Gå til innhold

[Løst] Ny 13"-14" studielaptop i 5-6k prisklassen

hjahre

Anbefalte innlegg

Hei,

Ettersom den nåværende laptopen min tok kvelden for en ukes tid siden er jeg på utkikk etter ny laptop. Jeg har sett meg litt inn på bedriftsmarkedet og ikke forbrukermarkedet, ettersom jeg ikke har lyst på skjerm med "kontrastbelegg" og blank skjerm. Laptopen jeg hadde var en Lenovo ThinkPad R61i som jeg likte godt. Jeg innser at det vil bli vanskelig å komme i nærheten av det til maks 6000.

Krav:

- 13"-14" skjerm

- god batteritid

- i3 eller i5

- matt skjerm

Hvordan pc-en er ellers spiller ikke så stor rolle. Hittil har jeg sett på HP ProBook 4330s 13.3" HD LED (http://www.komplett....aspx?sku=632600) og Acer TravelMate Timeline 8481 14" HD (http://www.komplett....aspx?sku=639163). Er det noen som har erfaring med disse maskinene? Har dere noen forslag til andre relevante pc-er?

På forhånd takk for svar :)

EDIT: Glemte å nevne at jeg fant Acer-en til 6k. Noen som har erfaring med demovarer fra komplett?

Endret av hjahre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

For å ta det siste først: jeg har svært gode erfaringer med å handle demovarer fra komplett, kjøpte en asus ul30vt for ett drøyt år siden derfra, og den går som en kule fortsatt. Ble levert med plasten fortsatt på skjerm og så helt ny ut. Worst case scenario har man jo fortsatt angrerett, så da taper man eventuelt bare kostnaden på returfrakten om man angrer.

For 6k tror jeg du skal slite med å finne en god maskin som oppfyller det siste kravet ditt, nemlig matt skjerm.

Ser derfor to umiddlerbare løsninger:

1. dropp matt skjerm (bruk ekstern når du trenger å jobbe over lengre tid?)

Kandidater: Toshiba Satellite R830

Mpx kjørte kampanje på denne nettopp i i3-versjon for 4995, dog usikker på om denne versjonen kommer på markedet igjen.

Asus U36SD

Dette er min beste anbefaling i prisklassen! bonus: logg inn som student på dustinhome, så får du den for 5784 med gratis frakt.

Alternativ 2:

Finn 1400kr ekstra, og gå for denne:

Sonyt Vaio SB2M9E Riktignok "bare" i3, men med matt skjerm, win7 pro, bakgrunnsbelyst tastatur og annet snacks.

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

ASUS-en virker veldig interessant, jeg kan se meg villig til å droppe matt skjerm i bytte mot bedre HW. Nå har jeg sjekka litt rundt, og den koster 5.990 på komplett/mpx, men der har de også en annen modell som er helt lik bortsett fra at den kjører i5-2430 og ikke i5-2410. Jeg vet at i5-2430 har bedre viritualiserngsstøtte enn i5-2410. Ettersom jeg kjører en viriuell masskin en gang i blant tenker jeg det kan være greit med ordentlig viritualiserinsstøtte, men da må jeg vente noen dager for å få den levert. Hvordan er viritualiseringsstøtta på i5-2430 i forhold til i5-2410, er det verdt å vente noen dager ekstra og betale 500kr mer for å få full støtte for viritualisering? Dvs vil en virituell maskin kjøre med tilfredsstillende hastighet med en i5-2410 CPU?

Endret av hjahre
Lenke til kommentar

Ja, jeg har den.

Brukes bare til skoleting, så hwen blir ikke akkurat utnyttet :p

Går mest i et enkelt logistikksimuleringsprogram, exel, word osv.

Har vel i praksis ca. 6-8 timer batteritid avhengig av hva jeg gjør og om jeg har på strømsparing eller ikke, uansett så holder den hele skoledagen hvis jeg har husket å lade den ;)

Ellers så er den jo lett og tynn, og visuelt ganske fin synes jeg ihvertfall.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Det at den ikke har matt skjerm er det eneste minuset for min del, men når man sitter i en forelesningssal så har det ingenting å si uansett ;)

Jeg så på muligheten på å sette på en film på skjermen men fant ut at det ikke var nødvendig, og vet ikke hvor bra det blir med sånn film heller.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Den kommer sannsynligvis ikke til å bli brukt så mye på forelesninger ettersom jeg ikke har så mange av dem. Men den kommer desto mer til å bli brukt på lesesaler når jeg jobber med oppgaver. Uten laptop måtte jeg ha vært på termstuene, og der klarer jeg ikke konsentrere meg. Laptopen virker som den er midt i blinken. Det virker som den har nok kraft til å dra en del programmer og det trenger jeg. Det er ikke sjelden jeg sitter med nettleser, 4-5 terminaler, eclipse, jboss o.l. oppe. Det kan fort kreve litt innbiller jeg meg..

Jeg vet ikke hvordan det er med film som gjør skjermen matt, det kan gå begge veier. Er det noen her inne som har prøvd sånn film?

Lenke til kommentar

Det er forresten likegreit å bare slenge inn en rambrikke til med en gang. Kun en skrue du må ta ut for å komme til ;)

HDDen derimot må du skru av en hel del for å komme til, jeg vurderte å bytte til ssd, og skrudde den frahverandre for å se hva som var inni

(så om det var noe ledige tilkoblinger innvendig bla.)

Det går fint, men ikke noe enkel jobb for de som aldri har skrudd fra hverandre en laptop før :roll:

Lenke til kommentar

Så selv på u36sd, men endte opp på probooken du nevnte. Billigere, og matt skjerm.

Forskjell opp til i5 er marginal ved lett bruk (man har alltids desktop), dessuten stoler jeg mer på HP enn Asus. Mye lettere å bytte inventar også. Jeg kommer aldri til å kjøpe glossy skjerm gitt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Jeg var skeptisk til glossy skjerm, men så tenkte jeg at jeg kunne prøve det nå. Hvis jeg ikke er fornøyd kan jeg alltids benytte meg av angrefristen. Asus hadde også bedre grafikkløsning enn HP. Jeg er litt skeptisk til HP, jeg reparerte en god del HPer for noen somre siden, og venner av meg har hatt god erfaring med Asus. Så da hørte jeg på dem. Hadde jeg hatt råd så hadde det nok blitt en ThinkPad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...