Gå til innhold

Er dette svindel?

thyes

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lagt ut laptopen min for salg på hw.no's bruktmarked, og i går ettermiddag fikk jeg en mail fra en person ved navn Susan:

>> "susan" skrev følgende:

Hi, i will like to know if this item is still available and your final

price for it? Ms susan.

> Hi. The item is still available, yes. I wrote 6500 NOK and that's my final

price. I cant afford to go much lower Im afraid. Its almost half the price

(11000 NOK) I paid one year ago, and you also get the bag worth 1100 NOK. Id

ay its a reasonable price. Where do you live? I wasnt expecting to get a

reply in english ;)

Hi, I'm happy to hear from you. Before i go further allow me to

introduce myself, I'm a researcher from the states currently in

zuziakum-forest in Australia with my group. i got to know about

Bruktmarked through a colleague who is a Norwegian but got married to

a woman in the states. I want to buy the item as a gift to my

boyfriend who is a sport-photographer in west Africa. I have thought

of paying you 7500kr for the item and shipment. i will make payment

for it through my bank or paypal so, if you are alright with this send

me account where money will be transfered into or payment request

through paypal if you prefer payment by paypal. i look forward to hear

from you.

Jeg syntes dette var merkelig. Hvorfor skal hun kjøpe en brukt PC i Norge for å få den sendt til utlandet? Kan det være svindel? Om jeg får pengene overført til banken min, hvordan kan jeg svindles? Paypal-kontoer kan vel være stjålet etc, men hva med bank kontoer? Om noen får kontonr mitt, hvordan kan de misbruke det da? Jeg mener, de kan jo ikke tappe en konto bare ved å ha kontonr?

Jeg syntes dette var litt merkelig, hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke svindel i det hele tatt. Hele verden ser opp til Norges demokratiske system og våres politiske handlinger i utlandet, samt U- og nødhjelp. Derfor er brukte produkter fra Norge veldig ettertraktet i utlandet.

Fra spøk til revolver, jo, det er svindel. Søk, og du skal finne.

Lenke til kommentar

"Zuziakum forest" gir heller ingen resultat på Google. Heller ingen andre vettu svar med "zuziakum".

Er nok et forsøk på svindel ja...

Fant ut det samme istad når jeg prøvde å google plassen. Nærmeste var visst en plass i Kosovo.

Skal bli morsomt å se hva slags reply jeg får..

Men jeg lurer fortsatt på hva de skal kunne gjøre med bare kontonr mitt? Identitetstyveri?

Gir nok ikke fra meg noen personlige opplysninger, uansett :p

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at man behøver å forhøre seg på forum for å finne ut at det der er svindel.

Det lukta jo råtten fisk hele vegen, jeg skjønte bare ikke hvordan de skal kunne svindle meg med noe sånt. Paypal er grei, kansellere etter du har sendt vare etc, men om vedkommende bare hadde fått et kontonr ser jeg ikke hva de skal kunne gjøre med det. Man trenger vel flere opplysninger for å kunne misbruke en konto? Identitetstyveri var det første jeg tenkte.

Viser seg at denne typen scam er ganske stort om dagen, uansett. Første gang jeg har vært borti noe sånt. Ekstra frekt når det på en måte blir litt mer personlig, ikke bare anonyme mails i innboksen din.

Fikk svar igjen, med navn og adresse. Tipper det sitter en skapning med fråde ut av kjeften nå og tror han skal få en gratis laptop i posten.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at man behøver å forhøre seg på forum for å finne ut at det der er svindel.

Det lukta jo råtten fisk hele vegen, jeg skjønte bare ikke hvordan de skal kunne svindle meg med noe sånt. Paypal er grei, kansellere etter du har sendt vare etc, men om vedkommende bare hadde fått et kontonr ser jeg ikke hva de skal kunne gjøre med det. Man trenger vel flere opplysninger for å kunne misbruke en konto? Identitetstyveri var det første jeg tenkte.

Viser seg at denne typen scam er ganske stort om dagen, uansett. Første gang jeg har vært borti noe sånt. Ekstra frekt når det på en måte blir litt mer personlig, ikke bare anonyme mails i innboksen din.

Fikk svar igjen, med navn og adresse. Tipper det sitter en skapning med fråde ut av kjeften nå og tror han skal få en gratis laptop i posten.

Hehe, jepp, det er forståelig. Jeg uttrykka meg litt i bråeste laget. Det beklager jeg.

Uansett, bra at det kom frem av tråden at denne, og tilsvarende e-mailer, bare er svindel. Dette kan være behjelpelig både for nåværende og kommende lesere av emnet.

Lenke til kommentar

Jeg har selv fått en slik en, de sender deg en link til en fake 'paypal' side som bekrefter at penger er betalt inn til deg, og at de blir holdt der frem til mottaker bekrefter at de har mottatt laptopen din.

Jeg dro det ganske langt med den der og sendte mail om at jeg fortsatt ikke fikk noe inn på min paypal konto. Jeg sendte de sendingsnr på at jeg hadde sendt laptopen, de betalte derfor inn enda en gang på den fake siden. De brukte mye tid på meg før de skjønte at jeg ikke hadde sendt den alikevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Naivt å sitte der og tro at;

a) du faktisk lurer vedkommende

b) du er den første til å lure tilbake

Storsvindlere sitter ikke å blar igjennom bruktmarkedet for deretter å bruke tid på å lure en og en. De sitter heller ikke i spenning og venter på svar tilbake. "Mon tro han biter på?". Det de derimot gjør er å sende et standard svar med små justeringer(og tilpasset annonsen din), kjører den igjennom Google Translate og deretter sender den ut til flere hundre, om ikke tusenvis av mottakere samtidig. På samme måte blir de som svarer besvart med ferdige svar som de sender i retur igjen, og de få gangene man skulle få personlige svar så har vedkommende allikevel brukt så lite tid på det at det er neglisjerbart. Alt de, eller den, trenger er EN som lar seg lure, og så har de tjent mye penger.

Og basert på hvor mange som lurer "er dette svindel?" på såpass åpenbare forsøk så overrasker det meg ikke at de sannsynligvis tjener godt med penger.

Den som faktisk ender opp med å bruke tid og energi på det, er deg. Mao blir du lurt uansett om du sender varen eller ikke.

Men lykke til! :)

Lenke til kommentar

Fikk nå navn, addresse osv til han som PCen skulle sendes til. Men jeg lurer på, som en annen også sa, hva kan de gjøre for å svindle hvis de betaler direkte til bankkonto? Og de kan ikke misbruke det på noen måte hvis de bare for konto-nr? (Så det med fake paypal, tror det aldri før jeg ser det på min egen saldo)

edit: Ikke at det kommer til å bli betalt inn :ph34r:

Jeg lo litt av denne her forresten:

Hi exburn, i understand your point but its not possible for me to buy the computer here and make the shipment because of my research. we are still in the forest and i don't know when we will be going out to the town. but if you can wrap the item well and send it to him after my payment, there would be a problem. here is the shipping name and address as you demanded.

... Jasså, du er i skogen og sender meg epost, (ok du har dekning ja kanskje, men litt tvilsomt though), men hvorfor kan ikke han kjæresten din dra til butikken selv...! Og hvordan har hun kommet seg inn på bruktmarked derfra?:p

Endret av exburn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...