Gå til innhold

720p50 vs 1080p25: Hvem gir mest "lys" i et mørkt rom?

Anbefalte innlegg

Hei! Har et spørsmål angående to videoformater (720p50 og 1080p25). Kanskje dette er et dumt spørsmål, men jeg spør det likevel.

Jeg skal filme i et rom med ganske lite lys og lurer på følgende:

Hvilket av disse to formatene vil gi mest lys til opptakene mine. Vil det være 720p50 eller 1080p25? Det ene formatet bruker 50 frames per second mens det andre bruker 25 frames per second. Har hørt at lavere frames gir mer lys, men stemmer dette? Jeg kjenner til de andre kamerainnstillingene som blender, gain osv og hva de gjør.

Jeg tenkte at hvis man lot innstillingene på kameraet (blender, ND, gain, etc.) være det samme men kun endrer fra 720p50 til 1080p25, vil da kameraet fange opp mer lys fra omgivelsene? Gir 1080p25 mer lys enn 720p50 er vel det jeg spør om her.

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at 1080p/25 vil funke best her.

Hvis jeg bruker speilrefleksen min til å filme med så kan jeg med 25 bps få en lukkertid på 1/30 sekund mens med 50 bps så får jeg kun 1/60 sekund. Da skulle du få inn dobbelt så mye lys med 25 bps sammenlignet med 50 bps.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er som de sier. Når du filmer i 720p bruker du like mye av sensoren som når du filmer i 1080p, den eneste forskjellen er at kameraet nedskalerer klippene til 720p. Så den eneste forskjellen er ditt valg av lukkertid, iso og blender, og det er som nevnt mulig med en lavere lukkertid med 1080p 25fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...