ssiri Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hei! Jeg har nettopp blitt innkalt til sjøforsvaret i januar, og jeg sitter med en god del spørsmål rundt hva som skjer på Madla og i og etter rekrutten. Jeg har ikke særdeles mye kunnskap om forsvaret, så lurte egentlig på om noen har litt kunnskap de kan dele? Hva skal man igjennom når man er i sjøforsvaret? Foregår alt på båt, eller er man på land? Hvor lenge er man i rekrutten og hva skjer etterpå? Jeg skal tjenestegjøre i 12 mnd, så fint å vite hva man skal bruke tiden på. Hvordan er uniformene? Har kikket litt på nett og kommer hele tiden over en gakk-gakk uniform, er dette en uniform du må bruke når du er på perm? Hva med de grønne, og hvem bruker de blå? Håper det er noen som kan svare Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Nå er det riktig nok åtte år siden jeg var inne på madla, men har vel ikke endret seg så mye. du har rekrutt i tre(3) måneder. denne er på land på madla. her får du utdelt fire uniformer, parade(gakk gakk), fin(blå dresskjorte, arbeids(værdagspå rekrutten), og en grønn "stridsuniform" til bruk når dere på rekrutten skal skyte, løpe i skogen og i CS bua blant annet. første permen du tar på rekrutten så er/var det krav om at vi gikk i paradeuniformen, så får d use om du overtholder det når du kommer hjem. etter dette så går man som regel i fin uniformen med den hvite paradehatten når det er perm. Hvor du ender etterpå er avhengig av hvor de trenger folk og hva du er kvalifisert til. du kan ende på land som base sikkerhetspersonel, jobbe for de som tar vare på området på en base, postbud, sykestue, bli sittende å ta telefoner og kjøre bil for sjefene. eller du kan ende på kystvaktfartøy, minesveiper e.l. det er mulig at den stillingen du skal ha krever videreutdanning, f.eks. sonarmann, da vil du måtte ta et kurs i bergen før du blir plassert på båt. har du lest på forsvaret.no? Lenke til kommentar
ssiri Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Hva gjør man i de tre månedene man er rekrutt da, sånn med tanke på trening og hva man lærer? Høres jo ut som om det blir nok uniformer å holde styr på Den paradeuniformen (gakk-gakk) har jeg sett det har vært mye oppstyr rundt.. Har de ikke endret reglene på det, så man må fremdeles bruke den? Vet du når man får første perm ca.? Jeg har også forstått det slik at jeg, som jente hvertfall, kan velge å droppe ut når jeg vil. Stemmer dette? Sånn med tanke på om jeg finner ut at det ikke er noe for meg i det hele tatt. Jeg har vært inne på forsvaret sine sider, men der stod det svært lite om hva som foregår på Madla. Har også vært litt rundt omkring på nettet, og har funnet litt informasjon, men det er svært få som snakker om hva de gjør. Heller hva de spiser og mistrives med Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 det er mye lettere en det høres ut å holde styr på uniformene. det styret ejg husker, var det å bytte ut gakk gakken med en uniform som er mer lik den som brukes av matroser (vervet personell) mener det ikke ble noe av det nei... vi hadde første perm etter 14 dager. men ingen kan garantere når du får første perm, du må søke. Når jeg avtjente så var det slik at jentene kunne slutte mer eller mindre påa dagen de tre første månedene, etter det så måtte de fullføre de tolv månedene med mindre det skjedde noe spesielt som gjorde at de måtte slutte tidlig. Madla var slitsomt, du står opp relativt tidlig og løper stort sett overalt hele dagen, fordelen med å gå inn der i januar er at det er veldig få i forhold til i juni som skal inn så det er ikke så sinnsykt fullt der. man får litt etisk opplæring, litt førstehjelp, fysisk fostring er det mye av, litt skyting, endel sluttet orden(marsering). det er stort sett grunnleggende opplæring i det man kan komme til å trenge videre i tjenesten. husker det var mange lange dager. sluttet orden i halvmeter snø med is under, var for å si det mildt, en utfordring. Syntes det var helt greit å være der. selv om maten ikke alltid var den beste. Lenke til kommentar
ssiri Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Åja, jeg trodde perm var noe vi på en måte fikk alle sammen. Hvor mange permdager kan man ta ut i løpet av rekrutten da? Det er vel sikkert antakelig det samme nå som da når det kommer til jenter Så dagene er ikke særlig spennende da, med andre ord? Hvilket gevær får man, er det AG3 eller HK? Nei, kan ikke se for meg at marsjering i et slikt føre er enkelt Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 stort sett på rekrutten er perm noe man får uansett, men man må søke. jeg hadde perm vær helg jeg. bortsett fra den første for da var det ingen som fikk perm. spennende og spennende, tja... kommer jo ann på hva du syntes er spennende. skyting var jo gøy syntes jeg det blir iallefall ikke gøy vis man er negativt innstilt når man møter så hadde vi noen dager i skogen med postseringer og slikt det var intresant. vi fikk utdelt AG-3 og jeg var så heldig at jeg fikk MG som lagsvåpen når jeg var på rekrutten. våpen leveres tilbake etter endt rekrutt. etter rekrutten var jeg sonarmann på KNM Trondheim, så jeg hadde ikke eget våpen. dog hadde vi litt opplæring på MP5 og glock 17 (hvis jeg husker riktig). Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Gled deg! Rekrutten er konge Lenke til kommentar
koots Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Akkurat ferdig med rekrutten på Madla, dog i Luftforsvaret, men kan fortelle litt uansett. Vanlige uniformen deres er mørk blå med beret til, paradeuniformen er gakk-gakk uniformen og til slutt er det feltuniformen, ensfarget grønn bukse og kamuflasjejakke. Av våpen er det AG-3 fortsatt på Madla, tror ikke noen på rekrutten får prøve noe annet nå om dagen. Perm kan man omtrent regne med å få innvilget alle helger, utenom den første. Man har uniformsplikt (må gå i uniform) de tre første ukene av rekruttskolen, og skal du hjem etter to uker må du gå i paradeuniform. Når man reiser bruker man også paradeuniform som regel, for å få div. rabatter på div. transportmidler. Lenke til kommentar
Docal22 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Da er det flere som skal til Madla på Januar gitt. Fikk innkallelse idag. Jippi! Men ser det står oppmøte innen klokken 19:00. Lønner det seg å komme en god stund før? Lenke til kommentar
vZ Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Nei. Alle som møter tidligere på dagen, 12:00, 14:00 o.s.v, blir bare ventende til 19:00-puljen har kommet seg gjennom. Alle som møter skal gjennom registrering og sette fra seg bagasje, før dere blir inndelt i tropp og får informasjon i kinosalen. Dette skjer samlet. Lenke til kommentar
Docal22 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Flott! Hvor lang tid tar det ca. fra Sola til Madla da mon tro? Lenke til kommentar
vZ Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 10-15 minutter med flybussen. vZ. Lenke til kommentar
Docal22 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Er det noen her med erfaring fra fartøy. F.eks Kystvakten? Eller Op.ass i fortrinnsvis Bodø? Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har erfaring fra kystvakten. Noe spesielt du tenkte på? Rekrutten er jo en tid man tenker tilbake på som en utrulig artig periode av førstegangstjensten. Lenke til kommentar
Docal22 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvilket fartøy var du på? Og er det hardt å komme på fartøy generelt? Hvordan var hverdagen og hva husker du best? Lenke til kommentar
Superdan Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Om du ikke har planer om å dimme, så er det bare å glede seg Var selv på madla i september 2010 (luft) og hadde en fantastisk tid der Blir litt stress innimellom, men det går greit, er tross alt rundt 40 andre på troppen din som må gjennom det samme uansett, alt er enklere når dere må presse dere gjennom det i lag Om du kommer inn på tanken på å dimme iløpet av rekrutten, så ikke gjør det uten at det er skade elns som hindrer deg, du får et år du sent glemmer, og lærer sykt mye gøy og får være med på ting du aldri kommer til å få gjøre i det sivile liv Det er en god erfaring, og er fint å ha på CV til fremtidige jobbsøk Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvilket fartøy var du på? Og er det hardt å komme på fartøy generelt? Hvordan var hverdagen og hva husker du best? Jeg var på et nordkappklasse fartøy. Jeg var jo da motormannlærling, så jeg var garantert en plass på et av fartøyene til sjøforsvaret. Vanlig arbeidsdag var fra 08:15 til 20:00. Arbeidsdagen er jo forskjellige fra hvilken detalj du kommer i. Er også en god del øvelser, jeg er da røykdykker så jeg personlig syns det er greit å få en avbrekk i arbeidsdagen. Hva jeg egentlig husker best fra fartøyet, tror jeg faktisk er samholdet det er blant personene ombord, pluss alt man får oppleve. Alt fra nakenbading på Bjørnøya, til dåp når man passere 80" nord, inspeksjoner på andre fartøy, helikoptertur, tur på Svalbard, småbåtkjøring osv. Det er jo ikke garantert at man får oppleve alt, men sannsynligvis får man oppleve en del av året i KV, spesielt i nordområdene. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Husker tiden min på Madla.. Stikk ut og drikk med gutta når du har mulighet for det og nyt tiden din der.. Mange vonde øyeblikk, men likevell.. Når man tenker tilbake på den tiden, så savner man den! Lenke til kommentar
Docal22 Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Hva husker dere som det hardeste fra tiden på Madla? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 tja... alle armhevingene? men det ble jo en konkurranse så det vcar jo moro. lang turene med full utrustning var jo rimelig tungt. men vi klarte nå å underholde oss under turen. det hardeste for meg var når vi kjørte lange dager og så fikk kjøkkentjeneste, så vi måtte opp ekstra tidlig for å hjelpe til med å lage mat. men jeg sov iallefall godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå