Den Ukjente Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Hei! Komplett har i disse dager et lite tilbud på Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX. Nærmere bestemt 300 kr avslag. Iomed at BF3 er rett rundt hjørnet, kunne jeg tenkt meg å erstatte mitt Gigabyte GeForce GTX 460. Det store spørsmålet er da; er dette ett bra kort? Hvordan er dette i forhold til f.eks Asus/Gigabyte/Evga sine versjoner? Hva tenker folk her?? Ninjaedit: Ser at de har samme kortet, bare clocka fra fabrikk ser det ut som. Iomed at det står ''Golden sammple - GS''. Ser ut som det blir det kortet på meg, hvis ikke noen andre har noen bråe innvendinger. På forhånd, takk! Endret 3. oktober 2011 av NeBlix Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Det er vel et av de bedre GTX570 kortene siden det er påmontert en bedre kjøler enn orginalversjonen. Jeg har Gainward sitt første GTX570 kort, og jeg er veldig fornøyd med det. Veldig stillegående til å være så kraftig kort. Og ja, det drar Bf3 veldig bra. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Da blir det nok det litt seinere idag... Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) hvorfor ikke heller kjøre på med ett 460 kort til (hvis du kan kjøre sli?) og får enda bedre ytelse en 570 ? med 1 stk 570 kort får du kjørt BF3 rimelig bra ja. men ikke helt på maks. med 2 stk 460 kort så får du makset ut BF3 + litt AA Endret 3. oktober 2011 av Blazer Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 hvorfor ikke heller kjøre på med ett 460 kort til (hvis du kan kjøre sli?) og får enda bedre ytelse en 570 ? med 1 stk 570 kort får du kjørt BF3 rimelig bra ja. men ikke helt på maks. med 2 stk 460 kort så får du makset ut BF3 + litt AA Hadde jo også vært en mulighet.. Eneste er vell at jeg er veldig usikker på om jeg kan kjøre SLI... Usikker på om HK støtter det... http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585260#extra . 1 x PCI Express 2.0 x16 ( x16-modus ) 1 x PCI Express 2.0 x16 ( x8-modus ) Så du tror ikke jeg kan dra BF3 på ultra/high med 570'n? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 hvorfor ikke heller kjøre på med ett 460 kort til (hvis du kan kjøre sli?) og får enda bedre ytelse en 570 ? med 1 stk 570 kort får du kjørt BF3 rimelig bra ja. men ikke helt på maks. med 2 stk 460 kort så får du makset ut BF3 + litt AA For det første vil et GTX 570 gi bedre spillopplevelse enn GTX 460 SLI, uansett om du overklokker eller ikke. På papiret ser 460 SLI bra ut, men i praksis vil et 480/570/6970 gi langt mer spillbar ytelse og opplevelse. For det andre vil BF3 med litt AA spise opp langt mer enn 1GB VRAM og du vil få problemer med memory swap i tillegg til microstutter. Altså er ikke 460 SLI en løsning som kan matche 570 i ytelse i spill og du vil få en bedre opplevelse med 570. hvorfor ikke heller kjøre på med ett 460 kort til (hvis du kan kjøre sli?) og får enda bedre ytelse en 570 ? med 1 stk 570 kort får du kjørt BF3 rimelig bra ja. men ikke helt på maks. med 2 stk 460 kort så får du makset ut BF3 + litt AA Hadde jo også vært en mulighet.. Eneste er vell at jeg er veldig usikker på om jeg kan kjøre SLI... Usikker på om HK støtter det... http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585260#extra . 1 x PCI Express 2.0 x16 ( x16-modus ) 1 x PCI Express 2.0 x16 ( x8-modus ) Så du tror ikke jeg kan dra BF3 på ultra/high med 570'n? Hovedkortet ditt støttet ikke SLI. BF3 på High vil du nok kunne dra, men ikke forvent 60fps. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Hovedkortet ditt støttet ikke SLI. BF3 på High vil du nok kunne dra, men ikke forvent 60fps. Mye fps tror du jeg kan forvente? Har du en annen løsning som evt. vill være bedre? Vill jeg få en god spill-opplevelse med et 570-kort? Har dessverre ikke rå til å gå for 580 til 4000. Blir litt for mye for en som ikke har noen fast inntekt og går på skole. Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 hvorfor ikke heller kjøre på med ett 460 kort til (hvis du kan kjøre sli?) og får enda bedre ytelse en 570 ? med 1 stk 570 kort får du kjørt BF3 rimelig bra ja. men ikke helt på maks. med 2 stk 460 kort så får du makset ut BF3 + litt AA For det første vil et GTX 570 gi bedre spillopplevelse enn GTX 460 SLI, uansett om du overklokker eller ikke. På papiret ser 460 SLI bra ut, men i praksis vil et 480/570/6970 gi langt mer spillbar ytelse og opplevelse. For det andre vil BF3 med litt AA spise opp langt mer enn 1GB VRAM og du vil få problemer med memory swap i tillegg til microstutter. Altså er ikke 460 SLI en løsning som kan matche 570 i ytelse i spill og du vil få en bedre opplevelse med 570. hvorfor må du altid komme med tulle kommentater hver gang jeg skriver innlegg om SLI. du maser om microstutter og for lite Vram hver gang... det med microstutter er overdrevet. jeg har kjørt sli i så mange år nå og ALDRI vært plaget av det. samme gjelder vram, 1gb vram holder lenge, i hvertfall så lenge maks AA i BF3 er KUN 4X. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) hvorfor må du altid komme med tulle kommentater hver gang jeg skriver innlegg om SLI. du maser om microstutter og for lite Vram hver gang... det med microstutter er overdrevet. jeg har kjørt sli i så mange år nå og ALDRI vært plaget av det. samme gjelder vram, 1gb vram holder lenge, i hvertfall så lenge maks AA i BF3 er KUN 4X. Fordi mine opplevelser med SLI var alt annet enn gode når jeg gikk inn og trodde jeg skulle få > GTX 480-ytelse for mindre pris. I praksis opplevdes det som om jeg hadde 30-35 fps når jeg lå i 50fps. Kall meg kresen, men det er uakseptabelt. SLI bruker ekstra VRAM, det jeg så da jeg skrudde av SLI var at i spill der jeg ikke brukte opp alt VRAM gikk jeg ned 100-150MB i VRAM-usage. BF3 med 4xAA er sagt å bruke 1350-1400MB med VRAM, med 460 SLI får du i praksis 850-900MB VRAM brukbart og du kan gå opp ca 500MB før du opplever merkbar swapping fra minnet. Jeg nevner dette hver eneste gang fordi microstutter og lite VRAM ødelegger opplevelsen betydelig mer enn litt lavere average fps med 50% høyere minimum fps. 460 SLI er en potent løsning, men å si at 460 SLI > 570 i annet enn benchmarks er helt grunnleggende feil. SLI er en cutting-edge teknologi fullt av feil og problemer, og det bør behandles som en midlertidig løsning på manglende high-end ytelse, ikke som en løsning for "bedre" ytelse for mindre penger. Hovedkortet ditt støttet ikke SLI. BF3 på High vil du nok kunne dra, men ikke forvent 60fps. Mye fps tror du jeg kan forvente? Har du en annen løsning som evt. vill være bedre? Vill jeg få en god spill-opplevelse med et 570-kort? Har dessverre ikke rå til å gå for 580 til 4000. Blir litt for mye for en som ikke har noen fast inntekt og går på skole. Oppløsning og innstillinger vil påvirke dette kraftig, du kan sikkert få 150 fps og mer om du skrur alt ned på low @ 800x600, og du kan sikkert få 10 fps om du kjører opp i SSAA + Retail-Ultra + 1920x1080 Endret 3. oktober 2011 av arni90 Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) greit nok at DU har hatt en dårlig opplevelse, men er veldig mange som ikke har det. er jo ikke uten grunn av en god del folk kjører sli. ingen hadde kjørt sli om det var så dårlig som du skal ha