Gå til innhold

Prisutvikling på PC-deler

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker på å oppgradere min stasjonære gaming-pc, for å møte kravene til samtidens nye spill-utgivelser. I motsetning til konfigurasjon og hvilke komponenter jeg bør velge, er jeg interessert i å forhøre meg om det er noen der ute som har greie på prisutvikling når det gjelder disse tingene. For å konkretisere problemstillingen; hvor mye er det å spare på å vente til over nyttår (eventuelt gjøre kupp i juletider) med å gå til innkjøp av noe som ligner på de følgende produktene:

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366

Corsair HX 750W PSU

Corsair SSD Force Series™ F80A, 80GB SATA2, 2,5"

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8

EVGA GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"Superclocked"

Fractal Design Define XL Black Pearl

Intel® Core™ i5-2500K Processor Socket-LGA1155

For å presisere: jeg er ikke opptatt av hvert enkelt produkt, men mer generelle prisutviklingstrekk.

På forhånd, takk!

Endret av ZMloh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring etter å ha fulgt tett med på markedet over de siste årene er at:

H60:

Her vil du finne tilbud på diverse nettsider, men prisen vil holde seg inntill nytt produkt lanseres. Komplett.no hadde f.eks tilbud på denne på nesten 50% avslag på timessalget forrige torsdag.

Hovedkort:

Faller lite i pris, kun et par hundre over lengre tid. Du finner tilbud på populære modeller 10-20% avslag.

Strømforsyning:

Faller ikke i pris, med mindre ny modell er på vei.

Minne:

Prisen varer veldig over tid, og kan gå både opp og ned. Akkuratt nå er minne veldig veldig billig.

Skjermkort:

Prisene går ned mot lansering av nye modeller, kanskje 100,- ned i snitt per 14 dag.

Kabinett:

Går ikke ned i pris, dog du finner gode tilbud på enkelte modeller rundt om kring.

Prosessor:

Faller mye i pris. Kanskje oppmot 30-50% av på et år

Generelt er det dessverre slik i dataverdenen at jo lenger man venter, desto mer får man for pengene. Kjøp når du trenger maskinen og ikke få hetta selvom det kommer et bedre tilbud noen måneder etterpå.

Det eneste som kan være lurt å tenke på er at du ikke kjøper helt i slutten av et produkts syklus. AMD Bulldozer er forventet denne måneden, så ikke kjøp en amd prosessor i dag liksom.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hei. Jeg for min del synes no at prisen på det skjermkortet som jeg har ASUS GTX Ti 560 TOP går veldig opp og ned i pris da. Jeg betalte 1595 kr for det skjermkortet når jeg kjøpte det på komplett. Nå er prisen plutselig på 1895 kr. For en pris forandring da gitt.

Glad jeg bestilte delene mine for lenge siden sier jeg bare.

Forresten. Hvis jeg får legge til det, så bør du bestille deler på komplett før klokka 3 på ettermiddagen, på hverdager. Så sender de delene samme dagen. Har gjort det i det siste når jeg har besilt. Har vanligvis bestilt før jeg drar på jobb og da har jeg varen dagen etter.

Lenke til kommentar

De beste kjøpene gjør du når et produkt er helt nytt kan du ha som tommelfingerregel, men å kjøpe en i5-2500k nå er fortsatt langt fra dumt eller et dårlig kjøp.

Jeg er lite bevandret i forum hvor pålitelig informasjon om hva som slippes på markedet, når. Om du har noen konkrete "kilder" eller nettsteder hvor jeg kan lese meg opp og forbli oppdatert på disse tingene, hadde det vært kjempe! :thumbup:

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/

EDIT:

Vår egen HW.no er ypperlig.

Kjøre vene nei. Anmeldelsene deres er jo fylt med motstridende data og artiklene er ofte fylt til randen med skrivefeil og faktafeil. For ikke å nevne hvor lite nyansert de er:

OCZ, Intel, Corsair og Nvidia er kjempebra, mens Crucial og AMD er dårlig.

Om man absolutt skal lese noe nordisk leser man www.sweclockers.com

Hardware.no har ikke hatt gode artikler på flere år, og det er det mange som vet.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...