Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Asosialitet - Hvordan bli mer sosial?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vil gjerne forbedre mine sosiale ferdigheter.

 

Jeg har store vanskeligheter med å holde en samtale gående.

 

Jeg kan virke uintressert, unnvikende og kjedelig.

 

Jeg vet ofte ikke helt hva jeg skal si og er derfor stille.

 

Ingen venner. Dette er noe jeg må gjennom på egenhånd inntil videre.

 

Er det noe jeg kan øve på for å bli bedre i sosiale settinger?

 

Hilsen Sten

 

 

 

Postet av anonym: 76d3449aa40d40024d4aa7500ef4656a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reis rundt i verden som backpacker. Du vil være megainteressant for alle du møter i utlandet fordi du er norsk, og når du kommer hjem igjen er du bereist, har masse historier og har plenty å prate om.

 

edit: Tillater ikke livet ditt en ferie på mangfoldige uker kan du ta kortversjonen og dra en helg til Amsterdam.

Endret av Dassen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hei, og tusen takk for svar.

 

Det hadde vært helt rått å kunne backpacke verden rundt. Men jeg tror at jeg er for puslete av meg til å kunne greie noe sånt på egenhånd. :(

 

Dessuten har jeg flyskrekk og veldig dårlig økonomi, så reising noe sted er desverre ikke et alternativ for meg akkurat nå.

 

Jeg vet at dette forumet er en stor ressurs for sosiale kanaler, men det er litt drøyt å kun ha kjennskap til folk gjennom en skjerm. Jeg vil ut og ta på folk!

 

Jeg er så lei av å gå tomhendt hjem etter å ha truffet noen som egentlig er ganske hyggelige. Derfor synes jeg det kunne være gunstig å forberede seg litt.

 

Altså, antenner er jo ikke noe som kan pugges, det er jeg klar over.

Det meste må sikkert tas på sparket.

Allikevel føler jeg at det er noe som mangler men jeg vet ikke helt hva det er enda.

 

Litteratur, øvelser, program. Alt er av interesse!

 

 

 

Postet av anonym: 76d3449aa40d40024d4aa7500ef4656a

Lenke til kommentar

Vennskap er ikke noe som umiddelbart bygges opp etter første møte. Man må fortsette å prate med hverandre og stadig møte hverandre. Kort fortalt; vennskap må pleies.

 

Prøv å ikke ta deg selv så fryktelig høytidelig når du prater med noen du vil stifte bekjentskap med. Da blir man fort oppfattet som litt stiff. Likeså gjelder også i tilfelle du er gravalvorlig og ikke klarer å slippe humoren løs. Du må prøve å avvæpne de du vil bli kjent med.

 

Boken "How to Win Friends and Influence People" kan anbefales som fint supplement, i tillegg til praktiske øvelser som å prate med fremmede.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Du har en stor fordel i at du har insett det selv og velger å skrive en post her. Det er faktisk en bra ting at man innser at problemet ligger hos seg selv, først da har man muligheten til å jobbe med ting. Det kan virke som du sliter litt med selvsikkerhet. Det er veldig mange måter og forbedre dette på. Trening hjelper for mange, ikke for at du skal blir stor og sterk og skummel. Men fordi det skjer noe med mennesker som jobber målrettet mot noe. For hvert mål du setter deg og faktisk når vil øke selvtillitten din, så prøv og sette noen mål og vær veldig bevist på fremgangen din. Trening er bare ett eksempel, du kan fint velge noe som passer bedre inn i ditt liv. Det er faktisk slik at den eneste som setter grensen er deg selv, men du må være bevisst på hva du vil og hvor du vil, og være villig til å oppleve litt smerte og ubehag for å nå dit du vil.

 

Henger meg på annbefalingen om boken "How to win friends and influence people", veldig bra bok som virkelig har tålt tidens tann uansett hvor lame tittelen er. Denne boken vil gi deg litt insikt i sosialdynamikk, som kan være en god ting når det er nettopp disse tingene du trenger å jobbe med.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med noen av de "frivillige" i "noen å snakke med"-tråden.

 

Du kan plukke opp en god del tips om hvordan du kan holde en samtale gående med å bare snakke masse med forskjellige folk, selv om det er over internett. Standard samtaleemner går jo på veldig dagligdagse ting, spørsmål om arbeid, interesser og hobbyer kan holde de fleste gående en stund.

 

Husk også at mange synes det er kjekt med en som lytter - man trenger ikke alltid snakke seg skakk, men bare å sette deg inn i andres problemer og være forståelsesfull og interessert er veldig givende for snakkepartneren.

 

Så må du huske å sy inn noen tørre vitser. Ingenting bryter isen som en vits så tørr at den allikevel blir morsom. Selvironi er også gøy, men det er vel en fin linje mellom ironi og "self pity". Bruk i moderasjon, men ta alt med et smil og ikke vær selvhøytidelig!

 

Jeg er sikker på at hundre stykker kunne skrevet hundre forskjellige poster til deg - det viktigste er å presse seg selv til å være sosial, og finne noe som fungerer for deg. :)

Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg sier mye dumt og fårete i blant, av mangel på andre ting å si. Dette er en katalysator som påvirker væremåte før jeg i det hele tatt har ytret ett ord, fordi jeg vet allerede åssen samtalen ender.

 

Det kan være hvis jeg ser en søt jente et eller annet sted. Hyggelig dame på trikken. Ålreit kar i sjappa. Uansett hva jeg gjør så avgies det negativ energi.

 

I etterkant så tenker jeg noen ganger intenst på hvordan en samtale foregikk. Jeg tenker på hvordan jeg ville føle meg, hva jeg sa, og hvordan disse to differensierer. Hvorfor sa jeg ikke ditt. Hvorfor gjorde jeg ikke datt?

 

Jeg vil bli mere spontan og i kontakt med meg selv, slik at jeg kan være den jeg virkelig er når jeg konverserer. Av en eller annen grunn finner jeg det vanskelig å tenke riktig når jeg er under press, er nervøs eller engstelig. Da avviser jeg heller alt og alle og er løper av sted i panikk.

 

Hvordan blir jeg mere spontan i samtaler, og hvordan kan jeg enklere forholde meg rolig og avgi en positiv innstilling?

 

Jeg trenger virkelig å øve på dette. Jeg takker for bokanbefalinger. Jeg skal sjekke ut dette.

 

 

 

Postet av anonym: 76d3449aa40d40024d4aa7500ef4656a

Lenke til kommentar

Finn en JTI-test (Jung type index) på nettet (finnes gratis) og ta rede på hvilken type du er. Ikke nødvendigvis for å kunne lese deg opp til å bli bedre, men for å få en forståelse for hva du er og hvilke muligheter som ligger i det. Leser du litt om emnet finner du også ut hvorfor det kræsjer fullstendig med enkelte andre mennesker.

 

Når det er sagt er det ingen katastrofe om det går litt over stokk og stein i startfasen når man skal bli kjent med andre mennesker. De fleste løper rundt med "rosa briller" i den fasen uansett. (det er bare å se et par tidlige episoder av BB eller Robinson for å få bekreftet dette...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...