Gå til innhold

Luftsirkulasjon og varme


eXhaLes

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har litt problemer med høy temperatur på CPU i et fractal design r3 kabinett og med boxed cpu vifte på en AMD Phenom II X4 965 Black Edition.

 

Har lyst å prøve Corsair H60 Hydro, men er usikker på hvordan jeg bør ha luft sirkulasjonen, har blitt fortalt at viftene i toppen av kabinettet bør blåse luft ut.

Ser for meg at det er nettopp i toppen H60 bør kobles til, og denne bør ha friskluft, dermed "blåse luft inn" i kabinettet.

 

har bestilt 2 x 140mm vifter til å ha i toppen av kabinettet, noe som gjør at en av disse må avbestilles hvis jeg velger å gå for H60 cpu kjølingen innen torsdag helst.

 

slik oppsettet i kabinettet er pr dags dato

 

1 x 120mm i toppen av kabinettet som blåser luft ut

1 x 120mm bak i kabinettet som blåser luft ut

1 x 140mm i døren på kabinettet som blåser luft inn

1 x 120mm i fronten av kabinettet som blåser luft inn

 

noen som har noen forslag hvordan jeg kan løse ønsket mitt med H60 og fremdeles beholde en fin luftsirkulasjon i kabinettet?

 

Spør gjerne om mer info hvis det er noe dere syns mangler av informasjon.

 

Håper noen skarpe sinn kan hjelpe med en god løsning :)

 

/eXhaLes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange harddisker har du? Hvis du ikke bryr deg om garanti på kabinettet kan du ta ut harddiskraden ved å fjerne 8 popnagler(4 under kabinettet og 4 i bunnen av rammen til optisk drev).

 

Dette senket temperaturen i mitt Fractal R3 betydelig.

 

 

 

 

Jeg har en 140mm vifte i bunnen i tillegg som blåser luft inn. Dette hjelper også veldig :)

 

 

Lenke til kommentar

Hei, jeg har litt problemer med høy temperatur på CPU i et fractal design r3 kabinett og med boxed cpu vifte på en AMD Phenom II X4 965 Black Edition.

 

Har lyst å prøve Corsair H60 Hydro, men er usikker på hvordan jeg bør ha luft sirkulasjonen, har blitt fortalt at viftene i toppen av kabinettet bør blåse luft ut.

Ser for meg at det er nettopp i toppen H60 bør kobles til, og denne bør ha friskluft, dermed "blåse luft inn" i kabinettet.

 

har bestilt 2 x 140mm vifter til å ha i toppen av kabinettet, noe som gjør at en av disse må avbestilles hvis jeg velger å gå for H60 cpu kjølingen innen torsdag helst.

 

slik oppsettet i kabinettet er pr dags dato

 

1 x 120mm i toppen av kabinettet som blåser luft ut

1 x 120mm bak i kabinettet som blåser luft ut

1 x 140mm i døren på kabinettet som blåser luft inn

1 x 120mm i fronten av kabinettet som blåser luft inn

 

noen som har noen forslag hvordan jeg kan løse ønsket mitt med H60 og fremdeles beholde en fin luftsirkulasjon i kabinettet?

 

Spør gjerne om mer info hvis det er noe dere syns mangler av informasjon.

 

Håper noen skarpe sinn kan hjelpe med en god løsning :)

 

/eXhaLes

 

Henger meg på denne, om det er greit. Lurer på en slik selv :) Har samme kabinett, men kun 2 vifter framme som blåser inn, og 1 bak som blåser ut. Og temperaturene nermer seg 70 grader på CPU ved spilling ..... :thumbdown: (i5 2500k)

Lenke til kommentar

H60 monteres gjerne i bak i kabinettet, ikke i toppen, uten at jeg vet om det er noe spesialtilfelle for kabinettet ditt eller bare noe du har funnet ut av selv.

 

Anbefaler også heller å kjøpe en god luftkjøler over disse singlerad settene. H60 spessielt bråker mye og er ikke spesielt bra i forhold til prisen. Eneste ferdig sett jeg vil annbefale er H100, men det passer dårlig i kabinettet ditt.

Lenke til kommentar

Hvor mange harddisker har du? Hvis du ikke bryr deg om garanti på kabinettet kan du ta ut harddiskraden ved å fjerne 8 popnagler(4 under kabinettet og 4 i bunnen av rammen til optisk drev).

 

Dette senket temperaturen i mitt Fractal R3 betydelig.

 

 

 

 

Jeg har en 140mm vifte i bunnen i tillegg som blåser luft inn. Dette hjelper også veldig :)

 

godt tips, har 3 harddisker så vet ikke om det vil gå så bra? :S

 

 

Anbefaler også heller å kjøpe en god luftkjøler over disse singlerad settene. H60 spessielt bråker mye og er ikke spesielt bra i forhold til prisen. Eneste ferdig sett jeg vil annbefale er H100, men det passer dårlig i kabinettet ditt.

 

noen forslag til luftkjøler som passer i kabinettet mitt?

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe akkurat det kabinettet og har blitt anbefalt følgende oppsett.

2x120mm i front med luft inn.

140mm i bunn med luft inn.

140mm i side dør med luft inn.

2x140mm i toppen med luft ut

120mm oppe bak med luft ut.

 

Tenkte da kjøpe støysvake vifter siden det blir ett par og de ikke trenger allverden med trykk. Du får også ett positivt trykk med dette oppsette så det hindrer støv å. komme lett inn. Vannkjøleren du skal ha er du nødt til å sette oppe bak, ikke i taket på kabinettet.

 

p0st

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe akkurat det kabinettet og har blitt anbefalt følgende oppsett.

2x120mm i front med luft inn.

140mm i bunn med luft inn.

140mm i side dør med luft inn.

2x140mm i toppen med luft ut

120mm oppe bak med luft ut.

 

Tenkte da kjøpe støysvake vifter siden det blir ett par og de ikke trenger allverden med trykk. Du får også ett positivt trykk med dette oppsette så det hindrer støv å. komme lett inn. Vannkjøleren du skal ha er du nødt til å sette oppe bak, ikke i taket på kabinettet.

 

p0st

Akkurat slik jeg tenkte vifte oppsettet, helt til jeg ble forvirret med H60-en :p

men hvis jeg plasserer den bak og med luft ut blir ikke cpu drastisk mye varmere pga allerede oppvarmet luft fra kabinettet?

Lenke til kommentar

Akkurat slik jeg tenkte vifte oppsettet, helt til jeg ble forvirret med H60-en :p

men hvis jeg plasserer den bak og med luft ut blir ikke cpu drastisk mye varmere pga allerede oppvarmet luft fra kabinettet?

 

Jeg vil ikke tro at cpuen blir noe varmere, den skyver jo luft rett ut av kabinettet pluss at du har to 140mm vifter på toppen som tekker ut varm luft i tillegg.

Tenkte også jeg skulle gå for vannkjøling, da H80 etter som jeg har lest at den er noe bedre enn H60. Men har ombestemt meg og skal gå for Noctua NH-D14, som jeg har lest er sinnsykt bra. Eneste du må passe på hvis du skulle velge den er at rammen du har ikke har store kjøleribber, da denne kjøleren går ut over rammen endel. Etter hva jeg har lest bråker også Noctua endel mindre enn H60/H80 hvis jeg ikke tar helt feil.

Skal ikke sette dette opp før om en 2-3 uker, så får ikke gitt deg noen test resultater før den tid. Og da har du nok allerede bestemt deg hehe :)

 

p0st

 

Redigert: Skulle du gå for H60 ville jeg fortsatt kjørt det oppsette på viftene, bare tatt den vifta som er bak og satt forran så du har to der. Så vidt jeg skjønner vil jo H60 også trekke luft ut av kabinettet, ikke bare kjøle cpuen.

Endret av p0st
Lenke til kommentar

Nå har eg trekt alle ledninger i R3 kabinettet på nytt, fjernet alle "hyllene" til harddiskene (har kun 1 harddisk), slik at luften blåser uhindret fra 2 vifter framme og inn i kabinettet. Og en bak som blåser ut.

 

Skulle vel gjerne hatt et par vifter til. 1 nede, og en oppe + CPU kjøler. Men det får bli om ei stund - har brukt nok penger på denne riggen nå..

Lenke til kommentar

Nå har eg trekt alle ledninger i R3 kabinettet på nytt, fjernet alle "hyllene" til harddiskene (har kun 1 harddisk), slik at luften blåser uhindret fra 2 vifter framme og inn i kabinettet. Og en bak som blåser ut.

 

Skulle vel gjerne hatt et par vifter til. 1 nede, og en oppe + CPU kjøler. Men det får bli om ei stund - har brukt nok penger på denne riggen nå..

Ligger tempen på cpuen fortsatt på 70 grader ved spilling da?

Har du stock kjøler på cpuen og overclocket?

 

p0st

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg vil i utgangspunktet alltid anbefale å la vifter som ligger forholdsvist lavt i kabinettet blåse luft inn, og de som ligger forholdsvis høyt blåse ut. Rett og slett pga varmen vil alltid stige uansett.

 

I forholdt til det som har blitt sagt om over- og undertrykk; Stemmer at det er en fordel at med flere vifter som blåser luft inn. Men det spiller forsåvidt ingen rolle overhodet sålenge man ikke har noe form for filter over alle viftene som blåser luft inn. Mtp at det som i såfall kunne kommet inn mellom sprekker osv blir marginalt sammenlignet med alt som blir blåst inn av de vanlige viftene.

 

7 kabinettvifter høres uansett ut som VELDIG overkill. De bør isåfall være SVÆRT stillegående hvis denne maskinen feks skal stå på ett soverom :)

Lenke til kommentar

Nå har eg trekt alle ledninger i R3 kabinettet på nytt, fjernet alle "hyllene" til harddiskene (har kun 1 harddisk), slik at luften blåser uhindret fra 2 vifter framme og inn i kabinettet. Og en bak som blåser ut.

 

Skulle vel gjerne hatt et par vifter til. 1 nede, og en oppe + CPU kjøler. Men det får bli om ei stund - har brukt nok penger på denne riggen nå..

Ligger tempen på cpuen fortsatt på 70 grader ved spilling da?

Har du stock kjøler på cpuen og overclocket?

 

p0st

 

Ja, fortsatt oppe i 70 grader på CPU ved spilling. Har stock kjøler, og ingen overklokking.

Lenke til kommentar

7 kabinettvifter høres uansett ut som VELDIG overkill. De bør isåfall være SVÆRT stillegående hvis denne maskinen feks skal stå på ett soverom :)

Er kanskje litt overkill, men da blir det hvertfall godt med luft hehe :)

Tenkte jeg skulle ha vifter som max ga fra seg 12-15db og så er jo kabinettet ganske godt lydisolert. Mulig det blir en viftekontroll også.

 

p0st

Lenke til kommentar

Ja, fortsatt oppe i 70 grader på CPU ved spilling. Har stock kjøler, og ingen overklokking.

Virka mye.. Kan jo være det hjelper å sette på ny kjølepaste, en billig ting hvis det skulle være det. Høre fra flere at ny paste har senket gradene betraktlig :)

 

Har selv Noctua NH-D14 i mitt R3, og det går fint med tanke på plass.

 

Tror jeg går for den jeg også, bestiller den når jeg kommer hjem og følger p0st sitt forslag til vifte inn/ut-blåsning.

 

Tusen takk for all hjelp fra dere alle!

 

eXhaLes

Send litt info ang temp og støynivå når du får det opp å gå a :)

Spendt på hvordan det funker i praksis hehe

 

p0st

Endret av p0st
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt PC i deler selv, med fractial design define r3 black pearl. Det følger med 1x 120mm bak, 1x 120mm front, og så kjøpte jeg 2x 120mm utenom. Hvor bør jeg stappe dem inn hen da? Jeg gikk for noctua d14 kolossen, dersom det skulle ha noe å si. Beklager hijacking av topic btw :p

Endret av terryG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...