Linem0r Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hei, jeg skal til Mexico om 2 uker og på veien mellomlander jeg i Miami. Turen går fra Gardermoen-London-Miami-Cancun. Jeg har skjønt at jeg må skaffe meg det som heter Esta, som er ett form for visum når jeg mellom lander i Miami, men kan jeg da gå ut av flyplassen? Jeg har 4 timer og 30 min der, så jeg har veldig lyst til å dra til nærmeste Apple Store (som ligger 10 min unna) å kjøpe meg en MacBook Pro. Men, er det noen som vet om jeg har lov til å gå ut av flyplassen? Og må jeg sjekke inn igjen da?(bagasjen går direkte til mecixo) Håper på svar fortest mulig! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Som nordmann vil du slippe inn i USA under ordningen "visa waver" som gir rett til kortere ferieopphold, men for å komme helt frem til imigrasjonskontrollen som gir deg dette må du ha en autorisasjon for å reise til USA, det er det ESTA er. Uten akseptert registrerig i ESTA slipper du ikke inn i flyet til USA. På flyplassen må du gjennom immigration som tar ca 1 time, du må hente all bagasje, ta den gjennom tollen, sjekke den inn igjen og så gå gjennom all sikkerhetssjekk for å komme inn igjen. Det er ikke slik at du kan gå ut på gaten ved transit, du må gå helt ut på gaten ved transit. Hele operasjonen å komme seg gjennom flyplassen tar fort 3 timer og om flyet ankommer sent blir det fort lite tid til shopping utenom flyplassen. Endret 3. oktober 2011 av robertaas Lenke til kommentar
Linem0r Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Som nordmann vil du slippe inn i USA under ordningen "visa waver" som gir rett til kortere ferieopphold, men for å komme helt frem til imigrasjonskontrollen som gir deg dette må du ha en autorisasjon for å reise til USA, det er det ESTA er. Uten akseptert registrerig i ESTA slipper du ikke inn i flyet til USA. På flyplassen må du gjennom immigration som tar ca 1 time, du må hente all bagasje, ta den gjennom tollen, sjekke den inn igjen og så gå gjennom all sikkerhetssjekk for å komme inn igjen. Det er ikke slik at du kan gå ut på gaten ved transit, du må gå helt ut på gaten ved transit. Hele operasjonen å komme seg gjennom flyplassen tar fort 3 timer og om flyet ankommer sent blir det fort lite tid til shopping utenom flyplassen. Ok, takk for svar. Men siden bagasjen min går direkte så slipper jeg å sjekke den inn igjen og gå gjennom tollen. Da vil jeg vell spare litt tid? Og du sier det tar en time, det var lang tid, men er det vanlig? Siden når jeg reiser er det ikke noen høy sesong. Lenke til kommentar
itsjasonyall Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Sist jeg landa i Miami var jeg ute av flyplassen iløpet av 45 min. Kommer helt ann på sesongen du reiser. Jeg tror du kan rekke det der helt fint, men det er noe jeg ville bestemt meg for der og da. Se ann folkemengden og hvor mye tid du virkelig har på deg. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 4t30 er ikke nok til å ta en handletur utenom flyplassen. Da får du fort veeeldig dårlig tid. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Ok, takk for svar. Men siden bagasjen min går direkte så slipper jeg å sjekke den inn igjen og gå gjennom tollen. Da vil jeg vell spare litt tid? Og du sier det tar en time, det var lang tid, men er det vanlig? Siden når jeg reiser er det ikke noen høy sesong.Trodde det var høysesong i Miami stort sett året rundt. Det vanlige ved transit i USA er faktisk at du må sjekke ut og inn igjen bagasjen selv om det står på bagasjelappen at den skal til siste destinasjon. Jeg gjorde i alle fall det de jeg reiste via Newark til Mexico, via Miami til Peru, via LA til Tahiti og via LA til Fiji. Jeg opplevde imidlertid at bagasjen ble sendt rett gjennom da jeg reiste fra Cancun til Amsterdam via Houston, men det var virkelig et unntak og ikke engang informasjonsavdelingen på flyplassen var klar over at det var mulig. Du bør altså forberede deg på å ta all bagasjen gjennom tollen i Miami. Du vil få korrekt informasjon om dette ved innsjekking og på flyet. Andre infokilder jeg har prøvd å bruke har vist seg å være upålitelige. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Det robertaas sier stemmer 100%. Amerikanerne har ikke hørt om internasjonale terminaler. Flyet til Chichago kan like gjerne gå fra samme gate som flyet til Beijing. Mellomlanding i USA er for de spesielt interesserte og er en fordel om man kan unngå det. Men må man så må man er det ikke det man sier? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå