Gå til innhold

Boliglån

mirnes

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og samboeren min ønsker å ta opp nytt bolig lån for å flytte ut av Oslo byen. Tingen er at jeg har fått meg ny jobb og tjener mye mer en det jeg tjente før.

Vi ønsker å beholde boligen vi har nå + kjøpe ny. Det er en god del frigitte midler hvis vi flytter ut av denne boligen i form av alarm (siden vi bor i grunn etg.) garasjeplass (det følger garasje på leiligheten vi har sett + masse småtterier.

Selveste ny boligen vi ønsker å kjøpe er ikke ferdig fø om 1,5 år og da er det slik at vår billån er nedbetalt da.

Er det noe som har en side eller en anbefaling om en exel ark vi kan bruke for å presentere banken alt utgifter og inntekter vi har frem over slik at de ser at vi har kontroll på økonomien vår?

Jeg har prøvd å søke rundt uten hell..

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk flest har forskjellig økonomi, så en "fasit" finnes ikke. Det dere må gjøre er å sette opp et budsjett som viser at dere går i pluss, og viktigst, at dere klarer å betale lånet selv med 7-8% rente.

Sett opp alle inntekter dere har pr måned, og deretter alle utgifter dere har pr måned(årlige deles på 12, og legges inn). Når dere da har lagt sammen inntekt og trukket fra utgiftene må dere være i pluss.

Men dere kan jo sammenligne med SIFO sitt budsjett. Se her: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Det er ofte denne banker/låneinstitusjoner bruker som en pekepinn dersom dere ikke kan fremlegge eget budsjett.

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om budsjett sniker jeg inn et lite spørsmål.

Jeg er snart ferdig med studiene og må da ut på boligmarkedet. Jeg har ikke ført noen form for budsjett, men har levd på studielånet uten deltidsjobb. Vil dette være godt nok for banken for å vise at jeg klarer meg på et lite budsjett og at jeg kan sette av nok penger i måneden for å betjene et lån?

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om budsjett sniker jeg inn et lite spørsmål.

Jeg er snart ferdig med studiene og må da ut på boligmarkedet. Jeg har ikke ført noen form for budsjett, men har levd på studielånet uten deltidsjobb. Vil dette være godt nok for banken for å vise at jeg klarer meg på et lite budsjett og at jeg kan sette av nok penger i måneden for å betjene et lån?

Det er avhengig av banken og kor stort lån du skal ta deg opp. Dersom du klarer å skaffe deg jobb før du kjøper bolig så vil det være ein del lettare å skaffe lån sidan banken då har ei oversikt over kva du vil tjene. Ofte er det sakt at du kan greit låne 2,5 ganger det du har som årsinntekt. Dersom du låner meir kan det hende du treng ein kausjonist. Altså ein anna person med økonomisk evne til å ta over lånet ditt dersom du ikkje klarer å betjene det (ofte vil ein typisk kausjonist være foreldre eller andre familiemedlemer).

Lenke til kommentar

Det er ikke viktig at du har levd på budsjett før, det viktige er at du setter opp et budsjett nå, og viser dette til banken. Det vil da vise at når utgiftene er trukket fra inntekten så sitter du igjen med et beløp som skal være positivt. Dette pluss leieutgifter kan legges til grunn for å se hvor stort lån du kan betjene.

Lenke til kommentar

Det er avhengig av banken og kor stort lån du skal ta deg opp. Dersom du klarer å skaffe deg jobb før du kjøper bolig så vil det være ein del lettare å skaffe lån sidan banken då har ei oversikt over kva du vil tjene. Ofte er det sakt at du kan greit låne 2,5 ganger det du har som årsinntekt. Dersom du låner meir kan det hende du treng ein kausjonist. Altså ein anna person med økonomisk evne til å ta over lånet ditt dersom du ikkje klarer å betjene det (ofte vil ein typisk kausjonist være foreldre eller andre familiemedlemer).

Jobb er i boks med bra årslønn. Det andre du er innom er jeg også klar over. Det jeg lurte på er om mangel på budsjett/regnskap over hva jeg har brukt pengene mine på kan slå negativt ut i forhold til hvor mye jeg får låne og til hvilken rente. Personlig mener jeg at det at jeg har klart meg på studielånet viser at jeg kan prioritere og leve på lite penger viss det er ødvendig, men banken kan tenke noe helt annet. Det er vel heller ikke så enkelt for dem å se om jeg har fåt støtte hjemmefra (noe jeg ikke har).

Det er ikke viktig at du har levd på budsjett før, det viktige er at du setter opp et budsjett nå, og viser dette til banken. Det vil da vise at når utgiftene er trukket fra inntekten så sitter du igjen med et beløp som skal være positivt. Dette pluss leieutgifter kan legges til grunn for å se hvor stort lån du kan betjene.

Så jeg bør bare sette opp et budsjett som er noen lunde realistisk? Det er ikke nødvendig å ta vare på kvtteringer og føre regnskap en periode for å vise hva jeg bruker på ting og tang?

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Med mindre du hadde to mill på konto i februar og nå ingenting, og nå skal be om lån, så bryr ikke banken seg om tidligere regnskap.

Sett opp et budsjett som viser dine aktuelle inntekter og alle reelle faste og flytende utgifter, og vis dette til banken.

Lenke til kommentar

Jobb er i boks med bra årslønn. Det andre du er innom er jeg også klar over. Det jeg lurte på er om mangel på budsjett/regnskap over hva jeg har brukt pengene mine på kan slå negativt ut i forhold til hvor mye jeg får låne og til hvilken rente. Personlig mener jeg at det at jeg har klart meg på studielånet viser at jeg kan prioritere og leve på lite penger viss det er ødvendig, men banken kan tenke noe helt annet. Det er vel heller ikke så enkelt for dem å se om jeg har fåt støtte hjemmefra (noe jeg ikke har)

Sjølv viste eg ikkje til anna enn årsinntekt og at eg også hadde studielån då eg søkte om boliglån. Var ingen som spurte om detaljert budsjett.

Banken antar at du er nokenlunde fornuftig med pengebruken din, og dersom du ikkje låner for mykje så skal du sløse vekk mykje pengar før du ikkje lenger klarer å betale ned lånet ditt.

Det einaste eg kan sjå for meg som ein fordel med eit detaljert budsjett er at du kanskje kan forhandle deg fram til ei litt lavare lånerente ved å vise til at du har veldig god kontroll på egen økonomi. Men som nemnt så vil banken nok ta utganspunkt i dette så lenge du ikkje har betalingsannmerkningar frå før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...