Displayname Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Enig med deg der Jakke. Det blir veldig spennende å se hvordan den første iPhone-keynoten uten Steve Jobs går. Det holder ikke å bare *si* at den nye iPhonen er fantastisk, det krever en god og overbevisende retorisk framstilling. Det er vel dette begrepene "reality distortion field" og "Stevenotes" handler om. Nå vil jeg tro at Apple er veldig bevisst på dette, og at det sikkert har blitt jobbet mye med at Cook skal levere en sterk keynote. Forhåpentligvis har Cook fått et godt produkt som vil være lett å selge. I kontrast til f.eks iPhone 3G hvor det knapt nok var noen nevneverdige forandringer. Det skal godt gjøres å selge en telefon hvor de største forandringene er implementering av 3G-teknologi (som alle andre telefoner hadde på den tiden) og "it's thinner... at the edges!". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Og nei, iPhone 4 er langt i fra å være noe overlegent over andre mobiler som Galaxy S II f.eks. Når du ser hvor mye kjappere og mye kraftigere og på hvor mye mere en Galaxy S II kan gjøre enn det en iPhone 4 kan gjøre, så er det noe voldsomt galt om du ikke ser at Samsung Galaxy S II er den virkelige 'State of the Art' mobilen i dag. hvor mye raskere er den, når man tenker på, for eksempel åpne en nettside / kamera app. husk hvor gammel iPhone 4 er nå Gnaske så vesentlig mye raskere når det kommer til nettsider ihvertfall. Selvfølgelig, Iphones ser jo dårligst ut på slutten av levetiden, iogmed at apple oppdaterer såvidt sjeldent, og fortsatt selger den til full pris, mens telefonene tar seg best ut rett etter lansering. Men dette er jo ett valg apple har tatt, konsumentene må forholde seg til det som er tilgjengelig når de skal kjøpe. Ellers så er jeg litt skeptisk til denne assistenten, som tidligere nenvt, talegjennkjenning er kompliserte greier, og det forskes mye på det, jeg tror ikke apple sitter på noen voldsomt mye bedre implmentasjon av det enn de andre store aktørene. Da vil det neppe fungere nevneverdig bedre enn det gjør på feks android, og det er en funksjon som sjeldent brukes for min del. AtW Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg gleder meg til å se om det blir en 4S eller 5. Det jeg også er litt spent på å se er denne Assistant, og hvor bra denne er. Med tanke på hvordan talekommandoer fungerer på dagens telefoner så blir det spennende å se hvordan denne Assistant virker og om det virkelig er noe man kan bruke. Få opp Assistant, si navnet du skal ringe - S-T-I-A-N! Så ringer du Marianne Som sagt håper det er noe man kan bruke! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Samsung Galaxy S II har vanvittig mye bedre hardware specs enn det iPhone 4 har. Og selv finnes det mye bedre hardware til mobiltelefoner som er under utvikling av blant annet Samsung nå. Disse mobilene som har denne nye hardwaren kommer ut i løpet av året. Hadde du hatt den minste peiling på datateknologi, så hadde du vist at hardwarespecs ikke er alt. Edit: signaturen din sier vel sitt om hva enn bør forvente av dine innlegg uansett :-) Endret 4. oktober 2011 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
iPaal Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Ser ut som om formfaktoren er "bekreftet" til en "4GS" ifølge Vodafone Tyskland. http://www.gsmarena.com/vodafone_germany_confirms_the_iphone_4s__64gb_storage_option_too-news-3218.php Ingen ting på den linken som bekrefter formfaktoren da bilde fortsatt er en iPhone 4. Noe som overskriften forteller deg. Men om det er noe som bekreftes her så er det at telefonen vil hete 4S. Hvor du får 4GS fra aner jeg ikke. En annen "avsløring" er at det kommer en 8GB versjon til billig markedet. Men ingen ting er sikkert før kl 19 i kveld :-) Endret 4. oktober 2011 av iPaal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Høres faktisk dritkjedelig ut, håper det ikke blir så skuffende som det høres ut. Vist enn forventer de store forandringene kan nok disse nyhetene være litt skuffende ja. For min del så er det eneste jeg savner på iPhone4 litt større skjerm og enda litt bedre kamera. Resten har jeg ikke så mye å utsette på helt egentlig. Forøvrig vett jeg ikke om jeg synes det er positivt eller negativt at vi vett så lite offisielt før en lansering. Enten har de ikke koket sammen noe så altfor spesielt kontra forrige generasjon, men de ønsker hype, eller så har de mye nytt som de holder hemmelig for å ta verden med storm :-) Lenke til kommentar
type_o_negative Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Tips fra "deepthroat/vodafone.de": Black/white iPhone 4S 16GB, iPhone 4S 32GB, iPhone 4S 64GB Skriv din kommentar.... Endret 4. oktober 2011 av type_o_negative Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 MEN, det jeg gleder meg til, er å høre reviews av COOK, Tim Cook. Han er den nye Steve Jobs, og han har en ENORM oppgave foran seg. Det er ikke bare å skryte uhemmet om flaggskipet til Apple, men han må ha stemmebruken, utseendet, sjarmen, han må ha mye av det Jobs har for å klare å gripe like mange som Jobs klarte. Nå er dette et "presse-event", så det kan hende det er mer low-key (og -scale) enn de vanlige lanseringene som foregår på utviklerkonferanser og lignende med et stort publikum i salen. Vi får se på rapportene i kveld. Geir Lenke til kommentar
Edian Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Det slår aldri feil. Det bare må bli en iOS vs. Androd eller iPhone vs. alle andre telefonmerker. Jeg liker iPhone, jeg liker HTC og jeg liker Samsung. Denne posten skriver jeg med iPhone 4. Selv om jeg har blitt glad i denne saken, ser jeg at modeller som Sensation, Evo og S2 stiller betydlig sterkere når det kommer til funskjoner og spesifikasjoner. Å si noe annet er bare idiotisk. Det hele bygger på hvilket OS man liker best. Siden jeg har lært meg å like både iOS og Android, fremstår jeg nå som enten saklig, eller betydningsløs. iOS liker jeg fordi det er simpelt, Android liker jeg fordi det er mer avansert. Til sammenligning liker jeg CoD fordi det er simpelt, og BF fordi det er mer avansert. Begge er gode på hver sin måte, og jeg mener å diskutere noe som åpenbart til syvende og sist avgjøres av hver enkelts smak er bortkastet tid. Nå vet jeg ikke hvor mye diskusjon det har vært i dette emnet, men jeg så da noe da jeg leste gjennom litt For å komme med noe hakket mer relevant, så er jeg spent på skjermstørrelsen, hardware utover det og selvfølgelig endringene OSet. Endret 4. oktober 2011 av Edian 2 Lenke til kommentar
iPaal Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Apple har med den verdens desidert beste mobilprodukt. Den er 'State of the Art' og det finnes nok ikke tilgjengelig teknologi til å skape en ny og sterkt forbedret mobil i dag. Selv om jeg er fullstendig klar over at konkurrentene produserer stadig bedre mobiler, er Apple fremdeles totalt overlegne, så jeg tviler derfor på at de føler seg presset til å utgi noe nytt. Du sier at iPhone 4 er verdens desidert beste mobilprodukt? LOL dagens latter. Du vet at antall solgte iPhone 4 mobiler sier lite på hvor bra en mobil er i forhold til andre mobiler ute på markedet. Og nei, iPhone 4 er langt i fra å være noe overlegent over andre mobiler som Galaxy S II f.eks. Når du ser hvor mye kjappere og mye kraftigere og på hvor mye mere en Galaxy S II kan gjøre enn det en iPhone 4 kan gjøre, så er det noe voldsomt galt om du ikke ser at Samsung Galaxy S II er den virkelige 'State of the