Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei, jeg kjører nå 8gb kingston hyperX 1600 ram. det er 2stk 4gb brikker. vil 2stk 4gb brikker generelt overklokke dårligere enn 2gb brikker? og hvor mye vanskeligere er det å overklokke ram hvis jeg bruker 4 brikker? rammen min kjører nå på 1530mhz eller noe rundt der. hver gang jeg bare prøver meg forsiktig oppover til 1600 vil ikke pc boote og feilmelding sier at det er "bad overclock". hva gjør jeg feil? jeg har sett folk overklokke HyperX 1600 til godt over 2000mhz? riggen min er: amd phenom 2 x6 1090T på 4ghz, 8gb kingston hyperX 1600, asus sabertooth 990fx, xfx 5770 2way cf-x og en delvis slitt 850watt psu av random slag. jeg vil gjerne ha rammen på rundt 1800mhz eller rett under/over, men nada virker. jeg har også juster CL til 8-8-9-27 etter at jeg forstod at rammen ikke likte høyere frekvenser. jeg har testet stabilitet på ram og cpu, ram brukte jeg først prime 95 i 12 timer, og har også kjørt memtest i 12 timer. cpu kjørte jeg i prime 95 i rundt 15 timer, for å være sikker på stabilitet. setter stor pris på alle svar!

Kjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et skudd i blinde, sjekk om du har satt korrekt Volt på minnet. Maskinen skal normalt kjenne igjen både type minne og hvilken Volt det skal ha. Evt. kan det være at du trenger å oppdatere bios for at RAM skal kjennes igjen.

Det normale er at det er lettere å klokke høyt med 2 brikker enn med 4. Jeg tror ikke det er forskjell på om det er 2GB eller 4GB brikker.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Du har sett folk klokke hyperX 1600 til over 2000mhz på Intel platformer, ikke AMD.

Jeg er usikker på hva slags IC det er på disse, men er du heldig er det Hynix BFR. Om det stemmer så burde du iaf klare 8.9.8.27 noe over 1800mhz.

Sett rammen til 9.9.9.27 og se om du kommer høyere da. Prøv også 160ns om dem ikke allerede står på det, senere kan du prøve 110ns da 160ns er litt slapt.

Lenke til kommentar

takk folkens, ja jeg har rett volt og bios er nyeste fra asus. men jeg prøver litt videre og ser hva jeg får til. ja jeg har riktig nok sett det på intel plattform, og pr. amd skal ikke cpu takle mer enn 1600mhz men har sett folk med rundt 1800 mhz på amd phenom, så jeg vet det er mulig med OC. men takk for tips

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...