det. så at du ikke vil kjøre sli er din ting, men å anbefalle andre å ikke kjøre sli blir noe annet, og litt feil. ang BF3 så ligger jeg på 1030 mb video ram på 1920x1080 alt på maks og 4X AA. så 1300-1400mb ram vet jeg ikke hvor du har fra. Endret 3. oktober 2011 av Blazer Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) greit nok at DU har hatt en dårlig opplevelse, men er veldig mange som ikke har det. er jo ikke uten grunn av en god del folk kjører sli. ingen hadde kjørt sli om det var så dårlig som du skal ha det. så at du ikke vil kjøre sli er din ting, men å anbefalle andre å ikke kjøre sli blir noe annet, og litt feil. ang BF3 så ligger jeg på 1030 mb video ram på 1920x1080 alt på maks og 4X AA. så 1300-1400mb ram vet jeg ikke hvor du har fra. Mange andre som har hatt en dårlig opplevelse også, uansett er det en bedre strategi å kjøpe nytt kort og selge eller bruke nåværende til noe annet. Selger man et GTX 460 nå kan man forvente å få 600-700 kr for det, da er man ikke mange hundrelappene ekstra unna et GTX 570 når man legger på prisen for et nytt 460. Battlefield 3 BETA : Performance Preview... It also needed around 1.3GB of GPU framebuffer for the ultra preset textures Ultra preset har ikke alt av AA på maks heller. Det stemmer også med det jeg ser med mine 6950 som kjører på 2560x1440 med en kombinasjon av innstillinger som fungerer bra. Det høyeste jeg har sett i VRAM-bruk da jeg kjørte opp alt på maks med motion-blur og slikt har vært 1700MB. Ifølge MSI Afterburner, etter deling på 2. EDIT: Det viktige her er å vurdere veldig, veldig nøye om SLI kan gi deg en bedre opplevelse enn et nytt og mye raskere kort, som en tommelfingerregel pleier jeg å regne 75% av fps et SLI-oppsett leverer gir tilsvarende opplevelse som et enkeltkort med samme fps. Endret 3. oktober 2011 av arni90 Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Da var 1 stk Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX Golden Sample og 1 stk Corsair H60 bestilt fra Komplett! Satser på å ha varene imorra/overimorra. Takk for alle svar i denne tråden! Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Da var 1 stk Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX Golden Sample og 1 stk Corsair H60 bestilt fra Komplett! Satser på å ha varene imorra/overimorra. Takk for alle svar i denne tråden! Godt valg Legger ved noen screens fra meg. Såfremt du har grei cpu vil dette sparke bra i BF3. Mitt system i5 750 8 Gb minne GTX 570 Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Har en AMD Phenom II x4 965 BE Quad core, som så fort jeg får H60, skal klokkes til nærmere 4,0 ghz. Har dog ''bare'' 4 GB RAM, men veit ikke hvor mye RAM har å si i denne situasjonen. Noen som vet må gjerne fortelle! Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 4 Gb var for lite til meg. Jeg gikk tom stadig vekk, med det resultatet at spillet krasjet ned til Windows. Det slipper jeg med 8Gb. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 greit nok at DU har hatt en dårlig opplevelse, men er veldig mange som ikke har det. er jo ikke uten grunn av en god del folk kjører sli. ingen hadde kjørt sli om det var så dårlig som du skal ha det. så at du ikke vil kjøre sli er din ting, men å anbefalle andre å ikke kjøre sli blir noe annet, og litt feil. ang BF3 så ligger jeg på 1030 mb video ram på 1920x1080 alt på maks og 4X AA. så 1300-1400mb ram vet jeg ikke hvor du har fra. Må si meg enig med Arni, jeg har 3 veis CF selv, har ikke merket Microstutter, men en del andre problemer. Det at Arni deler SIN erfaring er bare bra etter min bok, men Blazer, jeg tror du skal tenke over ett sitat som Amanita Muscari AKA Soppen AKA Fluesoppen her på forumet sa for en stund siden. Selv om ikke du har det problemet, så betyr ikke det at ingen andre har det. Uansett ett kraftig singel GPU kort er alltid bedre enn SLi eller CF... Men det å bygge ett raskt singel GPU kort er ikke lett. Og når kravene raskt går oppover (Flere skjermer eller høyere oppløsning generelt sett.) så greier ikke de å holde følge. Da er svaret rett og slett ett SLi / CF oppsett, og da må du leve med Microstutter problemer osv. Hvem som merker Microstutter varierer etter personen, akkurat som enkelte lydfriker som raskt hører forskjell på om en tilkobling er billig eller ei. Personlig så hører ikke jeg lydmessig forskjell på dur og moll for eksempel, så jeg vil ikke merke noen forskjell på ett godt og dårlig lydkort. I samme form vil ikke enkelte slik som deg Blazer se om det er microstutter, mens andre ser det såpass klart at det er direkte plagsomt. 1 Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 da er jeg heldig som ikke legger merke til microstutter da. men nå er det vel også sånn at man blir vel kvitt microstutter ved å ha nærmere 60 fps eller mer har jeg hørt, så muligens derfor jeg ikke har det problemet. er jo selvfølgelig enig i at 1 kort i bunn og grunn er best og det enkleste, men sli er jo en bra ting med tanke på pris, hvis man har et kort som var high end før, så får man ofte en billig oppgradering ved å kjøpe et nytt tilsvarende til en lavere penge...i stedet for å kaste det gammle og kjøpe et splitter nytt high end kort. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 da er jeg heldig som ikke legger merke til microstutter da. men nå er det vel også sånn at man blir vel kvitt microstutter ved å ha nærmere 60 fps eller mer har jeg hørt, så muligens derfor jeg ikke har det problemet. er jo selvfølgelig enig i at 1 kort i bunn og grunn er best og det enkleste, men sli er jo en bra ting med tanke på pris, hvis man har et kort som var high end før, så får man ofte en billig oppgradering ved å kjøpe et nytt tilsvarende til en lavere penge...i stedet for å kaste det gammle og kjøpe et splitter nytt high end kort. Microstutter forsvinner aldri så lenge du faktisk kjører med to kort, et spill blir derimot ganske til veldig bra spillbart så lenge du ikke faller under 60 fps. Med et enkeltkort kan du fint slippe unna med 40-45 fps og fortsatt ha det spillbart. Altså blir det en bedre oppgradering å gå fra 460 til 560 Ti enn å gå til 460 SLI. SLI er ikke kostnadseffektivt på noen annen måte enn for å få masse e-penis i 3DMark og Crysis. Enkeltkort gir en langt bedre opplevelse, og det er ikke verdt å gå SLI før dette er siste utvei. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Drar opp denne igjen, da alt nå er montert. Før, lå jeg på ca 30 grader idle på GPU. Dette var med Gigabyte GeForce GTX 460. Nå, med Gainward sitt GTX 570-kort, ligger jeg plutselig på 43 grader idle, og 70 grader under BF3-BETA på ultra. Syntes 43 grader idle er veldig mye... Skal sies at jeg har måtte fjerne vifta som sto bak og dro ut varmluft pga H60, men har satt inn vifte i sia, som drar inn kald luft. Oppe har jeg en 80 mm som drar ut. Skal utvide til 120 mm snart. Hva tror dere vill være det beste? Er 40 grader idle en akseptabel temp? Takk! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 idle-temperaturer er unøyaktige. Regn med 10C eller mer slingringsmonn begge veier fra faktisk temperatur når du er nede rundt 30-45C. Uansett er det ikke noe poeng i å bry seg om idle-temperaturer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå