gjorde det. Forøvrig her: http://www.hardware.no/artikler/phenom_ii_x4_965_black_edition/71307/6 Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Kjører min på 3,8ghz, vcore er 1,32. Er det bra, eller burde jg greie og sette ned vcore mer? Hva er fabrikkvolten på denne? Prøver ikke og kapre tråd. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Kjører min på 3,8ghz, vcore er 1,32. Er det bra, eller burde jg greie og sette ned vcore mer? Hva er fabrikkvolten på denne? Prøver ikke og kapre tråd. Mener stock V er 1.425 Lenke til kommentar
eXa Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Stock volt varierer fra cpu til cpu. Så hva din 965BE har er ikke nødvendigvis hva OP sin 965BE har https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355746&view=findpost&p=18070000 Denne burde kunne hjelp OP Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Har selv 965 BE, H60 kjøler og et rimelig likt HK. Jeg klarer stabilt 4 Ghz med en temp på 60 grader etter mange timer i full load. Skal nevnes at kabinettet mitt suger hardt mtp. kjøling! Prøvde 4,1 Ghz, men da krasjet hele dritten helt tilfeldig, selv om den ikke var spesielt varm. Hadde FSB på 210 og 1,450V. BIOSen min sperrer meg på 210 FSB. Endret 9. oktober 2011 av MrPr0 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg har også 965 BE, og har brukt hovedkortets overklokkingsfunksjon til å nå 4Ghz. Gikk fint det Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Hva heter programmet til Asus igjen...? Har glemt det, og finner det ikke heller :S Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvilket program? Jeg gikk i bios for å bruke hovedkortets klokkefunksjon for å få opp frekvensen. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvilket program? Jeg gikk i bios for å bruke hovedkortets klokkefunksjon for å få opp frekvensen. Hvor mye økte du multipliern og volten? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvilket program? Jeg gikk i bios for å bruke hovedkortets klokkefunksjon for å få opp frekvensen. Hvor mye økte du multipliern og volten? Det var det hovedkortet som gjorde, så aner ikke. Tror den la spenningen på ca 1,5 volt og multiplier, tja, det kan man bare gjette seg til Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Multiplieren hans ligger på 20. Core MHz speed / FSB = Multiplier. Antar at FSBen ligger på stock (200) ettersom du har BE. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 OK, nytt problem: Kommer meg ikke inn i BIOS ffs... Starter maskina fra scratch, hovedkort-greia kommer opp, jeg trykker delete, men ingen ting skjer.. Antar at det er fordi tastaturet ikke starter før jeg omtrent kommer inn i Windows... Anybody help? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Kan jo være F1 du må trykke. Står det ingenting om hva du må trykke for å komme inn i bios? Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Jo, står jo delete, og da trykker jeg delete... Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Kobler du keyboard via usb eller ps 2? Hvis usb kan det hende at noen usb-slots har høyere "prio" enn andre, selv om du bruker hovedkortets eget I/O-panel (noe du burde gjøre uansett). Måtte selv bytte litt rundt på de med mitt eget 790FXTA før jeg fant en som fungerte post windows. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Har selv 965 BE, H60 kjøler og et rimelig likt HK. Jeg klarer stabilt 4 Ghz med en temp på 60 grader etter mange timer i full load. Skal nevnes at kabinettet mitt suger hardt mtp. kjøling! Prøvde 4,1 Ghz, men da krasjet hele dritten helt tilfeldig, selv om den ikke var spesielt varm. Hadde FSB på 210 og 1,450V. BIOSen min sperrer meg på 210 FSB. 60C degraderer chippen raskt. Jeg hadde senket overklokken eller om mulig spenningen ASAP om jeg var deg. 55C er det høyeste du bør gå når du overklokker Phenom II, Intel kan takle opp til 75-80C, det kan ikke AMD. TS: Hvor høyt du kommer er avhengig av stepping, kjøling og flaks. Mest flaks. Hvis du har en C2-stepping (CPU-Z finner du dette ut) kan du regne med 3.6-4.0GHz et sted, har du en C3-stepping kan du regne med 3.7GHz til 4.3GHz. Tips: Phenom II elsker kulde, finn lavest mulig spenning som er stabil ved å senke spenningen gradvis på hovedkortet før du begynner å klokke oppover. Klokk oppover med CPU-multiplier først. Gjør dette i 200MHz-steg først og så 100MHz-steg om mulig. Fortsett så med CPU-NB. Etter dette kan du øke FSB så langt det går. Så kan du tweake timings på minne. Etter dette har du nådd din maksimale overklokk. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Da kom jeg meg inn i BIOS, og fant klokkefunksjonen! Multiplier ligger nå på 18 om jeg ikke husker feil, og CPU kjører på 3,6 ghz... Spenninga satte hovedkortet automatisk, så jeg gjorde ikke noe med det. Høres dette greit ut eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå