ChristianHL Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Tenkte å kjøpe meg et speilrefleks til allround bruk. Kanskje mest til landskapsbilder og etterhvert litt dyr. Har tidligere lånt både et D3000 og et 350d. Jeg likte menyen på Nikon-kameraet mye bedre enn på Canon's. Regner med menyoppbygningen er den samme på de nyere kameraene fra begge produsentene? Isåfall er D90 et like bra kamera som 550D for en amatør eller bør jeg kjøpe et 550D og heller bli mer fortrolig med Canon's meny? -Christian Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Det er ofte ikke så lurt å hende seg opp i tekniske detaljer og duppeditter når man skal velge kamera. Velg det som er best å jobbe med, ligger best i handa di. Det gjør noe med bildefølelsen. Sjøl har jeg hatt en 8-10 Nikon og ett Canon, som var et "unaturlig" kamera for meg, men dette er veldig individuelt. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Menyen og kontrollsystemet blir du vant med etter hvert som du bruker kameraet (med unntak av x100). Har selv diverse kamera fra Canon, Nikon, Panasonic (og har brukt Olympus en del), og det er ingen av dem som er særlig vanskelig å finne frem i. Det er forskjeller på modellene til de forskjellige produsentene, billigmodellene er ofte overstadig hjelpsomme og litt mer grafiske i menyene. Litt Office-binders, om du vil. Semipro eller proff-modellene er mer rett på sak og lettere å kontrollere, men det forutsetter at du vet hva du vil gjøre. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg synes de små Canonene har for puslete grep, du skraper neglene mot huset omtrent som mot en krittavle D90 er et litt mer voksent kamera, og er over kneika der du har to kontrollhjul. Med mindre du har tenkt å forholde deg helt uvitende til hvordan kameraet fungerer og bare vil se ut som om du har utstyret i orden kommer du til å like å eie D90 lenger enn du liker å eie 550D tror jeg. Men uansett er spørsmålet om du vil ha Canon eller Nikon. Jeg foreslår Nikon rett og slett fordi de selger det flotte objektivet 35/1.8 DX, som er en type objektiv alle burde ha. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) D90 er et eldre hus,men et trinn opp fra 500D - er mer som en 50D med video. Dra og kjenn og hold selv. En fordel med D90, D7000, D300 og de andre "høye" modellene fra Nikon er at de får autofokus på eldre autofokus-objektiver uten egen fokusmotor - det får du ikke på Nikons lavere hus som D5x00 og D3x00. Endret 3. oktober 2011 av Trondster Lenke til kommentar
to88he Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Tenkte å kjøpe meg et speilrefleks til allround bruk. Kanskje mest til landskapsbilder og etterhvert litt dyr. Har tidligere lånt både et D3000 og et 350d. Jeg likte menyen på Nikon-kameraet mye bedre enn på Canon's. Regner med menyoppbygningen er den samme på de nyere kameraene fra begge produsentene? Isåfall er D90 et like bra kamera som 550D for en amatør eller bør jeg kjøpe et 550D og heller bli mer fortrolig med Canon's meny? -Christian Menyene har endret seg mye på canon siden 350D. Få tak i et nyere canon kamera for å studere menyene. kan du se hvordan menyen på 550D ser ut. Og kan du se hvordan menyen på D90 ser ut. Slik det nevnes er D90 en klasse over 550D (men eldre). Skal du sammenlikne D90 med noe fra canon så måtte det blitt en 40D eller 50D selv om kanskje 40/50D er ranket en tanke høyere i hierkiet sammenliknet med D90. .... 500D - er mer som en 50D med video. .... Spesifikasjonsmessig ja, men ikke byggemessig. 50D er et stort og solid kamera sammenliknet med xxxD klassen. Uansett hva du velger vil du bli fornøyd. Dra og pell i butikk. Endret 3. oktober 2011 av to88he Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 .... 500D - er mer som en 50D med video. .... Spesifikasjonsmessig ja, men ikke byggemessig. 50D er et stort og solid kamera sammenliknet med xxxD klassen. Jeg mente at D90 var mer som en 50D med video. Både D90 og 50D er et trinn opp fra 500D. Uansett hva du velger vil du bli fornøyd. Dra og pell i butikk. Word. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 D90 er et bedre kamera, 550D er et bedre videokamera. Bildekvaliteten er tilnærmet lik, D90 er laget for litt mer avanserte brukere så vil være mindre frustrerende når du har lært deg de grunnleggende tingene. Så lenge du synes grepet er greit så vil ingen av dem være et bomkjøp på noen måte. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Tenkte å kjøpe meg et speilrefleks til allround bruk. Kanskje mest til landskapsbilder og etterhvert litt dyr. Har tidligere lånt både et D3000 og et 350d. Jeg likte menyen på Nikon-kameraet mye bedre enn på Canon's. Regner med menyoppbygningen er den samme på de nyere kameraene fra begge produsentene? Isåfall er D90 et like bra kamera som 550D for en amatør eller bør jeg kjøpe et 550D og heller bli mer fortrolig med Canon's meny? -Christian Har prøvd begge! Solgte 550D'en og beholdt D90. Jeg var mest opptatt av selve kameradelen (ikke videofunksjonen, som er dårlig på D90), og da syntes jeg at D90 var bedre på mange områder. For det første er det langt bedre å holde i (iallefall for meg), er tyngre og mer "avansert". Det er kompatibelt med en hel rekke av eldre meget gode objektiver... . Kvalitetsfølelsen var totalt sett bedre med D90 enn 550D (iallefall for meg og mine preferanser)! Har ikke noe imot Canon, og jeg endte også senere opp med 7D som er "så" mye bedre en 550D(men også mye dyrere).... ! Menyer osv. lærer en seg fort uavhengig av kameramerke. Bruker selv tidvis CanonNikonOlympusPanasonicSonySamsungPentax m.fl. og har ikke problemer med menyer på noen av disse..... 550D er allikevel et godt kamera å begynne med og har en meget god videofunksjon, så du blir nok ikke skuffet om du velger dette.... Det viktigste er å få prøvd kamerane, holde de i hånda osv. En får fort følelsen av om det er et kamera som passer en.....! Lykke til! Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) I følge Dxomark (som jo tester sensorer for a living) er D90 overlegent på alle punkter ut fra en liten sammenligning. Sammenlignet her. Dette er jo bare tekniske data selvfølgelig, en annen ting er hva man som bruker klarer å tyne ut av dette verktøyet man holder mellom hendene... Men rent fysisk er jo D90 et mer avansert kamera som det vil være mer utbytte av å eie dersom du blir såpass avansert at plassering av brytere og raskeste veier til samme løsning teller. F.eks . Eller dersom du vil ha et kamera som føles mer balansert og ergonomisk korrekt når du holder det, påkoblet favorittobjektivet ditt, til ansiktet. Når det kommer til pixler (for those who is counting) er jo 550D et av de fremste på antall pixler for et småbildekamera. 18.8MP, samme som 7D, men then again kan man få VIRKELIG store print av 12.4MP som står i D90 også... Bare man vet litt om hva man bør unngå. Det er 4.5fps å hente i D90 & det er 3.7fps i 550D. Bilder pr.sekund altså. Noe som jo er gjevt dersom man er triggerhappy, skal ta bilder av fugler i flukt, sport, noe som beveger ser raskt. Men ikke særlig brukt hos en landskaps- eller portrettfotograf. Ellers står vel det meste av teknisk målbare muligheter i deres sammenligning som jeg linket til. I tillegg ligger der nok mye info om de forskjellige kameraene ute på nettet, om jeg ikke tar heeeelt feil Lykke til i valget, måtte du falle på en Pentax og ombestemme deg :!: Endret 4. oktober 2011 av Larsenio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå