Gå til innhold

Trådløs forbindelse: "god kontakt"

Anbefalte innlegg

Hei.

Kort fortalt, trådløs-forbindelse WiFi - .11g, avstand ~km. NLOS: Nope. Stort bygg som blokkerer veien, suser såvidt noen mikrobølger over taket...

Men, jeg er litt forvirret; SNR viser seg til å være høy nok i massevis, hvor routeren viser mellom 34-40dBm SNR, i begge ender, noe som er helt optimalt. Dette er med en halv duplex forsterker på 1W i den ene enden.

Det merkelige nå, er at jeg bare oppnår ~6-7mbps begge veier.

For en måendes tid siden, før jeg hadde forsterkeren på 1W, og på en GOD dag, klarte jeg flere tester på 7/12mbps (ned/opp). MEN, da viste SNR til kanpt 31dBm; noe som er langt lavere en det jeg måler PDD.

Støynivået varierer mellom 88-91dBm, dette er optimalt såvidt jeg vet. Signalstyrken er på ca 51dBm i min ende, og ca 46dBm, i den andre enden, med noe mere støy; ca 85dBm.

Dette er tall jeg tørr påstå at er veldig bra.

Nå skjønner jeg ikke hva det er jeg ikke har tenkt på, som sørger for at hastigheten ikke vil overstige 5-6mbps (begge veier).

Nettet som er i den andre enden (foreldrene mine sitt nett) er ikke en flaskehals.. samt routeren viser "Rate: 11 Mbps" (hopper av og til opp til 18mbps)

Benytter meg forensten av to STK Asus RT-n16, med DDWRT, hvor en er AP, den andre er repeater. Den ene er presset til 100mW (tx), mens, den andre som har en forsterker (1W), routeren er bare innstilt til 17mW (tx).

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende at du presser forsterkeren for mye. Hvis man kjører for høy effekt, så vil den jobbe i det ulineære området og forvrenge signalet. Du kan jo prøve å redusere signalet inn på forsterkeren og se hva som skjer.

Det samme gjelder forøvrig for sluttforsterker i Asus routerne. Hvis man guffer på for mye, så vil det trolig bli redusert overføringshastighet. Pass også på om effekten måles i desibel (dBm) eller i milliwatt. 20dBm = 100mW

Endret av la7dfa.com
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette drev jeg på å skrev mens jeg testet..:

Har testet å redusere signalet inn til forsterekeren på min side (var 50mW), det er knappe 17mW. Den skal max belastes med 100mW. Noe jeg er et godt stykke i fra. Testet også å minke output (ned til 17mW, og økte sakte) i sluttforsterker til ASUS-en (den som var 100mW). Dette var ikke til mye nytte.

Klarte å tweake så at SNR økte med 3, i min ende (ved å sette ned effekten i den andre ASUS-en til 70mW, det var det mest optimale). Men, selvføelgelig ingen endring på hastighet.

- Kan det være en ustabil forsterker, da?.. Du vet... DealExtreme... billig... etc :p

- Problemet må nesten ligge i den..

Men, så fant jeg ut at forskterkeren, fungerte.. Den forsterket signalet å alt... Men, faen ikke om den taklet 1W.. Jeg koblet den fra, og ser at tallenne går til helvette, SNR minket til 30+litt dBm (altså minkning på ca 8dBm). Og tenker dette var ikke bra. Så tar jeg en speedtest, og den sier det tvert motsatte; 15/15mbps! :D Dette er NESTEN toppfart på linja (35/15mbps).

Nei, takker å bukker for det du skrev!

Siterer den flotte setningen din:

så vil den jobbe i det ulineære området og forvrenge signalet

Edit: Problemene er nå løst, har klart å presse meg opp til 22/15mbit. Dette er jeg rimelig fornøyd med! :)

Ved å måle hastigheten "lokalt" ikke WAN, så viser det seg at upstream er godt over 25mbit! :) Kjører 40MHz kanal.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...