nomore Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Enig, og det er det som skremmer meg. Og det er ikke slik i dag at når du får bilen er salget over. Kanskje er det feil og du må reklamere, kanskje har du spørsmål, du skal ha vedlikehold osv osv. Og når selger viser såpass dårlig innstilling ovenfor kundeservice så regner eg ikke med at det blir bedre om du må reklamere. Eg kjøpte meg en bruktbil fra en forhandler eg er veldig fornøyd med. Dessverre selger de ingen biler eg vil ha, ellers hadde eg uten tvil kjøpt ny bil der. Og de gav kundeservice når eg kjøpte en bruktbil, som eg prutet ned. Selger ringte meg til og med og beklagde når det viste seg at den ble to dager forsinket levering(pluss helg) pga utlevering av skilter, og spurte om eg trengte leiebil. Det gjorde eg ikke, men bare at de ringte gjorde forsinkelsen lettere å akseptere(nå var jo heller ikke to dager mye i utgangspunktet). Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Nja, vi får se - melder meg jo inn i NAF når jeg får bilen. Og jeg er sta nok til å ta saken videre om jeg må, men plager meg skikkelig nå - angrer egentlig veldig på at jeg ikke bare tok Toyota, ikke fordi den er bedre, men selgerene der har vært eksemplariske i forhold til Møller, som stort sett har behandlet meg dårlig. Kanskje fordi jeg er ung? - jeg likte bare dårlig at det var så hardt på at : Du skal ikke forstyrre noen i ferien, selv om kollegene ikke har villet hjelpe - han fikk klage på det og. Forsinkelse eller ikke - du får ikke noe beklagelse for det, du får bare ti stille og vente. Skal du ha lånebil? Ja - da koster det deg 450 kroner dagen! Glem noe annet. Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Vis at du mener alvor gjennom å skrive et brev til importøren om hvordan du opplevde prosessen og at du kommer til å bruke en annen forhandler (gjerne en skoda forhandler som ligger utenfor møller konsernet, se etter en forhandler uten møller i navnet, f.eks mysen bil, eller du kan ha den på service i Sverige) og at din neste bil sannsynligvis kommer til å handles utenfor møller konsernet. Vær nøye med å skriv ned navnet på både salgssjef og selger. Endret 10. oktober 2011 av festen 2 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg er faktisk såpass fristet, men også fristet å poste nevnte brev diverse steder - selvfølgelig med sensurerte navn, men en del av meg tenker at ved å kjøpe fra dem så får jeg dem med på kjøpet så å være drittsekk nå før bilen er i havn kan gjøre at de vil ødelegge mer - om det er mulig av opplevelsen med ny bil. Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Hvis jeg skjønte det riktig så var du selvstendig næringsdrivende. Da er du på en måte en selger. Derfor er en slik Skoda en perfekt bil egentlig. Helt nøytral. Kommer du i en BMW blir det helt feil. Du skal nok ikke ta det så tungt, du hadde nemlig en lang diskusjon om hva slags bil du skulle kjøpe. Så du blir nok fornøyd. Endret 10. oktober 2011 av festen Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 At jeg er det betyr ikke at denne bilen var ment for det. Denne er for personlig bruk, og hovedsaklig det. Det og kjøre til og fra jobb, men det gjør minimum 50% av norske bilførere en eller flere ganger i uken uten at noen mister rettigheter for det, om det er det du tenker på? Ellers forstod jeg ikke hva du vil frem til i siste innlegg egentlig.. Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 At jeg er det betyr ikke at denne bilen var ment for det. Denne er for personlig bruk, og hovedsaklig det. Det og kjøre til og fra jobb, men det gjør minimum 50% av norske bilførere en eller flere ganger i uken uten at noen mister rettigheter for det, om det er det du tenker på? Ellers forstod jeg ikke hva du vil frem til i siste innlegg egentlig.. Skulle du brukt bilen til representasjon i forbindelse med salg er det ihvertfall slik at Audi, BMW og Mercedes er uegnede biler for en selger. De signaliserer at kunden betaler for bilen til selgeren. En fornuftig bil som Skoda er helt perfekt for en selger. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Tja, det er jo ikke saken her - at Skoda er en fin bil har jeg ikke betvilt, at selger er alt annet er hva saken nå handler om - kan vi holde oss til det? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Greit å det tar tid å lage en bil, men 4 måneder for en octavia - virkelig? Nå er det vel ikke slik at folkene på Skoda-fabrikken sto med hendene i lommene og ventet på klarsignal fra deg (via selger) til å begynne å jobbe ... Octavia er en populær bil. Selger, forhandler og importør er helt avhengige av at fabrikken gjør det de lover - og det kan finnes mange årsaker til at en fabrikk ikke produserer i henhold til egne planer; noen er selvforskyldte, andre skyldes utenforliggende årsaker. (Det er selvsagt også en sjanse for at det er noen andre enn fabrikken som har svin på skogen i denne saken.) Jeg tror du har lite å hente på å mase & sutre mer overfor selger/forhandler nå, men du kunne jo henvende deg til importøren og be om en forklaring på at det som så ut som 'produksjon uke 36' i slutten av juli, har blitt til 'produksjon uke 42'. Spør dem også om de synes det er normalt at kunden ikke blir orientert om dette av selger. (Jeg har aldri kjøpt nybil fra Møller-gruppen, men jeg hadde tilstrekkelig med kontakt med et av verkstedene i gruppen til at jeg nå har valgt et ikke-VAG merke.) Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Vis at du mener alvor gjennom å skrive et brev til importøren om hvordan du opplevde prosessen og at du kommer til å bruke en annen forhandler (gjerne en skoda forhandler som ligger utenfor møller konsernet, se etter en forhandler uten møller i navnet, f.eks mysen bil, eller du kan ha den på service i Sverige) og at din neste bil sannsynligvis kommer til å handles utenfor møller konsernet. Vær nøye med å skriv ned navnet på både salgssjef og selger. Jeg tenkte akkurat det samme. Normalt skal jo bilforhandlere være opptatt av service/ettersalg. Gjør det klart overfor forhandler at du ikke akter å legge igjen en eneste krone hos dem i fremtiden. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Om du er så misfornøyd med selger og behandlingen din - hvorfor ikke da faktisk henge ut kontoret du har handlet hos istedenfor å henge ut ett helt konsern? Nå har jeg aldri kjøpt meg fabrikkny bil, men er du sikker på at du har fått med deg alt som står ang. heving av kjøp, syns det virker lite sansynlig at en slik kontrakt lar deg gå fra bestillingen din uten videre så lenge det er innen levering. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det blir mer og mer vanlig å behandle kundene som dritt. Når jeg kjøper noe så forventer jeg å få det sånn ca når jeg er lovet. Jeg forventer også å få det jeg bestiller i den mengde og stand som bestilt. Normal folkeskikk og kanskje litt ydmykhet innimellom kan også være på sin plass. I dag ser de fleste på kunder som noe slitsome plagsomme greier som helst ikke skulle hatt adgang til butikken. Har selv vurdert å kjøpe en Skoda, da det er mye bil for pengene sett opp mot mye annet. Men møller er ankepunktet, og det blir ikke bedre når man leser slikt som dette. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Om du er så misfornøyd med selger og behandlingen din - hvorfor ikke da faktisk henge ut kontoret du har handlet hos istedenfor å henge ut ett helt konsern? Nå har jeg aldri kjøpt meg fabrikkny bil, men er du sikker på at du har fått med deg alt som står ang. heving av kjøp, syns det virker lite sansynlig at en slik kontrakt lar deg gå fra bestillingen din uten videre så lenge det er innen levering. Hei, legger ved kontraktsdelen, så kan du jo se - jeg har sirklet rundt områdene. I starten ønsket jeg ikke å nevne butikken i tilfelle jeg manglet selvinnsikt og egentlig var problemet, men snart synes det jo som veldig få - utenom selgere forstår seg på butikken, så ja. Det er snakk om Møller Rud. Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Det er nok litt vanskelig å definere hva som er et vesentlig avvik, men det telles ihvertfall i mnd og ikke i uker. Jeg tipper 3 mnd er nok til at det defineres som vesentlig avvik, 2 mnd er i grenseland, og 1 mnd er for lite. En mulighet du har om du virkelig ikke vil ha bilen er å legge den ut på finn.no og realisere et tap på 20 tusen kroner. Det som er interessant er at kontrakten nevner 6 mnd som en grense for å endre prisen, det er derfor trolig det de også mener som en vesentlig forsinkelse. Endret 11. oktober 2011 av festen Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jaha, da var det litt mer logisk. Forstod utifra det du skrev at du kunne gå fra avtalen sånn helt ut av det blå uten noe dillball så lenge det var innen levering. Men jeg er enig i kritikken din, spør man om antatt leveringsuke så svarer man ikke med produksjonsuke, der har selger helt klart driti på draget. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg er enda såpass irritert at jeg valgte å skrive en klage til Møller og Skoda Norge. Det er grovt anslått at den kommer i månedsskifte oktober/november - uke 42 er neste, tar det to uker å lage den og en uke i frakt, så er vi i uke 45, pluss noen dager på klargjøring, så er vi i uke 46 +/-, dvs nærmest slutten av november.... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Levering av biler kan ta veldig lang tid. Selv når de er produsert kan det fort gå 2 mnd etter det og. Når de er ferdige skal de transporteres videre. Så til norsk importør, derfra til forhandler osv. Så klargjøring. Tipper du har bil i desember en gang jeg. Ting har for vane å gå tregt. Iallefall innen for dette lands grenser. Skal man ha bil kjapt må man kjøpe modeller på lager og velge en av de med de fargene og utstyret dem har. Endret 11. oktober 2011 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Levering av biler kan ta veldig lang tid. Selv når de er produsert kan det fort gå 2 mnd etter det og. Når de er ferdige skal de transporteres videre. Så til norsk importør, derfra til forhandler osv. Så klargjøring. Tipper du har bil i desember en gang jeg. Ting har for vane å gå tregt. Iallefall innen for dette lands grenser. Skal man ha bil kjapt må man kjøpe modeller på lager og velge en av de med de fargene og utstyret dem har. jo takk - dessverre så trodde jeg på han, og tiden han anslo, men ser jo nå at dette blir et mer tregt prosjekt enn planlagt. Hadde jeg valgt avensis ville jeg hatt den innen tre uker, dog med kompromisser. Her er klagen jeg sendte: Klage på kjøp av ny Skoda Octavia 29. juli tegnet jeg kontrakt for kjøp en av ny Skoda Octavia via en av møller sine utsalgssteder. På tidspunktet var allerede leveringstid drøftet, og slik jeg så nevnt som viktig. Vi hadde i utgangspunktet en muntlig avtale om at produksjon var uke 36, med levering i starten av oktober. Da jeg fulgte opp dette utover i perioden frem til denne tiden, så endret produksjonsuke seg til uke 42. I utgangspunktet kunne dette vært greit, hadde jeg fått vite om de praktiske komplikasjonene dette medførte - for når jeg senere spurte «når forventes bilen» ble det også svart med uke 42. Dette gjentok seg i senere e-poster. På et tidspunkt svarte forhandler med noen forkortelser, ukedatoer og status, disse var for meg rimelig gresk i forhold til at jeg ikke kan forkortelsene, eller i hvilken sammenheng de brukes. Når høstferien startet ville jeg vite hva status var, for slik jeg forstod e-poster, og hva jeg hadde spurt om, så skulle denne komme rundt tiden etter høstferien. Dessverre hadde selger tatt seg ferie, og jeg ringte avdelingen. Jeg ble nå presentert, på en måte jeg fant mindre hyggelig, at bilen kunne ikke forventes før midten/slutten av november. Dette var nokså annerledes enn hva jeg hadde blitt forespeilet, og hadde dette blitt nevnt i starten av september, så hadde avtalen blitt sagt opp da også - dette iht. Punkt 9 i avtalen. Det kan vel neppe sies at noe tap har skjedd som var påregnelig drøye 2 måneder før levering? Problemet var at når jeg fikk e-poster i september så stod det ikke at bilen ikke ville komme i Oktober, men at den ville komme i uke 42 - det er jo det som det ble spurt om, når jeg spurte «når ventes bilen». At dette senere ble bekreftet ved at en fastholdt uken trass spørsmålsformuleringen, uten å presisere hva dette rent praktisk betydde for meg, forsterket inntrykket at levering skulle skje da. Jeg som kunde er nok ikke interessert i å vite når bilen lages, i hvert fall ikke om det ikke ledsages av informasjon når bilen kommer til meg. Etter noe frem og tilbake, hvorav jeg i meldingene sa jeg eventuelt ønsket å heve avtalen under høstferien med selger, så fikk jeg beskjed at dette skulle tas til uken - dvs når selger var tilbake. På mandag kom det en e-post med kort info at bilen nå var i produksjon, ikke mer info om når den kom. Når jeg ringte selger så opplevde jeg at selger sa «dette er noe jeg har meldt meg ut av hva angår saken din» - noe som satte tonen for resten av samtalen, det hjalp lite at det ikke fantes noe form for løsning for den ekstra ventetiden, eller kompensasjon for det. Ville jeg ha lånebil kostet dette 450 kroner dagen, ville jeg ha noe annet så kom ikke det på tale var beskjeden slik jeg forstod det. Selger var ikke av forståelse at måten det var kommunisert på, eller forsinkelsen var av en slik betydning at han skulle beklage noe ovenfor meg. Da vi signerte avtalen var både min far og jeg tilstedet og avtalen da var starten av oktober, ikke november. Hadde det blitt bekreftet senere at det ble resultatet, ville jeg gått til Toyota og gjort kompromiss på hva jeg hadde bestilt, men i det minste hatt en bil nå, ikke måtte justert livet mitt og planene mine for neste måneden til at bilen er ytterligere forsinket. Det hjalp ikke på inntrykket at selger var mer interessert i å poengtere at ferie er ferie, og jeg skulle ringt kollegene, og avbrøt flere av setningene mine enn de jeg fikk fullføre - når jeg i utgangspunktet ringte avdelingen først, men ble møtt såpass lite hyggelig at selger også fikk klage på dette i samme sleng. Selv om jeg har forståelse for at ferie er ferie, så ser jeg det som rimelig spesielt at kunden skal måtte vente enda lenger som følge av en forsinkelse han ikke er ansvarlig for, men som ligger på selgers side, og så måtte finne seg i en slik behandling. En forsinkelse som åpenbart var klar i starten av september, men som ikke ble kommunisert til meg som kunde, og holdt skjult, eller ikke fortalt skikkelig som en skulle forvente av den profesjonelle part. I utgangspunktet skulle jeg nå ønsket å gå fra avtalen uten noe kostnad for meg, men jeg kan være villig å se på andre løsninger for at denne situasjonen ikke skal forbli så uheldig som den fra mitt ståsted synes å være. Jeg har lagt ved de fleste e-postene i saken, slik jeg ser det spør jeg når bilen skal ankomme, ikke når den skal lages, og uansett som en legger godviljen til så opplyses det ikke at dette betyr levering i november. På telefonen sist mandag anslo en grovt at den skulle komme i månedsskifte oktober/november? jeg tenker det er et rimelig tøyelig anslag, og finner det egentlig ikke bra nok. Håper å høre fra dere Med vennlig hilsen Den ble sendt Møller og Skoda Norge. Endret 12. oktober 2011 av Christian86 2 Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Jeg bestilte min Octavia ny på omtrent samme tid ifjor. Imotsetning til trådstarterens erfaringer så gikk leveringen over all forventing og bilen var hos meg etter ca. 7 uker fra bestilling. I tillegg oppdaterte selgeren meg jevnlig med oppdateringer. Jeg mistenker imidlertid at enkelte utstyr/motorer har lengre leveringstid og at det er forskjell på selgeren. Når det gjelder Octavian så skal den ha skryt for at den virker som en meget bra sammenskrudd bil. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 37 x jeg, i det brevet ditt:) Du får håpe at de strekker ut en hånd og kontakter deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå