Kirkbakk Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 God kveld alle sammen! Fikk spørsmål i kveld av en kamerat om hvilken bærbar pc han burde kjøpe. Har lett litt rundt, både her inne og i diverse nettbutikker, men sliter litt. Dataen skal i hovedsak brukes til å spille FM 2012. Han ønsker en 15 tommer. Hva er viktig for ham: - At det går raskt - Holder det med i5 prosessor eller er i7 å anbefalle? - At dataen holder seg forholdsvis kjøiig under bruk. - Pris: Ikke dyrere enn nødvendig, dvs kanskje maks 6000 kroner. Hva er ikke vitkig: - Skjermkort betyr ingenting da han ikke spiller noen andre spill enn FM. Håper på litt hjelp her Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hei. Jeg har ikke den beste oversikten over dagens bærbare, men jeg kan gi litt input. Har ikke spilt CM/FM siden 01/02-utgaven, men jeg vet at det ofte er svært mye informasjon på skjermen. Den absolutte hovedvekten av dagens 15,6-tommers bærbare kommer med 1366x768-oppløsning, noe jeg tror kan bli i det minste laget når hovedformålet er å spille FM. Dette står på hjemmesiden: Intelligent Interface – a new adaptive layout system, which means the higher your screen resolution, the more info is easily at your fingertips. The new interface also contains new filters, customisable columns, a new tactics screen, and lots of new overview screens. (http://www.sega.com/...2/?t=EnglishUSA) Dersom kameraten din har normalt syn, vil han nok ha glede av en oppløsning på 1600x900 eller høyere (dvs. Full HD, men det får du neppe tak i til under 6000 kr.). Maskiner med 1600x900-oppløsning kan du filtrere ut på prisguide eller prisjakt. Dessverre er det et lite utvalg av bærbare med denne oppløsningen. Jeg ser også at kamper nå kan vises i 3D, så det kan nok være greit med OK 3D-ytelse også: You're in the hot-seat, which means you decide who plays and who sits on the bench, you're in total control of tactics, team-talks, substitutions and pitch-side instructions as you follow the match live with the acclaimed 3D match engine allowing YOU to make the difference! Likevel går det kanskje greit uten et dedikert grafikkort? Det kan kanskje noen andre svare bedre på. Følgende ser ut til å være systemkravene: OS - Windows XP/Vista/W7 Processor - XP : 1.4GHz or Faster, Vista/W7 : 2.0GHz or Faster Supported Processors: Intel Pentium 4, Intel Core, AMD Athlon Memory - XP : 512MB RAM, Vista/W7 : 1.0GB RAM Hard Drive Space - 2GB DVD-Drive - 4x Speed Video Card Memory - 128MB Supported Chipsets - Nvidia FX 5900 Ultra or greater; ATI Radeon 9800 or greater; Intel 82915G/82910GL or greater. Earlier cards may only display 2D Match Viewer Mode and are not supported. Laptop versions of these chipsets may work but are not supported. Sound Card - DirectX 9.0c compatible DirectX - Version 9.0c (included) Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 FM er et sånt tall-knuse-spill for CPU'en. Det går jo stort sett på databasecrunching når spillet "regner" seg videre mellom ukene. Dermed trenger du bare en maskin med så kraftig CPU som mulig, grafikkdelen er ikke så viktig. Jeg ville sett etter en maskin med så bra skjerm som mulig, og så kraftig CPU som mulig, kombinert med at pekeplata/musplata bør være kjekk å bruke - det er ingenting som er så irriterende som en maskin med dårlig musplate. Når det gjelder valg av selve maskin, så er det jo flere å velge i. Noen av maskinene nå har et problem med throttling. Dette gjelder spesielt Acer 3830TG/4830TG/5830TG eller hva de nå heter, den samme utgaven finnes i flere størrelser. Denne går varm etter tre-fire minutters spilling, og så throttler den ned til halv klokkehastighet, altså 1.2ghz.. og da er det uspillbart. Google "Acer 3830TG throttle problem" så finner du lange tråder om dette. Mange sure kunder! Så akkurat den serien må du styre unna. Her er et par kandidater: https://prisguiden.no/produkt/asus-x73sv-i5-2410m-4gb-ram-151152 https://prisguiden.no/produkt/acer-aspire-7750g-2414g50mnkk-149893 https://prisguiden.no/produkt/hp-probook-4730s-149957 Lenke til kommentar
Kirkbakk Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Takk for svar, gutter (jenter)! Kameraten min ble anbefalt denne ( http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/PADV66145EO/hp-pavilion-15-6-barbar-pc-dv6-6145eo ) av en annen kamerat. Men noen som vet om FM drar fordel av 4-kjerners prosessor? Ser dem du lister opp, Ideal er bare 17 tommere. Kameraten min ønsker seg 15 tommer Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvis du ser på CPU-benchmark listen her: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html Så vil du se at den AMD A6 3410MX er ranket som nummer 126. Den er altså på nivå med Pentium B940, som er en billig-cpu. Det er jo ingen vits i å anstrenge seg for å gjøre et dårlig kjøp? Når det gjelder dette med 15" vs 17", så tror jeg ikke du har satt deg inn i hva årsaken til at dette ble foretrukket var. 15" maskinene kommer nemlig utelukkende med 1366x768 oppløsning, altså det samme som 12" og 13" maskiner kommer med. Det er jo ingen vits med større skjerm, når oppløsningen er den samme. 17" maskinene kommer derimot med 1600x900 oppløsning. Det er altså mange flere punkter på skjermen. Du sa at hovedhensikten med denne maskinen var å spille FM. Da må jeg nok minne deg om hva forrige poster skrev: Intelligent Interface – a new adaptive layout system, which means the higher your screen resolution, the more info is easily at your fingertips. The new interface also contains new filters, customisable columns, a new tactics screen, and lots of new overview screens. (http://www.sega.com/...2/?t=EnglishUSA) Dette betyr altså kort forklart: Høyere skjermoppløsning gjør at du får mer informasjon på skjermen når du skal spille FM. Skjønner du nå hvorfor dette er et poeng? Lenke til kommentar
Kirkbakk Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Oj, den CPU var så dårlig ja. Var det jeg fryktet. Takk for tipset. Ja, jeg ser du har et veldig godt poeng. Problemet med 17 tommer er jo at pcen blir enda større. Multicom har jo hatt noen 15 tommere med høyere oppløsning, men dem er litt vel stiv i pris. Har sett den i bruk og det er sykt deilig med den ekstra oppløsningen. Sykt dårlig at det ikke prioriteres bedre skjermoppløsning også på 15 tommere. Men han har klart seg før med dårlig oppløsning så skal nok gå bra denne gangen også. Er nok mer viktig at det går raskt å spille, noe som kanskje ikke blir helt som ventet med den AMD prosessoren.. Det er Intel med i5 og i7 som er foretrukket nå om dagen? Har jo svinget veldig det der opp igjennom hvilken av dem som har vært best.. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Vel, om du ser på den samme lista så er Core i5-2410m, som det er på to av de maskinene jeg foreslo, nummer 43 på listen. Det vil jo altså innebære at de er betydelig raskere enn den AMD saken. Ser du på listen over skjermkort: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html Så ser du at de to skjermkortene er omtrent likeverdige. Siden prisforskjellen er bare et par hundrelapper, blir det litt hipp som happ. Så da foreslår jeg å bruke google. Når det gjelder dette med 15" maskin, så mener jeg det er et meget dårlig segment å kjøpe PC-laptop i, pga skjermoppløsningen kontra den store størrelsen på skjermen. Kjøper du en 15" Mac får du vel noe sånn 1680x1050 eller noe sånt. Da blir det litt ynkelig at PC produsentene ikke matcher dette på en 15" maskin, som tross alt er veldig mye større enn en 12"/13" maskin. Sony Vaio selger jo en 11.6" maskin med 1366x768, Macbook air 11" er 1366x768, og Macbook Air 13" er vel noe sånt som 1440x900. Da er det litt teit at 15" pc'er stort sett bare er 1366x768. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) 15,6-tommers laptoper med Intel Core i5 (Sandy Bridge) prosessor, minst 1600x900 oppløsning på skjermen, og minst 4 GB RAM, her. FM bruker stort sett 1 eller 2 kjerner under de fleste utregningene, men kan av og til ta i bruk alle kjerner (og tråder, med HyperThreading) 100% på de mest travle dagene. Men jeg tror nok man får god fart i FM med en i5. Innen det budsjettet du sikter på, er det vel en maskin med Core i5-2410M du bør se etter. Ellers kan du også finne maskiner med Core i7-2630QM (4 kjerner) til en pris mellom 6 og 7 tusen. Så mye RAM som mulig er også bra, kan du finne en maskin med mer enn 4 GB RAM, så er det en fordel - men man kan jo alltids kjøpe mer minne selv. Hvis den prisen på HP ProBook 6560b hos Ludo stemmer, så er det et kjempekjøp - legg merke til at nest billigste forhandler skal ha 6363,- for den. Hvis du skal spille andre spill enn FM, som har mer fokus på grafikken, så må du selvsagt finne en maskin som har et brukbart skjermkort i tillegg. Den lille 3D-grafikken som finnes i FM i dag, skal nok kunne klares greit av den innebygde Intel HD 3000 grafikchipen i i5/i7 prosessoren. Endret 4. oktober 2011 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå