Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spiller hva du eter noen rolle ?

SophiaAustinI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spiller det noen rolle hva du putter i deg så lenge du lev ?

Jeg tror kanskje du vet svaret på dette..? :)

Hva er det du er ute etter å få svar på?

I tilfelle du er seriøs; ja, det har noe å si hva du spiser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor spontant bestemme deg for å bli vegetarianer?

Med mindre du har et godt planlagt, bevisst kosthold som vegetarianer risikerer du å mangle masse protein. Behovet for enkelte mikronutrienter er overvurdert, men godt kosthold har stor innvirkning på generell helse. Du kan leve på utelukkende godteri, men det er ikke optimalt for kroppen.

(Ikke sett mellomrom foran tegn som punktum og utropstegn.)

Endret av Pingas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med et rent vegetarisk kosthold vil det over tid være vanskelig å få dekket alle næringsbehovene kroppen har, så det er bra du stiller dette spørsmålet med tanke på deg selv og ditt ufødte barn.

Det jeg ofte ser på vegetarianere er at de spiser mye karbohydrater. Nå vet jeg ikke om du spiser f.eks egg, youghurt og fisk, men om du gjør det vil det nok være med å utbalansere kostholdet. Vegetarisk kosthold i en periode er ikke noe problem for de fleste, men når man som deg har spist vegetarisk i ca 15 år så er det viktig å tenke fullverdig næringsprofil. Som regel vil en en god multivitamin/mineral og omega 3 være det mest essensielle.

Du kan få omega 3 fra f.eks linfrø eller chia om du vil ha vegetariske kilder, men de fleste studiene tar for seg fiskeolje, så det er det mest dokumenterte (i alle fall 10.000 studier)

Alt for mange spiser ut fra komfort og ikke kroppens behov. Følelsesmessig spising er også ganske vanlig for å dempe det som surrer rundt i hodet. Her gjelder det å se hva som er hva og spise sunt.

Evolusjonshistorien til mennesket tilsier at vi har spist mye forskjellig, men animalsk mat har vel mer eller mindre alltid vært på menyen, så det er kun i den senere industialiseringen at mange har valgt bort det å spise dyr p.g.a velferdskravene vi stiller til dyrene, noe som igjen mest sannsynlig har knyttninger til vår egne erfaringer på området (vi ser verden ut fra våre egne opplevelser)

Hvis du noterer deg ned det du typisk spiser (hva, mengde og klokkeslett) i løpet av en uke så er det lettere å komme med tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg ble vegetarianer er du for treig til og forstå ;] Tenkt på at jeg er gla i dyr ? Og det har du ingen ting med .

Sant, man må være ekstremt oppegående for å forstå hensikten bak et valg tatt av en 9-åring.

Nei du . Jeg tar mellomrom der jeg vil ! Når jeg vil det !

Til tross for korrekt tegnsetting. Men jeg er vel for "treig" til å forstå hvorfor noen bevisst prøver å virke tilbakestående.

Endret av Pingas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...