Gå til innhold

Binding netcom, misledende opplysninger


Anbefalte innlegg

God morgen!

 

Nå er saken den at jeg skulle prøve å bestille meg ny telefon med avtale hos netcom.

(Samsung Galaxy S2) Men så har jeg binding hos de, noe som moren min har satt i gang

da hun ble oppringt og fikk tilbud om dette. (hun har fullmakt over noen telefoner i familien bla. min) Tilbudet var 600,- upfront ringetid mot 12 mnd binding. (flexitalk 0,-)

Så da er jeg bundet opp hos de, uten min tilatelse. Og jeg må ha en ny telefon siden jeg sitter med en Sony Ericsson k850i, men får ikke lov til å kjøpe tlf. gjennom avtale pga. bindingen.

Jeg blir nødt til å kjøpe meg fri fra avtalen for 450,-.

 

Det som er vrien her er at når moren min spurte selger HVA om vi vil ha en ny telefonavtale. "Ja, ja, ja.. da var det bare å forlenge avtaletiden på nåværende.. så lenge det var gjennom netcom!"

Da har de lurt henne til å tro dette da, og det er vel på opptak å... så tror dere jeg kan få annulert min del?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er noko uklår her i kva som ligg i "fullmakt", som generelt vert omhandla av del 2 i avtalelova. Hovedreglane her er, lett sagt: Den som gjev seg ut for å ha fullmakt har i prinsipp sjølv åbyrgda for at han/ho HAR fullmakta, og må svara for tap hin parten har som konsekvens av at det han/ho sa er feil. Det er nokre "kontrollpunkt" som skal gjerast av hi sida, litt skiftande etter koss fullmakta er/seiest å vera gjeven, og har hin parten ikkje gjort desse kontrollane, må hin parten sjølv dekkja evt tap som konsekvens av manglande fullmakt.

 

Her altså: Er mor di REGISTRERT med fullmakt til å ta hand om mobiltilknytinga di, eller har ho dokumentert fullmakta si på anna vis, er du bunden, enkelt og greitt. Meiner du at det er gjeve misleiande informasjon, må du sjølv reisa ei sak og juridisk prova at det faktisk ER gjeve misleiande info , det er då ikkje hi sida som skal prova at det IKKJE er gjeve misleiande info.

 

Har derimot mor di berre SAGT seg å ha fullmakt, utan reelt å ha det, kan du fritt kansellera, anten opplysningen er misleiande eller ikkje, på EITT vilkår: Du melde frå at du ikkje vedstår deg avtala så snart du visste/burde vita at det var gjort ei avtale på dine vegne, til dømes så snart det kom ein kontrakt eller ein rekning du ikkje sjølv hadde "utløyst" gjennom eigen handling. Gjer du det (så det kan provast i ettertid!) er du fri, inntil hin parten provar at han/ho som gjorde avtale på vegne av deg faktisk HADDE fullmakt frå deg. Er du for sein her, vert du bunden, og då kan du berre kansellera på same vilkåra som eg nemde ovanfor.

 

"Straks" er litt tøyeleg omgrep, det kan - etter tilhøva - vera alt frå "innan ein halvtime" til "innan 10-12 dagar", men normalt ikkje meir enn tre dagar (+ evt postgang) frå du faktisk hadde/burde ha rimeleg høve til kontrollera infoen du fekk om at det var gjort avtale på vegne av deg av ein/ei som hevda seg å vera fullmektig for deg.

Lenke til kommentar

Men så har jeg binding hos de, noe som moren min har satt i gang

da hun ble oppringt og fikk tilbud om dette. (hun har fullmakt over noen telefoner i familien bla. min) Tilbudet var 600,- upfront ringetid mot 12 mnd binding. (flexitalk 0,-)

Når du sier at "hun har fullmakt over noen telefoner i familien", så tipper jeg det betyr at hun har en Trådløs Familie (tjeneste som NetCom tilbyr), og at du er medlem i denne. Da har ikke hun fullmakt over ditt abonnement, men hun eier ditt abonnement. Det betyr at hun kan gjøre de endringene hun føler er nødvendig eller passende på ditt abonnement uten din tillatelse. Hun kan også kansellere ditt abonnement på minuttet, uten at du kan gjøre noe med det, og uten at du kan få abonnementet gjenåpnet igjen.

 

Jeg blir nødt til å kjøpe meg fri fra avtalen for 450,-.

En Upfront-avtale innebærer at det på samlefakturaen til den Trådløse familien vil bli trukket fra et beløp tilsvarende det beløpet i avtalen. I dette tilfellet ble det trukket fra 600 kroner på forbruket på ditt nummer. Hvis du nå ønsker å kjøpe en telefon på dette abonnementet så er det mulig, men da krever NetCom at man tilbakebetaler deler av den rabatten man fikk, i dette tilfellet 450 kroner. Dette fordi at NetCom ikke vil subsidiere en mobiltelefon samtidig som de har gitt en kontantrabatt.

 

Det som er vrien her er at når moren min spurte selger HVA om vi vil ha en ny telefonavtale. "Ja, ja, ja.. da var det bare å forlenge avtaletiden på nåværende.. så lenge det var gjennom netcom!"

Da har de lurt henne til å tro dette da, og det er vel på opptak å... så tror dere jeg kan få annulert min del?

At hun har blitt lurt er veldig lite trolig. Trolig så er det snakk om en misforståelse, enten fra selger, eller din mor. Mobiloperatører tjener ingenting på å lure kundene, og i enkelte tilfeller kan hver enkelt selger bli stilt personlig økonomisk ansvarlig for informasjon man gir til kundene. Det er derfor ikke trolig at en selger har lurt din mor for å tjene en 50-lapp, og samtidig selv risikerer å må betale gebyret på 600 kroner fra sin egen lomme, i tillegg til å få sparken.

 

Du vil nok ikke få annullert denne avtalen, men er du heldig så kan det være at NetCom justerer ned dette gebyret. Det er nok dessverre det beste du kan håpe på, slik jeg forstår saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...