Gå til innhold

Luftsirkulasjon og varme


eXhaLes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kommet over foruminnlegg før (på andre fora) der brukere har målt betydelig lavere temperaturer med toppmonterte vifter som blåser inn i kabinettet. Høres kanskje ulogisk ut, men et kabinett er ikke stort og varm luft går rett og slett ikke oppover, men dit viftene styrer den.

 

Har ikke stasjonær PC selv men skulle likt å teste dette dersom jeg hadde anledning. Kanskje noen andre har det?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt PC i deler selv, med fractial design define r3 black pearl. Det følger med 1x 120mm bak, 1x 120mm front, og så kjøpte jeg 2x 120mm utenom. Hvor bør jeg stappe dem inn hen da? Jeg gikk for noctua d14 kolossen, dersom det skulle ha noe å si. Beklager hijacking av topic btw :p

Jeg hadde satt en i sidedøra med luft inn og en i toppen med luft ut. Også hadde jeg vurdert å kjøpt en til å satt i bunn med luft inn, så får du positivt luft trykk mtp støv :) Men det er jo bare å ta etterhvert, og sjekke litt temp osv..

 

p0st

Lenke til kommentar

Har kommet over foruminnlegg før (på andre fora) der brukere har målt betydelig lavere temperaturer med toppmonterte vifter som blåser inn i kabinettet. Høres kanskje ulogisk ut, men et kabinett er ikke stort og varm luft går rett og slett ikke oppover, men dit viftene styrer den.

 

Har ikke stasjonær PC selv men skulle likt å teste dette dersom jeg hadde anledning. Kanskje noen andre har det?

Høres noe rart ut for min del, men jeg er ikke ekspert hehe..

Kan prøve det jeg, men har ikke noen svar på noen uker siden jeg ikke får kjøpt alt jeg trenger før om 1-2 uker..

Har du noen link til der du har lest det forresten? :)

 

p0st

Lenke til kommentar

Har kommet over foruminnlegg før (på andre fora) der brukere har målt betydelig lavere temperaturer med toppmonterte vifter som blåser inn i kabinettet. Høres kanskje ulogisk ut, men et kabinett er ikke stort og varm luft går rett og slett ikke oppover, men dit viftene styrer den.

 

Har ikke stasjonær PC selv men skulle likt å teste dette dersom jeg hadde anledning. Kanskje noen andre har det?

 

Hadde vært veldig interessant å teste ut... Dessverre har jeg nok ikke nok vifter i kabinettet mitt til at det skal få no særlig effekt tror jeg...

Lenke til kommentar

Har nå fått inn Noctua NH-D14 i R3 kabinettet mitt, var ganske knapt med plass. i tillegg var mine minnebrikker ganske stor kjøling på så nærmeste sloten måtte være tom for å få plass til dråget. Venter på 2 x 140mm fractal design vifter som forhåpentligvis kommer i løpet av uken. da kommer jeg tilbake med endelig resultat, men hittil ligger den stabilt på 26-27 grader ved idle og det høyeste jeg har vært oppe i hittil er 46 grader under load.

 

eXhaLes

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har kommet over foruminnlegg før (på andre fora) der brukere har målt betydelig lavere temperaturer med toppmonterte vifter som blåser inn i kabinettet. Høres kanskje ulogisk ut, men et kabinett er ikke stort og varm luft går rett og slett ikke oppover, men dit viftene styrer den.

 

Har ikke stasjonær PC selv men skulle likt å teste dette dersom jeg hadde anledning. Kanskje noen andre har det?

Interessant. Bestiller vel R3 og Corsair H60 om ikke lenge. En mulighet er jo å blåse luft ut bak med H60 og en i topp som blåser inn.

 

Til dere som sier H60 bråker, dette kan vel løses ved å bytte viften?

Lenke til kommentar

Til dere som sier H60 bråker, dette kan vel løses ved å bytte viften?

 

Har H60 selv, og min bråker iallefall ikke! De som sier at den bråker, er nok fordi de ikke har kobla vifta til CPU_FAN... Kobler du den til CPU_FAN, vill den jobbe så mye den trenger i forhold til varme på CPU. Er CPU varm, bråker den. Jeg har prøvd å satt vifta på 100% i BIOS, og da bråker den noe sykt. Men altså, du må gjøre det manuelt. Pumpa skal kobles til en annen random viftekontakt, bare ikke CPU_FAN.

 

Min H60 er utrolig stille, og er veldig fornøyd. Men jeg oppnår ikke de lave tempraturene. Har clocka til 3,9 GHZ, og temp ligger på 37 grader idle ca... Kan det være at jeg ikke har festa H60 stramt nok til CPU/CPU-feste? Under 100% load her ligger CPU på bare 47 grader!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Min H60 er utrolig stille, og er veldig fornøyd. Men jeg oppnår ikke de lave tempraturene. Har clocka til 3,9 GHZ, og temp ligger på 37 grader idle ca... Kan det være at jeg ikke har festa H60 stramt nok til CPU/CPU-feste? Under 100% load her ligger CPU på bare 47 grader!

Det høres da ut som en fin temperatur. Hvordan har du montert den?

Ifølge han her er det best å ta inn luft bak og viften ytterst.

Lenke til kommentar

Min H60 er utrolig stille, og er veldig fornøyd. Men jeg oppnår ikke de lave tempraturene. Har clocka til 3,9 GHZ, og temp ligger på 37 grader idle ca... Kan det være at jeg ikke har festa H60 stramt nok til CPU/CPU-feste? Under 100% load her ligger CPU på bare 47 grader!

Det høres da ut som en fin temperatur. Hvordan har du montert den?

Ifølge han her er det best å ta inn luft bak og viften ytterst.

 

Har vifta ytterst, som drar inn luft, og radiator uttapå vifta igjen. Rørene starter nede på radiatoren, ikke oppe. Stramma skruene så mye jeg klarte med fingermakt... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...