Gå til innhold

Juletråden 2011 - It's Christmastime again!

Sameboe

Julespørsmål!  

172 stemmer

1. 1. Gleder du deg til jul?

Anbefalte innlegg

Jeg tar alltid jula som den kommer og lever stort sett som vanlig uten å føle meg ekstra ensom i julen eller etter julen men jeg har en del å si om hva jeg syns om julen og det som ligger rundt

Selvfølgelig kommer den innflytelsestrengende tanta mi fra by'n og sikkert flere idiotiske familiemedlemmer som jeg misliker og jeg misliker at de kommer men når de har reist så blir alt plutselig stille og dødt som det pleier å være slik at jeg også kan få ro til å konsentrere meg.

Også var det gavene da... Det mest idiotiske med hele jula etter min mening. Det er jo rett og slett bare bytting av verdier og kan lett skape dårlig samvittighet og misunnelse hos mange. Mange bortskjemte unger som har alt de trenger fra før og vel så det, men de voksne bør klare å ikke bli påvirket til å bli misunnelige for det er veldig usunt. Vær glad for det man har i fra før og det man får. Ta det man får men ikke forvent noe.

Grunnen til at så mange er deprimerte i Norge også at det er en av de mest vanlige psykiske plagene våre er bare fordi vi er bortskjemte og mer forventningsfulle enn vi bør være. Det er ikke mange andre grunner til deprisjoner og julen er en tid hvor mange utvikler deprisjoner fordi dem ikke har fått alt dem trodde eller at de føler mangel på noe materielt eller spesielle aktiviteter. Skuffelse av at man ikke får det man mener at man har fortjent er også farlig som kan ha lett for å komme frem i julen.

Og alle de som klager på at dem har lagt på seg i jula må begynne å trene seg slanke igjen for å få fastere kroppsdeler så de kan vise seg fram i bikinisesongen. Alle vil se slanke og pene ut. Til og med de som er i forhold og det er alltid en underbevisst baktanke som forteller at man er mindre interessert i sin egen kjæreste og slanker seg i redsel for å ikke være bra nok for noen andre eller at man er redd for å ikke bli 100% akseptert av partneren sin og det er tydelige tegn på at kjærlighetsforholdet (kåtheten) er i ferd med å avta. Det har veldig mye med at man ikke aksepterer seg selv og en av nøklene til et godt forhold er å akseptere seg selv.

Ensomhet er en sykdom og den rammer svært mange i julen og etter julen. Spesielt etter julen så er det mange eldre mennesker som går bort fordi dem plutselig får kjenne på ensomheten som er 10 ganger sterkere etter de man er glad i har reist. Eller savnet etter de og savn er noe av det værste som er. Dersom man savner noen så kan det sammenlignes med at personen(e) man savner er "døde". Det er en av de mest aldersnedsettende og dødelige sykdommene vi har i Norge. Jeg håper at alle som feirer jul i år bryr seg om de som er alene i julen og etter julen. Det vil føre til at man blir mer glad i tiden etter julen og det kan hindre deperisjoner hos mange etter julen og det skaper mer vennskap og nærhet. Jeg har inntrykk av at folk driter i det de ikke "må" og tenker for mye på seg selv. Men det er faktisk svært givende å bry seg mer om hverandre og hjelpe hverandre. Vi ser jo godt hvordan forumet fungerer at det er en god sirkel der Du hjelper noen med å få et svar og når Du lurer på noe selv så får du hjelp av andre igjen. Det burde vært litt mer sånn utenfor internett også. Det er det helt sikkert men det er ikke så lett å se det så da ønsker jeg at det skal bli litt mer gode sirkler ute i samfunnet. Det er også viktig å skape gode holdninger, akseptere seg selv og respektere andre mennesker.

GOD JUL!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er greia egentlig med å få oss som elsker jul til å føle oss ille over det?

Trist at noen har negative erfaringer og assosiasjoner, selvfølgelig, men skal vi la være å ha det fint vi da, i sympati? Det blir jo for dumt.

Det er alltid noen som ikke har det like bra som dere i jula og jeg prøver ikke å få noen til å føle seg ille. Jeg vil at de som ikke har det helt bra i julen skal få det bedre om ikke helt bra. Du tenker jo bare på deg selv med det du skriver. Fint for deg / dere at dere elsker julen men tenk på de som ikke gjør det. Det mange av dem også.

Dersom det er meg du sikter til så håper jeg du leste hele innlegget mitt og forstod hva jeg mente og at du skjønte det. Men det tviler jeg på at du klarte å lese, forstå og svare på 2 minutter slik som tiden viser til.

Endret av trespiser
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok.

Min mening er at jeg ikke hjelper noen ved å gjemme bort min glede, jeg viser heller sympati og hjelper til på andre måter. Som jeg for øvrig ikke trenger å liste opp her, selv om jeg virker som en usympatisk, egoistisk "kjerring" ved ikke å gjøre det.

Jeg elsker jula :)

Edit: Jeg synes forresten det er bra det blir satt fokus på at folk ikke har det bra i jula, det er ikke det, men at man skal vinkle alt i en negativ retning, og gjøre det så folk som har det bra faktisk skal skamme seg over dette blir for dumt! Det er bedre å opplyse, og faktisk komme med tips og alternativ til hvordan man kan gjøre en forskjell, og ikke bare dømme de som gleder seg til jul som egoistiske

Endret av _Hedvig
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok.

Min mening er at jeg ikke hjelper noen ved å gjemme bort min glede, jeg viser heller sympati og hjelper til på andre måter. Som jeg for øvrig ikke trenger å liste opp her, selv om jeg virker som en usympatisk, egoistisk "kjerring" ved ikke å gjøre det.

Jeg elsker jula :)

Kjempeflott at du gjør det. Kunne sikkert ha bidratt på andre måter selv om jeg hadde mulighet for det.

Det er bra at du elsker jula og jeg nekter ingen i å ha følelser men jeg er likegyldig og det er en egenskap som gjør at jeg kommer meg lettere gjennom livet enn alle jeg kjenner. Det å være likegyldig er at det er nøytralt så jeg har ingen følelser om det jeg ikke vil selv så da kan jeg bruke det til å se flere sider av en sak så jeg beklager at jeg kan oppfattes som gledesdreper osv men jeg sitter ikke her å skriver for morroskyld.

Men ta å les og forstå før du slenger ut de billige kommentarene dine til meg.

Jeg kan også nevne at de som faktisk har det bra i julen kan faktisk falle ut og endre syn på julen. Det er mest om livet både før og etter julen. Det som har mest å si på julen er hvordan man har det hele året men julen kan forsterke eller fremkalle psykiske problemer.

Men nå beklager jeg for jeg har sikkert ødelagt juletråden deres. Beklager det og jeg håper det kommer en moderator å rydder opp så skal jeg lage min egen tråd om julen og det jeg vil si om den tiden.

Endret av trespiser
Lenke til kommentar

Jeg har lest. Og selv om det ikke var meningen din kom det veldig frem som en "vent nå her litt med å være lykkelig"-pekefinger. Beklager hvis jeg virket krass i svaret, men har vært så mange lignende "pekefingre" rundt omkring i det siste.

Lenke til kommentar

Jeg har lest. Og selv om det ikke var meningen din kom det veldig frem som en "vent nå her litt med å være lykkelig"-pekefinger. Beklager hvis jeg virket krass i svaret, men har vært så mange lignende "pekefingre" rundt omkring i det siste.

du bør være mer forsiktig med å dømme før du kjenner. Det gikk bra nå men neste gang så kan det gå galt.

Lenke til kommentar

Jeg elsker julen :) Men synd det ikke er snø i oslo :cry:

Fortsatt nok av tid til at det kan dale ned :D

du bør være mer forsiktig med å dømme før du kjenner. Det gikk bra nå men neste gang så kan det gå galt.

Eh?

Endret av _Hedvig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...