pkg_inc Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Hei, Jeg har et stort prosjekt der jeg skal ta å lime inn mange rader med informasjon, og få statistikk ut av dem. Problemet jeg har er at mange av input'ene har forskjellige navn for ting som egentlig er like. I eksempelet jeg legger ved er disse markert Toyota, Toyota Carina og Toyota Prius. Alle disse vil jeg skal bli gjenkjent som bare "Toyota", slik at jeg kan telle dem nøyaktig. Håper noen kan hjelpe meg med dette edit: fikk ikke lagt ved filen, her er en link Endret 3. oktober 2011 av pkg_inc Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hei Antar bilmerker i kolonne A, antall i B og engelskspråklig Excel: =SUMIF(A1:A20;"*Toyota*";B1:B20) HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Hei Harald, takk for svar, Men jeg glemte å si at det er dessverre ikke så enkelt - i det "ekte" datasettet har de ikke felles navn, og det trengs derfor en slags indeksering :/ Bruker engelsk excel 2007 Endret 3. oktober 2011 av pkg_inc Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Kanskje du skulle vurdere å heller lage et eksempel som faktisk gjenspeiler virkeligheten... Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Tenkte ikke på at samme uttrykk i navnet kunne spille noen rolle, men det bør heller ikke stoppe noen fra å kunne komme med et forslag til løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå