Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows Vista vil ikke installere Service Pack 2

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at PCen min ikke har installert SP2 til Vista, selv om dette er over 2 år gammelt.

Jeg har lastet ned SP2 fra Microsofts egne sider og forsøkt flere ganger å installere den, uten hell.

Den henviste meg til å laste ned "KB947821" som jeg har prøvd å kjøre, men den hang seg opp rundt 60% i over en times tid, så jeg trykket på avbryt og den brukte ytterlige 30 minutter på å lukke seg, og da sto det at oppdateringen var fullført (eller lignende). Skal prøve å kjøre denne på nytt nå og la den gå til den er ferdig.

En annen litt rar ting er at når jeg startet PCen i dag så lastet Windows Update ned SP2 av seg selv og forsøkte å installere den og alt så fint ut helt frem til den hadde startet på nytt og den skulle fullføre installasjonen etter omstart. Da kom den til 100% på trinn 3 (av 3) og hang der i en 15 minutters tid før det kom opp at "installering mislykktes" og den brukte en tre kvarters tid på å tilbake til slik den var før installasjonen startet.

Jeg kan ikke huske at den har forsøkt å installere SP2 tidligere, ettersom dette da trolig er rundt 2 år siden, men det kan hende at den har forsøkt før og at jeg da bare ikke har brydd meg om det.

Jeg verdsetter all hjelp med stor takk, og vet ikke hva som er relevant å skrive her av informasjon om selve PCen, så det er bare å spørre om ting hvis det er noe du trenger å vite!

Edit: Nå har jeg latt det programmet den ba meg laste ned kjøre helt ut og prøvd på nytt med den nedlastede versjonen av SP2(ikke W.Update) og den kom så langt som den versjonen Windows Update prøvde å installere. Fikk også opp en feilmelding når jeg logget meg på etter gjenopprettingen som lyder som følgende:

"Den angitte kanalbanen er ugyldig.

Feil: ERROR_EVT_INVALID_CHANNEL_PATH(0x80073a98)." og henviste meg til denne siden.

Skal prøve å avinstallere AVG Anti-viruset mitt og se om det hjelper, ettersom jeg har gjort alt det andre som står på sjekklisten fra før av.

Edit2:

Nå prøvde jeg å installere i "Sikker Modus" samt å fullføre den i Sikker Modus (når den rebootet av seg selv startet jeg Windows i Sikker Modus igjen) og da funket alt bra, det sto at den kjørte Windows Vista 6002 (Service Pack 2) og ikke 6001 (SP1) som det gjorde før installasjonen. Men når jeg startet maskinen på nytt så kom siste del av installeringsprosessen opp på nytt (altså del 3/3) og når den til slutt kom til 100% igjen og hang der litt så står det "Kan ikke installere oppdateringspakken" osv. ...

Den holder fortsatt på å tilbakestille seg, så vet enda ikke utkommet av denne installasjonen som virket så vellykket.

Er det noen som vet hva dette kan komme av? At det fungerer i Sikker Modus, men tilbakestiller seg når jeg starter opp vanlig?

Vurderer å bare kjøpe meg Windows 7, siden jeg er temmelig lei av alt Vista-tullet.

Er kanskje dette like greit? Jeg har en "Upgrade" til Windows 7 Ultimate som jeg har fått, men vil denne fungere, ettersom Vistaen er OEM?

Endret av GamleErik1992
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...