SKAÐI Skrevet 2. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2011 Har insett at det er på tide og få seg en hobby som ikke sammsvarer med og sitte inne og glo på enten en dataskjerm eller tv'n. Og valget har falt på sti/grus -sykling rundt om i Oslo, så da må innkjøp av sykkel til. Budsjettet er på ca 20k, og jeg lurer egentlig på hva jeg skal bruke de på ? Er veeeeldig skeptisk til brukjøp, i og med at jeg ikke kan nok om sykler til og vite hva jeg skal se etter. Har leita litt rundt på nett og fant ut at Cube leverte ganske kule sykler, kan denne være av interesse ? Ser at den er utstyrt med xt girsystem, og det er vel ganske bra. Litt usikker på hvordan jeg evt skal få tak i denne, men har jo fortsatt lenge igjen til og finne det ut ! Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Det kan være et sjakktrekk å ta runden nå for å se om du kan finne 2011 modeller til sterkt reduserte priser. 30-50% avslag av listepris er ikke uvanlig på denne tiden av året. Den sykkelen du viser til virker OK, for stibruk synes jeg kanskje styrevinkelen er i bratteste laget for en 26". Jeg kjører personlig med 67 grader headtube, noe som er veldig digg på vei ned. 3x10 gir synes jeg er overkill. 2x10 er nok med mindre du i hovedsak skal bedrive grusracing og 2 klinger foran gir deg mye mer pålitelig giring enn 3 samt kortere kjedestrammer på bakgiret (mindre fare for at bakgiret blir revet av). Du kan også vurdere en sykkel med kjedefører for litt ekstra pålitelighet. Talas gaffel er jeg også noe usikker på. De har jeg ikke prøvd selv, men det hevdes at float er mer følsom. Talasen gir deg justerbar front, noe som kan hjelpe på klatring, men siden denne sykkelen i utgangspunktet er temmelig bratt foran forstår jeg ikke hva den har her å gjøre. Jeg ville også ha sett etter en heve/senke setepinne, på sti er dette gull for å komme ned bratte kneiker. Cube har reverb på noen av sine, den har gode skussmål. Endret 2. oktober 2011 av sverreb Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 10. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2011 Deore xt er veldig bra, jeg har det på min MTB 10x3 (Trek 8000 disc). Når det gjelder 10x2 ville jeg helt klart godt for 10x3 på en mtb, jeg har 10x2 på min landevei. Den sykkelen du linka til var tung! Jeg synes min MTB på 10.5kg er tung, den du titta på veier 12.5kg. Dersom du skal sykle hovedsakling på asfalt, grus og traktorvei kan kanskje en cross være noe å gå for? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 10. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2011 Den sykkelen du linka til var tung! Jeg synes min MTB på 10.5kg er tung, den du titta på veier 12.5kg. 12.5 Kg er helt grei vekt for en fulldempet stisykkel. En XC racingorientert sykkel med mindre vandring kan nok snike seg under 10 Kg, men jeg ville lagt opp til et brukbart reparasjonsbudsjett om man går den ruten. En hardtail blir naturligvis lettere. Å bruke CX sykkel på sti i oslo ville jeg vært skeptisk til. Oslostier er temmelig grove greier. På grus og asfalt er jeg helt enig i at en CX er ideellt. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 10. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2011 Den sykkelen du linka til var tung! Jeg synes min MTB på 10.5kg er tung, den du titta på veier 12.5kg. 12.5 Kg er helt grei vekt for en fulldempet stisykkel. En XC racingorientert sykkel med mindre vandring kan nok snike seg under 10 Kg, men jeg ville lagt opp til et brukbart reparasjonsbudsjett om man går den ruten. En hardtail blir naturligvis lettere. Å bruke CX sykkel på sti i oslo ville jeg vært skeptisk til. Oslostier er temmelig grove greier. På grus og asfalt er jeg helt enig i at en CX er ideellt. aha den var fulldempa, jeg så ikke det! Det forklarer vekta. hehe nå er jeg vant til at sykkelen veier nede på 6 tallet - trek madone 5.5 pro <3 Uansett burde du trådstarter ta en titt hos bikeshop og bikebuster utover, de pleier å ha bra tilbud på vinteren. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 10. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2011 hehe nå er jeg vant til at sykkelen veier nede på 6 tallet - trek madone 5.5 pro <3 Joda, asfaltsykkel må jo helst være lett. Bruker en supersix nede på sekstallet selv. I skogen kjører jeg en stumpjumper FSR EVO med 150mm foran og bak på doble vekta. 1 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2011 Okey, takker for svar så langt! Nå er problemet med at jeg ikke har penger før ferielønninga kommer inn på konto. Så det blir nok ikke sykkelkjøp før til sommeren. Men Cube virker som et greit merke ? Bang for bucks ? Evt andre merker, og gjerne spesefikke modeller må gjerne anbefales! Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 11. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har en Scott Scale 30, 09 modell riktignok, de nye er jo enda fetere. Ville bare si at jeg er superfornøyd og can absolutt anbefale en slik sykkel. Hardtail med gode komponenter og super ramme. Perfekt for rask sykling på asfalt, grus og litt sti! Sykkel er jo også en smakssak, for min del er det viktig at den også ser bra ut, ikke bare at det er mye for pengene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå