Gå til innhold

Hvor mange filmer kan fremkalles i 1 liter C-41?


Anbefalte innlegg

Vi har begynt å fremkalle fargefilm på mørkerommet på Høyskolen i Lillehammer. Vi har prøvd oss frem en stund og vi får det il veldig bra. EN ting som vi ikke har helt oversikt over er antall filmer vi kan fremkalle før kjemien er brukt opp. Eller hvor lang tid det tar før kjemien går ut på dato. Jeg har opplevd at kjemien fungerer fint den ene dagen, men et par dager etter fungerer den ikke i det heletatt. Siden det er mange som bruker denne kjemien er det jo også flere faktorer som spiller inn også. Det kan jo også være noen som har vært uforsiktig å ødelagt kjemien på andre måter.

 

Men mine hovedspørsmål her er:

 

Hvor mange filmer kan man fremkalle i en liter Colortec C-41

 

go

 

Hvor lenge holder kjemien når den er blandet ut?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lenge siden jeg jobbet med C41, men et ca-svar må det gå an å komme med.

Tipper 1l C41 kan brukes til 4-5 filmer, du må legge til framkallingstid allerede ved framkalling av film nr 2.

Når kjemikaliene er blandet ut, oksyderer de fort, og holder leg neppe lenger enn 2-3 dager. Men hvordan kjemikaliene lagres har stor betydning. Pass på å klemme all luft ut av flaska før korken skrus igjen. Om det ikke er luftlommer på flaskene varer nok kjemikaliene 2-3 daget til.

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar. Når vi startet opp med fargefremkalling i fjor fikk vi høre at fargekjemien varer i 2 - 3 måneder. Dette fant vi fort ut at ikke stemte. Fargekjemien ble blandet for over en uke siden og vi har fremkalt ca. 10 filmer foreløpig. Jeg merker at kjemien blir "slitt" Den har blitt veldig missfarget, spesielt fremkalleren. Fixen ser den samme ut.

 

Det blir oppevart med minimalt med luft i tankene og i romtemperatur.

 

Tusen takk for raske svar.

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar. Når vi startet opp med fargefremkalling i fjor fikk vi høre at fargekjemien varer i 2 - 3 måneder. Dette fant vi fort ut at ikke stemte. Fargekjemien ble blandet for over en uke siden og vi har fremkalt ca. 10 filmer foreløpig. Jeg merker at kjemien blir "slitt" Den har blitt veldig missfarget, spesielt fremkalleren. Fixen ser den samme ut.

 

Det blir oppevart med minimalt med luft i tankene og i romtemperatur.

 

Tusen takk for raske svar.

 

Du kan "tyne" framkalleren mer enn det jeg har beskrevet, perfekt resultat oppnås kun på første film, deretter er spørsmålet hvor mye man kan godta av "degenerering".

Har kjemikaliene stått ubrukt og blitt misfarget, bør du ikke prøve å framkalle filmer med viktig innhold. De kan fungere som normalt, men kan også være ødelagt.

En ting jeg glemte å nevne er at kjemikaliene også ødelegges av lys, så de bør oppbevares både mørkt og kjølig, sjøl om temperaturen ikke spiller så stor rolle ved lagring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...