Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg fortsatt komme inn i militæret?

Scribe

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en sak nå som har havnet i konfliktrådet etter jeg ble anmeldt. Jeg sitter å leser litt om konfliktrådet og det står følgende; "straffesaker som løses i konfliktråd anmerkes ikke på ordinær straffeattest, men vil stå anmerket på uttømmende politiattest i to år." Hvis saken min blir løst i konfliktrådet, vil jeg da fortsatt komme inn i militæret? (Jeg har blitt innkalt Januar 2012).

Vet ikke om dette er riktig forum men.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig få stillinger som har krav til heilt reint rulleblad (både sivilit og militært), kravet er vanligvis godkjent vandel. Altså at du ikkje har gjort noke som er veldig alvorlig eller som gjer deg uskikka for stillinga.

Men det er verdt å merke seg at når sikkerheitserklæringa di blir behandla så legger dei mykje vekt på ærligheit. Det er derfor veldig viktig at du sjølv opplyser at du har vært innom konfliktrådet sidan dette likevell dukker opp på den uttømmande politiattesten.

Det er heller ikkje nødvendigvis slik at du treng sikkerheitsklarering i den tjenesta du får. Eg har ikkje funnet ut kva som er den egentlige praksisen, men klassifiseringa rundt informasjon er definert slik:

§ 11. Sikkerhetsgradering

Når informasjon må beskyttes av sikkerhetsmessige grunner, skal en av følgende sikkerhetsgrader benyttes:

a. STRENGT HEMMELIG nyttes dersom det kan få helt avgjørende skadefølger for Norges eller dets alliertes sikkerhet, forholdet til fremmede makter eller andre vitale nasjonale sikkerhetsinteresser om informasjonen blir kjent for uvedkommende.

b. HEMMELIG nyttes dersom det alvorlig kan skade Norges eller dets alliertes sikkerhet, forholdet til fremmede makter eller andre vitale nasjonale sikkerhetsinteresser om informasjonen blir kjent for uvedkommende.

c. KONFIDENSIELT nyttes dersom det kan skade Norges eller dets alliertes sikkerhet, forholdet til fremmede makter eller andre vitale nasjonale sikkerhetsinteresser om informasjonen blir kjent for uvedkommende.

d. BEGRENSET nyttes dersom det i noen grad kan medføre skadefølger for Norges eller dets alliertes sikkerhet, forholdet til fremmede makter eller andre vitale nasjonale sikkerhetsinteresser om informasjonen blir kjent for uvedkommende.

Den som utsteder eller på annen måte tilvirker skjermingsverdig informasjon, skal sørge for at informasjonen merkes med aktuell sikkerhetsgrad. Sikkerhetsgradering skal ikke skje i større utstrekning enn strengt nødvendig, og det skal ikke brukes høyere sikkerhetsgrad enn nødvendig.

Sikkerhetsgradering skal ikke gis virkning for lengre tid enn det som er strengt nødvendig, og graderingen skal senest bortfalle etter 30 år. Nærmere regler om ned- og avgradering gis av Kongen. Kongen kan for særskilte tilfeller fastsette unntak fra 30 års regelen i første punktum.

Kongen kan under forutsetning om gjensidighet treffe overenskomst med fremmed stat eller internasjonal organisasjon om sikkerhetsgradering av mottatt informasjon som er sikkerhetsgradert av vedkommende stat eller internasjonale organisasjon, og om plikt til å treffe tiltak for å sikre slik informasjon.

Det er punkt a og b som er dei mest aktuelle å bruke.

Etter som eg har forstått det så er det i praksis grovt sett delt opp slik:

STRENGT HEMMELIG: Tjeneste der du har tilgang på opplysninger som berører NATO (allierte).

HEMMELIG: Tjeneste der du har tilgang til opplysninger som berører det norske forsvaret.

For øvrige tjenester er det ikkje behov for sikkerhetserklæring.

Lenke til kommentar

Det er punkt a og b som er dei mest aktuelle å bruke.

Etter som eg har forstått det så er det i praksis grovt sett delt opp slik:

STRENGT HEMMELIG: Tjeneste der du har tilgang på opplysninger som berører NATO (allierte).

HEMMELIG: Tjeneste der du har tilgang til opplysninger som berører det norske forsvaret.

Nja, som menig soldat er det nok heller c og d (Begrenset og Konfidensielt/NATO Confidential) du vil komme i kontakt med. Forsvaret er imidlertid glade i å sikkerhetsklarere folk et trinn høyere enn strengt nødvendig; jeg (sambandssoldat) ble klarert for hemmelig/NATO Secret, men kan ikke huske å ha vært borti dokumenter høyere enn NATO Confidential.

Du har forøvrig to typer klarering; Norsk og NATO. Dokumenter som kun kan skade Norges interesser er gradert "på norsk", mens de som kan skade NATO er gradert med NATO-systemet. Et dokument som er gradert Strengt Hemmelig kan alvorlig skade norges forsvar om det kommer ut, men skal ikke være skadelig for NATO. (Da skulle det samme dokumentet hatt en NATO-gradering i tillegg)

Gradene er som følger:

Begrenset - NATO Restricted

Konfidensielt - NATO Confidential

Hemmelig - NATO Secret

Strengt Hemmelig - NATO Cosmic Top Secret

Selv den militære telefonkatalogen, som lå i alle telefonkiosker inne på militært område (i alle fall i min tid) er (eller var, den gangen) gradert Begrenset...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...