Sepuku6 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg fikk en mann fra sandefjords bredbånd på døren idag angående et tilbud fra de. Det tilbudet, fikk jeg og andre sandefjordinger fordi vi var gamle kunder som de ville ha tilbake. Men jeg lurer på, siden alt mannen sa tyder på at jeg burde ta tilbudet hans, om det han fortalte faktisk var gunstig. Vi med Sandefjord Bredbånd har tydeligvis fiber kabel helt fram til huset vårt, og derfra så går alt gjennom en media converter til tp. Det CD ville gjøre var å kjøre fiber fram til en sentral som er et eller annet sted i nærheten, så sende signalene våres gjennom Coax cable som også vil da være i huset. Han sa at vårt gamle system er begrensa til 100Mb/s, og at veldig mye informasjon blir komprimert som f.eks. hd canaler (som krevde 20Mb/s per) og at de derfor får dårligere kvalitet en det de egentlig skal ha. Om Sandefjord bredbånd skulle gjøre alt det CD kunne så ville de fortsatt bare kunne yte 1000Mb/s mot CD sine 29000Mb/s, og Coax cablene vil kunne yte 62000Mb/s. CD var også tydligvis kapable til å yte 400 000Mb/s. Det jeg lurer på er om dette faktisk er sant? Og hva er best NÅ, Coax eller TP? Er det TP'en som begrenser i huset vårt eller Media convertern? Har noen noe erfaring fra det nye greiene til CD som kanskje kan gi litt tilbakemelding på om det er verdt å bytte til de? Selv er jeg mest opptatt av internet, og nå klarer jeg å laste ned torrents på opp til 4,5Mb/s. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvis sandefjord bredbånd er samme internetlevrandør som altibox ville jeg heller valgt de. http://www.sb.no/nyheter/sandefjord-bredband-ikke-blant-de-verste-1.1488391 Nå har jeg lite erfaringer, men altibox sies å levere ganske så gode og stabile linjer fra andre brukere her, eneste grunnen til jeg ikke kan velge altibox er fordi internet levrandøren ikke tilbyr bredbånd der jeg bor. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Angående TP kabel, vs Coax merker du neppe forskjell på under 100 meter avstand, det må i så fall være om du deler 1 linje med 40 personer da er muligens stabilitet og kapasitetproblemet en stor utfordring. Dermed vurder fiberlinje direkte inn til huset der det er mulig. Ungå å få for mange linjer på et punkt burde du klare høye hastigheter. Endret 3. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sepuku6 Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvis sandefjord bredbånd er samme internetlevrandør som altibox ville jeg heller valgt de. Jo det er jo veldig bra, kan ikke si noe imot dette. Men det CD tilbyr oss er jo å bytte ut media convertern sånn at vi går fra 100Mb/s til 6200Mb/s i huset. Lenke til kommentar
Sepuku6 Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Angående TP kabel, vs Coax merker du neppe forskjell på under 100 meter avstand, det må i så fall være om du deler 1 linje med 40 personer da er muligens stabilitet og kapasitetproblemet en stor utfordring. Dermed vurder fiberlinje direkte inn til huset der det er mulig. Ungå å få for mange linjer på et punkt burde du klare høye hastigheter. Ja jeg spurte jo han fyren om dette. Svaret hans var jo at intil teknologien faktisk krever at vi kjører fullt ut med fiber, som er ganske lenge til, så vil de ikke ta det i bruk. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) 6200Mb/s? Det er jo over 6 gigabit. Muligens det er snakk om teroretiske coax kabel hastigheter her, ikke netto hastigheter. (Den hastigheten du får i praksis). Men trenger noen andre å få det bekreftet, da jeg ikke kjenner til dette. Men sist jeg sjekket lå fasthost på 1 gigabit linje til 10 000 kr i oslo for en måned, så hvis det koster ca 2000 kr i måneden må dette være virkelig godt kjøp i så fall. Fiberlinje har ikke begrensing som coax på hastighet, dermed er det like greit å legge en fiberkabel som ca er like dyrt hvis man først skal grave. Endret 3. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sepuku6 Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 6200Mb/s? Det er jo over 6 gigabit. Muligens det er snakk om teroretiske coax kabel hastigheter her, ikke netto hastigheter. (Den hastigheten du får i praksis). Men trenger noen andre å få det bekreftet, da jeg ikke kjenner til dette. Men sist jeg sjekket lå fasthost på 1 gigabit linje til 10 000 kr i oslo for en måned, så hvis det koster ca 2000 kr i måneden må dette være virkelig godt kjøp i så fall. Fiberlinje har ikke begrensing som coax på hastighet, dermed er det like greit å legge en fiberkabel som ca er like dyrt hvis man først skal grave. Ja, er sikkert teoretisk, var også noe snakk om at det ville bli 2500Mb/s, men husker ikke helt om det var det vi ville få i praksis. De sa at siden de ville ha tilbake de 1500 kundene de mista i sandefjord pga sandefjords bredbånd så fikk vi et veldig bra tilbud, som var ca 500-600kr måneden i 2år. De skulle heller ikke grave noe, de skulle bare trekke om kabler siden det allerede ligger noe i bakken fra CD fra forrige gang, noe som også var grunnen til at det ble så billig. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Fiber over coax, selv om du internt har 2500mbit betyr ikke at kabelen ut av huset kan gi samme kapasitet. Canal Digital og GET er redde for å miste kunder og det bør de være da fiber direkte hjem er et bedre alternativ enn coax. Men på den andre siden så er det kostnadene som bestemmer det meste, de fleste vil ha mer enn nok med coax (dog Canal Digital er svindyre). Lenke til kommentar
Sepuku6 Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Fiber over coax, selv om du internt har 2500mbit betyr ikke at kabelen ut av huset kan gi samme kapasitet. Canal Digital og GET er redde for å miste kunder og det bør de være da fiber direkte hjem er et bedre alternativ enn coax. Men på den andre siden så er det kostnadene som bestemmer det meste, de fleste vil ha mer enn nok med coax (dog Canal Digital er svindyre). Ja, jeg har jo merket etterhvert som jeg har lest meg opp om dette med coax, tp og fiber at det virker litt suspekt. Så ser nok ut til at vi takker nei, men det siste ordet ligger hos min far, og han kan jo bestemme seg for at han har lyst til å spare 50% med CD. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Atte hva? Er det Sandefjord bredbånd eller Canal Digital dere har fått selger på døra fra? Utifra første posten din har dere allerede fiber inn, men ikke ett aktivt abbonnoment? Canal Digital kan uansett ikke konkurrere med Altibox (SB i ditt tilfelle) pr dags dato på hastigheter, ei heller på pris i mine øyne - for internett delen hvertfall. Lenke til kommentar
alfahannen Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Fikk tilbudet i dag selv. Takket lett ja. Cd leverer 25 på nedhastighet og i tillegg får jeg den nye hd pvr boksen gratis. Ser at jeg sparer nok på to år til at jeg får tatt meg iallefall to reale sydenturer i forhold til sandefjord bredbånd. Sjekket litt på nettet og om man har fiber rett inn i huset eller om det er i en boks rett utenfor med coax inn spiller jo ingen rolle på produktet jeg får til slutt Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Har selv muligheten for 100mb fra CD, men holder meg til NGT's linje på 20mb. Har også minste linja til CD, men de er så ustabile og faller ut rett som det er. For det meste i bare noen sekunder, men ettersom endel her hos oss spiller online-spill, så er stabilitet viktigere enn mer hastighet for oss. Har flere jeg har snakket med nå som erfarer det samme - fler i borettslag blant annet, så spørs om det blir en styresak snart (forøvrig også kjente fra annen del av byen med samme erfaringene) Lenke til kommentar
hoppalong Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Det tilbudet du har fått fra Canal Digital i Sandefjord er kun dere i hele Norge som har foreløpig. Kapasiteten på coax er dobbel så stor som på fiber pr.dags dato, skal du få utbytte av fiberen må du ha fiberrouter og fibermodem, noe du ikke får så da blir det en stor flaskehals ved huset. Så hadde jeg vert deg hadde jeg tatt Canal Digital sitt nett Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Det tilbudet du har fått fra Canal Digital i Sandefjord er kun dere i hele Norge som har foreløpig. Kapasiteten på coax er dobbel så stor som på fiber pr.dags dato, skal du få utbytte av fiberen må du ha fiberrouter og fibermodem, noe du ikke får så da blir det en stor flaskehals ved huset. Så hadde jeg vert deg hadde jeg tatt Canal Digital sitt nett du får da hjemmesentral med fibertilkobling