Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybilerfaring - ventetid som strekker seg og tilsynelatende laber vilje å løse problemer

Anbefalte innlegg

I slutten av juli kjøpte jeg en nybil, en Skoda Octavia. På tidspunktet sa selger at produksjon var uke 36 og forventet levering 1./2. uke i oktober, altså nå. Jeg har med jevne mellomrom spurt hvordan ting ligger ann, da han sa det kunne gå fortere, og kunne bli den tiden.Siste mail av 19. september sier at uken er endret fra 36 til 42, men han sier ikke noe om at dette betyr at bilen først lages i uke 42.

Når jeg i dag tenkte å spørre om status, to uker etter siste, fordi forsikring må jo ordnes, og jeg vil ta ut ferie til bilen kommer for å kose meg, så har selger dratt på ferie. Jeg ringer dermed til avdelingen og møter en person som jeg opplevde veldig lite imøtekommende/hyggelig og som likegyldig sa at uke 42 var produksjon, bilen kunne forventes mot slutten av november, for meg er alt etter midten, slutten, jeg differensierer ikke mellom 20 og 29. for å si det slik.

Akkurat da så jeg rødt, for jeg har gått og gledet meg i ukesvis, og spurt selger, men han har aldri sagt at tidene han opplyser til meg er når bilen skal lages, jeg spør jo om når bilen min kommer, når den lages er meg klinkende likgyldig - det sier jo ikke når jeg får den tross alt. I første omgang resulterte dette i at jeg besøkte en lokal toyotaforhandler som hadde tilbud på en med manuelt gir, ca samme utstyrsmengde til 325 000 kr, og jeg tittet på Trading As sine sider som hadde til 299 000 kr. Etterhvert sendte jeg selger som også er salgssjef for nybil en lengere sms om hvordan jeg opplevde dette, og fikk tilbake at dette fikk vi ta til uken når han var tilbake - fair enough. Jeg sender da en generell kommentar tilbake om at så lenge vi kan finne en løsning som begrenser ulempene 6 ekstra uker medfører så kan jeg leve med det, og får tilbake "du har en bil i bestilling, det må vi forholde oss til. Dette tar vi til uken" - akkurat den meldingen opplevde jeg rimelig surt, og vurderte å kontre med at jeg hever avtalen - de har jo ikke laget noe bil, men besinnet meg.

Er jeg så himla vanskelig kunde, eller kunne forhandler ha vært noe mer løsningsorientert enn å bare holde på slik? Greit å det tar tid å lage en bil, men 4 måneder for en octavia - virkelig? og ble ikke bedre av opplevelsen med selger jeg snakket med, for han likte jeg jo ikke spesielt godt, og virket ikke som han var altfor glad i meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, MøllerGruppen, ikke sant?

Uansett, seks ukers utsettelse er ganske mye. Står leveringstiden i kontrakten?

Japp - det gjør ikke det, men faren min var med og trengte ikke påminnelse om at selger sa at 1. oktober ble vanskelig, men uken etter +/- skulle være å forvente.

Lenke til kommentar

Selv om muntlig avtale i teorien er like godt som skriftlig, så er det i praksis litt verre. Jeg tenker da her på muligheten til heving. Ut fra din beskrivelse, så virker de muntlige lovnadene ganske løse og omtrentlige også. Det er mulig du kan få presset inn noe mer ekstrautstyr som kompensasjon. Du får holde deg unna MøllerGruppen neste gang du kjøper bil.

Lenke til kommentar

Selv om muntlig avtale i teorien er like godt som skriftlig, så er det i praksis litt verre. Jeg tenker da her på muligheten til heving. Ut fra din beskrivelse, så virker de muntlige lovnadene ganske løse og omtrentlige også. Det er mulig du kan få presset inn noe mer ekstrautstyr som kompensasjon. Du får holde deg unna MøllerGruppen neste gang du kjøper bil.

Tja, det står i avtalen at jeg kan gå fra avtalen før levering når jeg ønsker, og de må bevise eventuelle tap. Jeg har vanskelig for å se for meg at de har noe tap før bilen en gang er laget.

Lenke til kommentar

Hvis det er riktig, så står du jo sterkere. Hvis du virkelig ønsker å gå fra kjøpet, så får du ta en prat med sjefen til salgssjefen snarest. Jeg antar dette vil være daglig leder eller tilsvarende. Hvis du venter til salgssjefen er tilbake, så er neste uke uke 41, og tett opptil produksjonsuken. Med litt uthaling fra Møller, så er bilen i produksjon.

Lenke til kommentar

Tenk litt objektivt igjennom hva slags bil du egentlig vil ha, jeg tror forresten nye avgiftsregler kan gjøre verditapet på nye dieselbiler mindre. Nå har du et påskudd for å angre deg, dersom det er det du vil, men jeg hadde latt bilene og ikke selgerne bestemme.

Endret av festen
Lenke til kommentar

jeg hadde latt bilene og ikke selgerne bestemme.

Seriøst, du kjøper bil uansett hvor shitty en selger behandler deg? Ikke at du er alene om det, noe salgstallene til MøllerGruppen viser. Jeg har vært borti noe av det samme som trådstarter på Møller Skøyen, bare jeg luktet lunten før noen kontrakt kom på bordet. Ble Toyota på meg, gitt.

Lenke til kommentar

jeg hadde latt bilene og ikke selgerne bestemme.

Seriøst, du kjøper bil uansett hvor shitty en selger behandler deg?

Selgeren her tenker vel på bonusen eller provisjonen sin. Det er vel ikke rart at han ble litt sur. Det gjelder bare å tenke rasjonelt og ikke ta det personlig. Selgeren vil ha en best mulig handel. Du vil ha en best mulig handel. Selgeren vil heller ha en kunde som det er mulig å påvirke sammenlignet med en vanskelig kunde som helst ønsker å kjøpe bilen så billig at selgeren ikke får noen provisjon, f.eks med å sende fax eller epost til ulike forhandlere og presse de beste mot hverandre. Noen ganger kan også selgere være sulteforet, og da kan de være mottagelige for å gjøre en dårlig handel. Det er også nesten nødvendig at de oppfatter deg som litt vanskelig for at de skal strekke seg, men det er mulig å gjøre det med et smil.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Selgeren her tenker vel på bonusen eller provisjonen sin. Det er vel ikke rart at han ble litt sur. Det gjelder bare å tenke rasjonelt og ikke ta det personlig. Selgeren vil ha en best mulig handel. Du vil ha en best mulig handel.

Hvis jeg legger flere hundre tusen kroner på bordet for et produkt, så har selger vær så god å være høflig. Ellers kan han se langt etter noen provisjon fra meg. Bilselgere går det 20 av på dusinet, så det er ingen grunn til å godta dårlig behandling, så lenge man har alternativer. Det er dessuten ikke noen god handel hvis kunden føler seg dårlig behandlet. En handel er mer enn et produkt og penger. Dette er basis kontraktspsykologi, som tydelig vis ikke står i pensumet til Møller-selgere.

I tiden før Internett, så hadde man en tommelfingerregel innen markedføring som sa at en fornøyd kunde fortalte det til fem andre personer, mens en misfornøyd kunde fortalte det til 20 personer. I dag kan man mangedoble dette. Til nå har det vært 143 visninger av denne tråden. Dette er folk som kanskje tenker seg om to ganger før de oppsøker en Møller-forhandler.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Selgeren her tenker vel på bonusen eller provisjonen sin. Det er vel ikke rart at han ble litt sur. Det gjelder bare å tenke rasjonelt og ikke ta det personlig. Selgeren vil ha en best mulig handel. Du vil ha en best mulig handel.

Hvis jeg legger flere hundre tusen kroner på bordet for et produkt, så har selger vær så god å være høflig. Ellers kan han se langt etter noen provisjon fra meg. Bilselgere går det 20 av på dusinet, så det er ingen grunn til å godta dårlig behandling, så lenge man har alternativer. Det er dessuten ikke noen god handel hvis kunden føler seg dårlig behandlet. En handel er mer enn et produkt og penger. Dette er basis kontraktspsykologi, som tydelig vis ikke står i pensumet til Møller-selgere.

Men det er ingen gratis lunch, jeg verdsetter ikke minuttene med en selger så høyt at jeg gidder å betale mange tusenlapper eller hundrelapper for det, jeg foretrekker heller å dra på XXL f.eks enn å dra på en mindre sportsbutikk og føle meg skikkelig ukomfortabel fordi jeg skal selges noe.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tenker at når jeg etter 9 timer søvn, og refleksjon på bussen enda er pissed off på selger, og svarene "dette tar vi til uken" vekker ikke tillit hos meg, så skal jeg prøver å ringe hovedkontoret. Jeg ser ikke for meg at ting blir verre enn hva de er allerede, worst case hever de kjøpet, men det står ikke i avtalen at de kan det, men får håpe de har en demobil e.l. med automat som kan lånes til min kommer uten kostnad, da blir jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Telefon til hovedkontoret hjalp ikke mye - den er bekreftet uke 42, og de forventer å ha den uke 44-45 med dertil leveringstid for klargjøring. Skulle jeg eventuelt få bruke en annen bil i mellomtiden ville neppe det bli gratis, men fikk følelsen at jeg må vente på selger. Jeg er veldig i tvil om jeg vil, og heller vil bruke 10 000 ekstra på toyota avensis med 1,6 som kan leveres i løpet av 2 uker. Men da er det plutselig bare 2 uker som skiller disse to, men er så piss lei av selger som ikke sa ifra om dette tidligere - for da hadde jeg ikke sittet her nå.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ventet på den nye modellen i tilfelle Avensis, kanskje de selger modellen som går ut billig. Uansett er jo Avensis en større bil. Så jeg ville nok heller hatt det. Og jeg ville heller hatt nye hyundai i40, i CRDI diesel, til 2750000, den er relativt mye bil for pengene. Du kommer til å få et enormt verditap på super-spesifiserte bensin utgaver, sammenlignet med enkle basis diesel modeller.

http://www.tv2.no/underholdning/broom/toyota-avensis-norsk-bestselger-kommer-i-ny-utgave-3577555.html

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg har grublet på I40, men Avensis nå frister - pakken som kommer med, leveringstid m.m. gjør den meget attraktiv. Problemet er at pakken hos Skoda inkluderer en del som de nye ikke har, så jeg greier ikke helt å overbevise meg enda.

Jeg har løst det nå med å spille ball til salgssjefen - jeg har lagt fra meg tanken at jeg er en drittkunde, men spurt om jeg kan få demobil i helgen for jeg trenger bil og får ikke låne. Hadde de greid å spille med åpne kort tidligere og sagt; sorry - bilen din blir 6 uker forsinket, slik og slik kan det løses, ikke bare sagt uke 42 uten å si hva det betydde for meg hadde jeg vært betydelig hyggerligere, nå er jeg nesten der at jeg tenker om jeg tråkker han på tærne ikke er min største frykt.

vet du priser på i40 med automat? Jeg finner ikke prisene på i40 noe sted føler jeg når jeg googler.

edit:

Og der svarte han, ingen løsning for det, jeg får vente til neste uke som er uke 41 om jeg vil ha noe hjelp - i mellomtiden får jeg håpe foreldrene kan låne bort bilen de neste dagene denne uken og videre fremover. De skal jo ha betalt om jeg vil ha demobil i perioder når behovet er størst...

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke prisen på i40, men bilforhandlere har ikke mye å finne på, på denne tiden av dagen. Jeg ville mye heller hatt manuell girkasse sammen med bensinmotor. Og automat sammen med diesel, men det har jeg hatt selv veldig lenge, og jeg er utrolig lei automatgir. Jeg tror de hadde i40 på en kampanje sammen med manuell girkasse og diesel, trolig er det den jeg ville valgt, hvis jeg greide å overbevise meg selv om at verditapet på hyundai ikke kom til å bli veldig høyt. Jeg syns interiøret på skoda og toyota generelt føle bedre.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Tja, jeg har fått fri fredag, tenkte at jeg skulle kjøre moren min på jobb, og deretter til Toyota i Bærum. De skal ha en avensis jeg kan prøvekjøre med manuelt gir, tenkte en runde med den for å se kan være en god ide. Er jeg enda like irritert på selger og kjede da, så kan jeg jo bare spasere bort til avdelingen og heve kjøpet siden de ligger 200 meter unna og kjøpe hos Toyota. De har hittil brydd seg mer i salgsprosessen enn Møller gjorde, men meget mulig Møller mente jeg var så usikker/lite interessert at de gav f, men første besøk hos dem var jo skremmende i forhold til hvor mange som passerte meg før noen gadd å hjelpe.... :p

Edit:

Dro frem noen gamle mailer for å se om jeg var uklar - men dette skrev jeg:

"Hei,

Jeg bare lurte på om det har blitt mer spikret nå, når ca bilen kan forventes? Tenker jeg burde hente inn tilbud på forsikring osv snart - timeplanen ser noe hektisk ut fremover nemlig.

Fint om du svarer med min hjemmemail som cc om svar skjer nær kl 16:00. "

som svar får jeg uke 42

nu - er jeg dum som da legger til grunn at jeg skal HA bilen uke 42, ikke 45/46? som de nå sier som om det var like åpenbart som at regn er vått?

Presisering: forhandler sier slutten av november, men Møller sitt hovedkontor anslo halvparten av tiden til forhandler, så enten er forhandler særdeles treg med å gjøre ferdig, eller så tar en av dem feil..

svar:

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Siste oppdatering:

Bilen var nå i produksjon og forventet månedsskifte oktober/november. Jeg fikk ikke lov å gå fra avtalen selv om kontraktet sier at jeg kan det, og kan avbestille før levering - av frykt for kostnadene og faktum at NAF sa 3 uker forsinket levering ikke var vesentlig, så tørr jeg ikke ta sjangsen.

Jeg likte ikke særlig heller at forhandler var såpass lite ydmyk ovenfor manglende info og mente de hadde gjort alt rett selv om jeg satt med eposter som mente noe annet. De krevde 450 kr dagen for lånebil, og var ikke det spor interessert i å hjelpe - mer interessert var heller personen jeg snakket med i å avbryte meg når jeg snakket, og fortelle meg at når en hadde ferie så skulle en ikke sende sms...men heller kontakte kollegene, vel greit det hadde de nå hjulpet meg med problemet, fremfor å være mindre hyggelig. Får bare leve med det, blir jo fin bil uansett, synd jeg må ha med Møller å gjøre, for dette var ikke noe positiv opplevelse...

Lenke til kommentar

Jeg trøster meg med at bilen blir billigere enn avensis, tilsvarende god og forsikringen ca 2500 kr mindre, samt med automat. Det er det positive - det negative er forhandler og at jeg snakket med salgssjefen. Jeg skal ærlig innrømme - ja, jeg er kunden fra helvete, men tror ikke jeg var spesielt ille her, men blir det lett når jeg spør når bilen forventes, han svarer uke 42. Når han konfronteres med det så svarer han at "det er produksjonsuke 42 jeg har forholdt meg til" - vel, greit det, men da leser du hva du svarer kunden på så kunden ikke sitter der og tror han skal få den uke 42! - tonen for samtalen settes uansett når åpningen er "dette er en sak jeg har meldt meg ut av" - siden når kunne selger melde seg ut av et salg der han ikke har vært skikkelig med kunden, eller overhode egentlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...