Art' mobilen i dag. Samsung Galaxy S II har vanvittig mye bedre hardware specs enn det iPhone 4 har. Og selv finnes det mye bedre hardware til mobiltelefoner som er under utvikling av blant annet Samsung nå. Disse mobilene som har denne nye hardwaren kommer ut i løpet av året. iPhone 4 er vanvittig mye tregere enn Samsung Galaxy S II, og ingen kan komme å si at hardware ikke har noe å si på en "smartmobil" i dag. For fakta er at en smartmobil som skal være et viktig verktøy i ditt daglige liv skal kunne gjøre alt en smartmobil skal kunne gjøre i år 2011 og 2012. Og skal man kunne gjøre alt dette, så kreves det ganske så bra hardware specs. Joda, iPhone 4 er en smartmobil som også er et verktøy, men jeg vil heller kalle iPhone 4 for et dårlig verktøy. Så Apple må jaggu meg komme med noen helt vanvittige overaskelser på den nye iPhonen i morgen om den skal overbevise. For alle ver jo at denne her og denne her er like rundt hjørnet. Det er de færreste som har bruk for den aller kjappeste telefonen på markedet. Den brøkdelen av en sekund Samsung åpner nettsider og andre apper er totalt uvesentlig for de aller fleste. Det går mer enn fort nok. Det jeg ofte opplever som har begge telefonene er at det ofte er nettet (3G) som er begrensningen og ikke maskinvaren i telefonen. iPhone 4 har mer enn god nok maskinvare for å leve leeeenge ennå for brukere flest. Men for Android brukere som absolutt MÅ ha de beste telefonene med råest maskinvare på papiret så må dere jo bare fortsette å kjøpe disse telefonene. Og slutt og syt over iPhone. Så lenge dere bruker tid på å lese og kommentere nyheter om iPhone har dere allerede innrømmet et lite snev av "misunnelse" Om ikke.....slutt og bry dere. 4 Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 ...men han må ha stemmebruken, utseendet, sjarmen, han må ha mye av det Jobs har for å klare å gripe like mange som Jobs klarte. Og den samme Walmart-genseren til 5 dollar. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Om Siri-teknologien er så fet som det ryktes (og det er den, jeg har prøvd en gammel versjon) så er dette den første skikkelige utrullingen av AI for massemarkedet. Det er en ganske mye større nyhet enn noen ekstra MHz eller en ekstra tomme skjerm. Teknologien er jo ingenting i seg selv, det er bruken som gjør den spennende, og det er der Apple er fantastiske. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Om Siri-teknologien er så fet som det ryktes (og det er den, jeg har prøvd en gammel versjon) så er dette den første skikkelige utrullingen av AI for massemarkedet. Det er en ganske mye større nyhet enn noen ekstra MHz eller en ekstra tomme skjerm. Teknologien er jo ingenting i seg selv, det er bruken som gjør den spennende, og det er der Apple er fantastiske. AI? Hva har dette med AI å gjøre? Og hva konkret er det som er bedre med denne teknologien en tidligere implementasjoner? Tolkningen? Stemmegjenkjenningen? Noe annet? Hvordan er det sammenliknet med andre gode produkter i samme sjanger? AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) AI? Hva har dette med AI å gjøre? Og hva konkret er det som er bedre med denne teknologien en tidligere implementasjoner? Tolkningen? Stemmegjenkjenningen? Noe annet? Hvordan er det sammenliknet med andre gode produkter i samme sjanger? Alle svarene demonstreres best med en video: http://www.youtube.com/watch?v=MpjpVAB06O4 Om jeg skal gjette så forer dette systemet data tilbake til moderskipet for å kontinuerlig forbedre ytelsen (via et nevral-nett). Frasebasert gjenkjenning av predefinerte setninger ("Ring jobben") er lett. Å få telefonen til å forstå meningen i fri tale er i en helt annen divisjon. (dette er teknologien for halvannet år siden da Apple kjøpte opp selskapet, og det kjører her på en mye svakere CPU Det blir veldig spennende å se hva man har fått til siden da-) Endret 4. oktober 2011 av kvasbo 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 AI? Hva har dette med AI å gjøre? Og hva konkret er det som er bedre med denne teknologien en tidligere implementasjoner? Tolkningen? Stemmegjenkjenningen? Noe annet? Hvordan er det sammenliknet med andre gode produkter i samme sjanger? Alle svarene demonstreres best med en video: Om jeg skal gjette så forer dette systemet data tilbake til moderskipet for å kontinuerlig forbedre ytelsen (via et nevral-nett). Frasebasert gjenkjenning av predefinerte setninger ("Ring jobben") er lett. Å få telefonen til å forstå meningen i fri tale er i en helt annen divisjon. Nei, svarende demonstreres ikke best med en reklamevideo. Igjen, hva har dette med AI å gjøre? Hvordan forteller videoen oss om den er bedre på talegjenkjenning enn tidligere implementasjoner? Hvordan forteller videoen om tolkningen er bedre enn tidligere implmentasjoner? Det er ikke akkurat som alle tidligere varianter av slik har vært predefinerte setninger, du har helt rett i at fri tale er vanskelig å skjønne for ett system, men det forskes svært mye på det, hvorfor skal dette systemet være vesentlig bedre enn de andre som gjør det samme? For å være helt ærlig tipper jeg de baserer seg på allerede utviklede algoritmer. (det er forøvrig der hemskoen i hovedsak ligger per i dag, ikke i CPU-ytelse) AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 AI? Hva har dette med AI å gjøre? Og hva konkret er det som er bedre med denne teknologien en tidligere implementasjoner? Tolkningen? Stemmegjenkjenningen? Noe annet? Hvordan er det sammenliknet med andre gode produkter i samme sjanger? Alle svarene demonstreres best med en video: Om jeg skal gjette så forer dette systemet data tilbake til moderskipet for å kontinuerlig forbedre ytelsen (via et nevral-nett). Frasebasert gjenkjenning av predefinerte setninger ("Ring jobben") er lett. Å få telefonen til å forstå meningen i fri tale er i en helt annen divisjon. Nei, svarende demonstreres ikke best med en reklamevideo. Igjen, hva har dette med AI å gjøre? Hvordan forteller videoen oss om den er bedre på talegjenkjenning enn tidligere implementasjoner? Hvordan forteller videoen om tolkningen er bedre enn tidligere implmentasjoner? Det er ikke akkurat som alle tidligere varianter av slik har vært predefinerte setninger, du har helt rett i at fri tale er vanskelig å skjønne for ett system, men det forskes svært mye på det, hvorfor skal dette systemet være vesentlig bedre enn de andre som gjør det samme? For å være helt ærlig tipper jeg de baserer seg på allerede utviklede algoritmer. (det er forøvrig der hemskoen i hovedsak ligger per i dag, ikke i CPU-ytelse) AtW Naturlig språkforståelse er AI. Om du nekter å gå med på at dette er en mer fungerende implementasjon av talestyring enn det vi har hatt på telefoner før så blir det litt vanskelig å diskutere. Google har noe ganske kult på gang med søk, men dette (og det er ikke bare en reklamevideo - applikasjonen som vises har vært på App store) er mer avansert. Nuance er generelt anerkjent for å være langt fremme på denne fronten, og systemet har potensiale til å bli langt bedre fordi det faktisk kan komme til å bli brukt av store mengder mennesker og fordi det da vil være mulig å trene systemet på en måte ingen har kunnet trene opp stemmegjenkjenningssystemer før. Jeg vet ikke hva de bruker som grunnalgoritme, men jeg vil anta det er en variant av HMM. 2 Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 ...men han må ha stemmebruken, utseendet, sjarmen, han må ha mye av det Jobs har for å klare å gripe like mange som Jobs klarte. Og den samme Walmart-genseren til 5 dollar. Ja kult om Tim har bestilt pakka fra StevesOutfit.com Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 AI? Hva har dette med AI å gjøre? Og hva konkret er det som er bedre med denne teknologien en tidligere implementasjoner? Tolkningen? Stemmegjenkjenningen? Noe annet? Hvordan er det sammenliknet med andre gode produkter i samme sjanger? Alle svarene demonstreres best med en video: Om jeg skal gjette så forer dette systemet data tilbake til moderskipet for å kontinuerlig forbedre ytelsen (via et nevral-nett). Frasebasert gjenkjenning av predefinerte setninger ("Ring jobben") er lett. Å få telefonen til å forstå meningen i fri tale er i en helt annen divisjon. Nei, svarende demonstreres ikke best med en reklamevideo. Igjen, hva har dette med AI å gjøre? Hvordan forteller videoen oss om den er bedre på talegjenkjenning enn tidligere implementasjoner? Hvordan forteller videoen om tolkningen er bedre enn tidligere implmentasjoner? Det er ikke akkurat som alle tidligere varianter av slik har vært predefinerte setninger, du har helt rett i at fri tale er vanskelig å skjønne for ett system, men det forskes svært mye på det, hvorfor skal dette systemet være vesentlig bedre enn de andre som gjør det samme? For å være helt ærlig tipper jeg de baserer seg på allerede utviklede algoritmer. (det er forøvrig der hemskoen i hovedsak ligger per i dag, ikke i CPU-ytelse) AtW Naturlig språkforståelse er AI. Om du nekter å gå med på at dette er en mer fungerende implementasjon av talestyring enn det vi har hatt på telefoner før så blir det litt vanskelig å diskutere. Google har noe ganske kult på gang med søk, men dette (og det er ikke bare en reklamevideo - applikasjonen som vises har vært på App store) er mer avansert. Nuance er generelt anerkjent for å være langt fremme på denne fronten, og systemet har potensiale til å bli langt bedre fordi det faktisk kan komme til å bli brukt av store mengder mennesker og fordi det da vil være mulig å trene systemet på en måte ingen har kunnet trene opp stemmegjenkjenningssystemer før. Jeg vet ikke hva de bruker som grunnalgoritme, men jeg vil anta det er en variant av HMM. At språkgjenkjenning er AI er å strekke begrepet svært langt. Det er forøvrig ikke det at jeg nekter å gå med på det. Problemet er at jeg ikke har sett noen dekning for påstanden. Hva konkret er det som gjør det mer svansert enn feks googles variant? Stemmegjenkjenningssytemer har kunne blitt trent opp før, hva skiller dette fra de andre? Jeg skjønner du mener det er bedre, men er det basert på noe konkret, eller er det spekulasjon fra din side? Er stemmegjenkjenningen noe de utvikler selv, eller noe de har fått fra andre? AtW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hvis dere venter litt, så får dere se hva det er (og om det er noe)... Geir 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Siri bruker Nuance sin teknologi så vidt jeg vet. Nå er det ikke så spesielt da Nuance sin teknologi er lisensiert/kjøpt av mange aktører. Men Nuance sin teknologi har også mye av problemene knyttet til brukbarhet i andre språk enn engelsk etter min erfaring. Det var mye rykter rundt Nuance og Apple her i vår, med påstander om at Apple hadde eller kom til å kjøpe selskapet. Så vidt jeg vet ble det eneste resultat en avtale knytter til leveranse av teknologi til Apple sine desktop/mobile OS. Slik sett tror jeg ikke Siri blir så revolusjonær i forhold til andre løsninger, det er fremdeles en lang vei å gå for å få på plass virkelig gode taleløsninger. Det ligger utrolig mye avansert matematikk og logaritmer under det å både kunne skille tegn og hvordan tegn uttales på ulike språk. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg