Gå til innhold

Windows 7 Upgrade - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg har en to år gammel laptop med windows vista. I den sammenheng når jeg kjøpte den fikk jeg med windows 7. Jeg har enda ikke oppgradert denne og ser liten vits i dette nå som den snart skal vrakes uansett. Kan jeg da bruke denne lisensen til bruk med en annen pc for å oppgradere den? Eller er lisensen bundet til acer? Jeg ser det står "acer group" på klistremerke som skal klistres på pcen. Noen som har noen svar eller vet noe om dette?

Takker for svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er nok bundet til Acer. Du kan bruke den til å installere på andre merker, men da må du ha en lisensnøkkel, som du må taste inn under installasjonen.

Er det noen mulighet for å da bare kjøpe en lisensnøkkel? Er det noe å spare på dette fremfor å kjøpe en dedikert upgrade pakke med cd+key?

Endret av Boil In Bag
Lenke til kommentar

Nei, det er ingen mulighet for det. OEM er en enbrukerlisens som følger med produserte maskiner. Hvis du vil ha en versjon som kan redistribueres på en annen maskin hvis du kjøper ny maskin så har du alltids fullversjon som koster ca 500kr mer enn OEM. NB denne lisensen funker bare på en maskin av gangen, ikke flere samtidig, men kan altså flyttes med fra en maskin til en annen.

Ca pris for OEM er 850kr

Ca pris for fullversjon er 1400kr.

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen mulighet for det. OEM er en enbrukerlisens som følger med produserte maskiner. Hvis du vil ha en versjon som kan redistribueres på en annen maskin hvis du kjøper ny maskin så har du alltids fullversjon som koster ca 500kr mer enn OEM. NB denne lisensen funker bare på en maskin av gangen, ikke flere samtidig, men kan altså flyttes med fra en maskin til en annen.

Ca pris for OEM er 850kr

Ca pris for fullversjon er 1400kr.

I see. Jeg mener å ha lest et sted at man faktisk kan bruke oppgraderingspakken på en ny datamaskin og at det tilsvarer "fullversjon". Kan du bekrefte/avkrefte om dette stemmer?

Lenke til kommentar

Den er nok bundet til Acer. Du kan bruke den til å installere på andre merker, men da må du ha en lisensnøkkel, som du må taste inn under installasjonen.

Er det noen mulighet for å da bare kjøpe en lisensnøkkel? Er det noe å spare på dette fremfor å kjøpe en dedikert upgrade pakke med cd+key?

Det er riktig som vidarkri skriver. For å være helt nøyaktig med det jeg skreiv, så er det ikke alltid det fungerer å bruke platen på andre merker. Hvis platen er en Restore, så vil det ikke fungere. Hvis det skulle fungere, så er det lisensnøkkelen som er klistret på maskinen du installerer på du skal bruke. Dette tilsvarer en OEM-lisens, som vidarkri skriver om, bare at den er klistret på av en annen produsent og følger den spesifikke maskinen. Kjøper du en OEM, så bruker du naturligvis platen som følger med den.

Lenke til kommentar

I see. Jeg mener å ha lest et sted at man faktisk kan bruke oppgraderingspakken på en ny datamaskin og at det tilsvarer "fullversjon". Kan du bekrefte/avkrefte om dette stemmer?

For at oppgraderingsplaten fra Acer skal kunne brukes uten videre på en annen maskin, må begge av følgende to betingelser være oppfylt:

1. Den andre må være en Acer

2. Det må ligge informasjon i BIOS som gjør maskinen gyldig for en Win7 lisens (slik din tydeligvis har). Spesifikt, så må den ha en SLIC 2.1 BIOS.

Lenke til kommentar

For at oppgraderingsplaten fra Acer skal kunne brukes uten videre på en annen maskin, må begge av følgende to betingelser være oppfylt:

1. Den andre må være en Acer

2. Det må ligge informasjon i BIOS som gjør maskinen gyldig for en Win7 lisens (slik din tydeligvis har). Spesifikt, så må den ha en SLIC 2.1 BIOS.

Hmm da blir det nok kjøp av OEM. Forresten, vet noen om hvis jeg nå kjøper OEM av win 7. Vil upgrade pakken fra win 7 - win 8 (når den kommer ut) være lik upgrade pakke som er fra vista - win 7? Dvs. at OEM ikke gjelder når du uprgader noe som gjør deg fritt til å bytte deler som f.eks hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...