Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte ut badekar med dusj, hvordan gå frem?


Anbefalte innlegg

Som tittel beskriver, vurderer vi å bytte ut badekaret med dusjvegger eller kabinett i vår leilighet vi kjøpte for ca 1 år siden.

Det er en borettslagsleilighet, hvor badet ble pusset opp i regi av br.laget, men vet ikke hvordan sluk/membran og resten av arbeidet er utført da dette ligger under badekaret uten innsyn. Håper jo dette skal være i orden, men man vet jo aldri før man er i gang med arbeidet, og da kan det fort være for sent og bli langt mer kostbart enn forventet om arbeidet er dårlig etc.

 

På grunn av lite bad som betyr at det må bli en 70x70 dusj, vet ikke om dusjvegger fåes i en slik fasong som vil passe inn og om gulv/fliser vil tåle vann direkte på gulv.

 

Hvordan ville dere gått frem nå?

Tar man komtakt med ett rørleggerfirma som kommer på besøk og vurderer arbeidet, legger frem mulige løsninger og kostnadsoversikt?

Andre viktige ting å ha med seg i prosessen når det gjelder bad?

 

Takker for svar. Kan legge til at det ikke blir aktuelt å gjøre ting selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først ville jeg lagt planen frem for boligselskapet og fått navn på firmaet som pusset opp badet.

Disse kjenner til type membran, kvalitet fliser og fugmasse og har sikkert foretatt det papirmessige ovenfor komunen i forbindelse med oppusingen.

Videre planlegging av utforming med hensyn til dushopplegg ville jeg tatt opp med firmaet.

Lenke til kommentar

Ville tatt kontakt med et rørlegger firma for å sett på badet.

Men som regel hvis arbeidet er gjort ordentlig i følge normer og regler skal det ikke være noe problem med å bytte ut badekar med dusjhjørne/kabinett (kabinett er som regel det sikreste, da vann går rett i sluk)

 

Angående det å skaffe seg dusjdører/kabinett på 70x70 så er dette veldig lite, anbefales ikke!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dusjkabinett er det sikreste, da søles aldri vann på vegger eller gulv. 70x70 har jeg aldri sett, men vil ikke anbefale noe mindre enn 70x90, ev 80x80, og helst bør det være 90x90 eller mer.

Lenke til kommentar

Mitt dushopplegg står oppå badekaret slik at jeg bruker badekarets avløp når jeg dusher.

Dette er en grei løsning når sluket er plasert slik i rommet at det byr på problemer å montere dushkabinett oppå eller i nærheten av sluket.

 

Jeg har altså valgt å beholde badekaret noe min rygg "setter pris på" ved ryggsmerter.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden et vanlig badekar er 70 cm bredt, bør det gå greit med 70x90 dusjkabinett. Det er lite, men funker nok. Et alternativ kan være dusjforheng, ev. over et dusjkar, da får man litt mer bevelsesfrihet. Et tredje alternativ, dersom gulvet er forskriftsmessig oppbyggelig og kan dusjes rett på, er dusjvegger som kan foldes inn når de ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...