Gå til innhold

CPU load i BF3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

siden du har ATI skjermkort ville jeg kjøpt en AMD CPU som X6. da amd skjermkort jobber bedre sammen med en AMD CPU.

 

Men du har 5870 og E8400.. dvs. cpuen er en syk "flaskehals"

Han har Q8400, CPUen er ikke en flaskehals i BF3 i det hele tatt.

AMD-skjermkort fungerer heller ikke bedre sammen med AMD-prosessorer, bedre prosessor fører til bedre litt ytelse, Q8400 er faktisk bedre på IPC enn Phenom II X4, og kan klokke like langt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

testet å spille BF3 og ser at CPU ikke brukes mer en rundt 90%..er det bedre en at den brukt mindre/mere? Hvordan tolke dette?

 

I spill så har du flere faktorer involvert i hardwaren. Maskinen kan bare gjøre oppgaven så raskt som den tregeste delen i prosessen kan. Sidne CPU og GPU regnekraft normalt er de to mest kritiske delene i et spill så vil som regel en av disse to fungere som en flaskehals der den holder tilbake den andre fra å kunne jobbe raskere.

 

Det er mulig at det er det du ser her.

 

Dette er selvfølgleig med forbehold at det ikke er noe framelimiting involvert som gjør at frameraten ikke kan gå over X FPS. I så tilfelle så vil jo nødvendigvis maskinen bare skalere ned arbeidet når den når målet.

 

Dette er dog litt forenklet. Et såpass komplekst program som BF3 har mange tråder som prosesseres samtidig - og kravene varierer hele tiden. Når du for eksempel har 6 prosesstråder av varierende krav til CPU så er det ikke alltid du kan tildele disse trådene til 4 CPUkjerner på en måte som gjør at alle 4 kan gå for full maskin. Det er en forenklet beskrivelse av problemstillingen, men det gir deg gjerne en idè av problemet som oppstår logisk.

 

Det er da å forvente at selv om GPUen ikke holdt deg tilbake så ville du neppe nå 100% utnyttelse av CPUen likevel - men gjerne 85-95% kanskje. Det er mulig at dette gjerne også er en delfaktor i dine spesifikek resultater. Om CPU utnyttelsen derimot var nærmere f.eks. 60-70% så hadde det vært lettere å konkludere med at det var GPUen som holdt deg tilbake.

 

In any case så ser dette helt normalt ut. Det er ingen negativ ting at utnyttelsen av systemressursene er høy - i motsetnign til det mange ofte tenker. Ubenyttede systemressurser er tross alt bortkastet - så om CPU og GPU går når 100% så betyr det bare at maskinen er godt balansert til oppgaven den driver med. Om utnyttelsen hadde vært veldig lav så hadde det som regel bare indikert at GPUen (eller evt. et annet subsystem i maskinen) ikke klarte å holde tritt - og det hadde jo som sagt bare vært bortkastede ressurser.

 

Hadde du logget GPU utnyttelse samtidig med CPU så hadde vi fått et bedre bilde av hvor godt tilpasset forholdet mellom CPU og GPU var for oppgaven.

 

EDIT: GPU-Z har en enkel GPU utnyttelsesgraf som du kan bruke for dette.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...