hos Sandefjord bb. Endret 5. oktober 2011 av trrunde Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Det tilbudet du har fått fra Canal Digital i Sandefjord er kun dere i hele Norge som har foreløpig. Kapasiteten på coax er dobbel så stor som på fiber pr.dags dato, skal du få utbytte av fiberen må du ha fiberrouter og fibermodem, noe du ikke får så da blir det en stor flaskehals ved huset. Så hadde jeg vert deg hadde jeg tatt Canal Digital sitt nett Er du helt på tur? Den totale kapasiteten på Coax er 6gbit, da inkluderer dette analoge og digitale-TV signaler. Fiber har langt høyere kapasitet, da de utnytter teknologien langt bedre. TV gjennom coax så sendes alt på en gang, via fiber så "henter" man en TV strøm fra sentralen og på grunn av denne forskjellen så har faktisk fiber en langt bedre utnyttelse av kapasiteten. Enten så er jobber du i Telenor konsernet, eller så har du blitt blind på propagandaen GET og CD kjører ut i markedet. Fiber er bedre enn Coax, sånn er det bare. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Samcki: Støtter deg 100% Hva har det å si med analoge signaler på Coax? Burde ikke de fleste ha HD skjermer/TV i dag? Bortsett fra de fattige og bønner. Med fiber trenger man bare digitale signaler, dermed kan man fin kryptere linjen, og få langt høyere sikkerhet, det tviler jeg på Coax er så flink til, dermed kan det bli vanskelig å overvåke privatpersoner. Det tilbudet du har fått fra Canal Digital i Sandefjord er kun dere i hele Norge som har foreløpig. Kapasiteten på coax er dobbel så stor som på fiber pr.dags dato, Kilde? skal du få utbytte av fiberen må du ha fiberrouter og fibermodem, noe du ikke får så da blir det en stor flaskehals ved huset. Så hadde jeg vert deg hadde jeg tatt Canal Digital sitt nett Det må man med canaldigital også, bare det er internetmodem. Telenor har nok billige rutere for VDSL/Fiber som de bruker som er fra år 2004 muligens. Bare greit nok til surfing men til gjengjeld betaler man bare 500 kr i måneden. Men hva trenger man av rutere egentlig hvis maks hastighet er 40 mbit NAT begge veier? Selv min 5 år gamle dlink DI 604 ruter klarer det problemfritt basert på TP kabel. Så i prinsippet kunne jeg brukt den ruteren ennå, om jeg ville droppe trådløs. Jeg ser ikke det som noe problem, er nok heller det største problemet er at ruteren totalsett muligens blir litt dyrere, om det er en ruter med både Coax, RJ-11 (telefon) RJ-45 (PC/ skriver, spillkonsoll etc). Men hvis ruteren hadde kostet 5000 kr så ville jeg fint betalt det så sant man slipper å betale fiberstrekkning inn mot huset. Riktignok tror jeg en gigabit fiberruter koster kanskje opp mot 8 000 kr men selv det ville jeg ha betalt. For å slippe ustabile linjer. Endret 6. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Professor Baltazar Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Her er det så mange som er helt på tur att dette er ett helt reisefølge! Skal forsøke å ikke bli for teknisk... Med fiber har man optimal hastighet frem til hus-sentral, men der stopper det! Hus sentralen og cat5 kabel bremser ned dette til 100 mb. Med en oppdatert hus-sentral (som meget få har) og cat5+ eller cat6 kabel økes dette til 1gb. Bruker man CD/coax har denne en kapasitet på 6,2gb. cat.5, 5+ og cat 6 har fysiske begrensninger som ligger langt under coax. cat5 er dessuten ute på dato, da den er 30 år gammel! Coax er også gammel, men med teknologi utviklingen er det fortsatt uante bruksområder på denne. Den klarer også den fremtidige bilde oppløsningen på 4K som er betydig høyere enn dagens HD og 3d sendinger. Fiber har lysets hastighet frem til hus-sentral, men inne i huset er det nesten helt mørkt! Dette er rett og slett ett produkt som er enormt oppskrytt. 1 Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Her er det så mange som er helt på tur att dette er ett helt reisefølge! Skal forsøke å ikke bli for teknisk... Med fiber har man optimal hastighet frem til hus-sentral, men der stopper det! Hus sentralen og cat5 kabel bremser ned dette til 100 mb. Med en oppdatert hus-sentral (som meget få har) og cat5+ eller cat6 kabel økes dette til 1gb. Bruker man CD/coax har denne en kapasitet på 6,2gb. cat.5, 5+ og cat 6 har fysiske begrensninger som ligger langt under coax. cat5 er dessuten ute på dato, da den er 30 år gammel! Coax er også gammel, men med teknologi utviklingen er det fortsatt uante bruksområder på denne. Den klarer også den fremtidige bilde oppløsningen på 4K som er betydig høyere enn dagens HD og 3d sendinger. Fiber har lysets hastighet frem til hus-sentral, men inne i huset er det nesten helt mørkt! Dette er rett og slett ett produkt som er enormt oppskrytt. CAT 5E kabel har en teoretisk hastighet på 1Gbit, eller ca 80-100 HD kanaler, 40-50 3D kanaler eller hele 250 SD kanaler. Fiber er på langt nær oppskrytt, den har kapasiteten og teknologien som er rettet mot fremtiden (IPTV blant annet er langt enklere å utvikle videre). At de fortsatt kjører analoge signaler i coax nettet i grunn idioti, det tar mye kapasitet og kunne blitt utnyttet på en langt bedre måte om alt gikk via IP. Det jeg syns er vilt er hvordan Canal Digital og GET markedsfører coax med "powered by fiber". Skal si at min VDSL linje er også "powered by fiber" eller din mobil via 3G nettet. Fremtiden går via IP (ref Ipad, android, IPTV, Smart TV og generelle interaktive tjenester) og her er Fiber best pr dags dato, VDSL kommer på en god annen plass (i grunn samme system som fiber bare siste stykket fra sentralen og inn som er kobber). Coax kommer for meg på en klar sisteplass når det gjelder internett, kapasitet og kvalitet (stort sett grunnet overbookede kabler). Endret 7. oktober 2011 av Samcki Lenke til kommentar
Proson Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Her er det så mange som er helt på tur att dette er ett helt reisefølge! Skal forsøke å ikke bli for teknisk... Med fiber har man optimal hastighet frem til hus-sentral, men der stopper det! Hus sentralen og cat5 kabel bremser ned dette til 100 mb. Med en oppdatert hus-sentral (som meget få har) og cat5+ eller cat6 kabel økes dette til 1gb. Bruker man CD/coax har denne en kapasitet på 6,2gb. cat.5, 5+ og cat 6 har fysiske begrensninger som ligger langt under coax. cat5 er dessuten ute på dato, da den er 30 år gammel! Coax er også gammel, men med teknologi utviklingen er det fortsatt uante bruksområder på denne. Den klarer også den fremtidige bilde oppløsningen på 4K som er betydig høyere enn dagens HD og 3d sendinger. Fiber har lysets hastighet frem til hus-sentral, men inne i huset er det nesten helt mørkt! Dette er rett og slett ett produkt som er enormt oppskrytt. Misforstå meg rett, men uansett om man har coax eller fiber så ligger vel begrensningene uansett i hardware/kabler hos folk? Din kjærlighet for coax gjenspeiler seg i ditt utspill. Jeg er spent på hvordan du kobler til din pc på coax med kapasitet på 6,2 gb. Du bruker vel nettverkskort enten kablet eller trådløst som alle oss andre? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Her er det så mange som er helt på tur att dette er ett helt reisefølge! Skal forsøke å ikke bli for teknisk... Med fiber har man optimal hastighet frem til hus-sentral, men der stopper det! Hus sentralen og cat5 kabel bremser ned dette til 100 mb. Med en oppdatert hus-sentral (som meget få har) og cat5+ eller cat6 kabel økes dette til 1gb. Bruker man CD/coax har denne en kapasitet på 6,2gb. cat.5, 5+ og cat 6 har fysiske begrensninger som ligger langt under coax. cat5 er dessuten ute på dato, da den er 30 år gammel! Coax er også gammel, men med teknologi utviklingen er det fortsatt uante bruksområder på denne. Den klarer også den fremtidige bilde oppløsningen på 4K som er betydig høyere enn dagens HD og 3d sendinger. Fiber har lysets hastighet frem til hus-sentral, men inne i huset er det nesten helt mørkt! Dette er rett og slett ett produkt som er enormt oppskrytt. Misforstå meg rett, men uansett om man har coax eller fiber så ligger vel begrensningene uansett i hardware/kabler hos folk? Din kjærlighet for coax gjenspeiler seg i ditt utspill. Jeg er spent på hvordan du kobler til din pc på coax med kapasitet på 6,2 gb. Du bruker vel nettverkskort enten kablet eller trådløst som alle oss andre? 100% riktig, alle har like begrensinger hjemme, mens de forskjellige teknologiene utnytter kapastieten på forskjellig måte, desverre utnytter coax nett dette dårlig pr dags dato. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå