Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hun er 15 og han er 22, sosialt akseptert?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke sosialt akseptert før hun er 17 og han 24.

Så sant han er mer eller mindre utviklingshemmet og hun naiv. Akseptert her kan tolkes som at han ikke blir brent på bålet for det, men det er fortsatt unormalt. Meget unormalt. En på 24 er ferdig utdannet og i arbeid, har gjerne sitt eget sted. En 17 år gammel jente er nettopp ferdig med ungdomskolen. Om det ikke føles galt så er du allerede ute å kjører.

Unnskyld da.

de må vente et halvt år til hun er 18 før det er sosialt aksepter, ikke sant?

18 & 24 må vel være greit?

Lenke til kommentar

Aldersforskjellen her er såpass stor at man skal trå særdeles forsiktig. En ting er å tro at man elsker hverandre med 7 års forskjell, en annen ting er å måtte gå fra jobb tidlig for å hente samboer på ungdomsskolen.

Kjærligheten kjenner ingen grenser, heter det. Problemet er at familie, venner, naboer, nærmiljøet, media og loven ikke alltid godtar hva som helst, og kan gjøre livet til begge(både før og etter) til et helvete på jord. Dersom man er overbevist over at det er ekte kjærlighet og at samfunnet aksepterer det eller at man ikke bryr seg om hva andre mener, go for it.

Om ikke, dropp det.

Lenke til kommentar

Konklusjonen er altså at jenter som akkurat er lovlig er god for interessant sex, men det er litt mer usikkert om et seriøst forhold kan være aktuelt. Alle kan ligge med hverandre, selv de som ikke burde det. Et forhold på sikt krever mer enn korte øyeblikk med mangel på dømmekraft. Alder har ingenting å si når begge kan ansees for å være voksen. En 18-åring er i mine øyne et barn som såvidt har begynt å snuse på verden med alle dens muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke alder har noe å si (innenfor visse grenser, that is). Ei venninne (per i dag er hun 20-25 år gammel) har vært sammen med en fyr på farens alder i mange år nå. Jeg måpte litt først, men så lenge hun ikke utnyttes og de er lykkelige sammen, så har jeg ingenting imot det.

Også, en av mine beste kompiser er over 10 år eldre enn meg. Det er null problemo.

Aksept handler her om hva folk er vant med/vokst opp med og hvor man bor. Basert på dette, og hvor interessert du er i henne/hun er i deg/dere er i hverandre, syns jeg du/dere burde veie litt opp for hva dere gjør. Ikke minst burde du finne ut at hva du selv mener om aldersforskjellen.

Jeg syns dog du skal være forsktig når vedkommende er så ung. Aksepten minsker betydelig ettersom det omhandler unge folk. Selv en aldersforskjell på 3 år (f.eks 14 og 17) virket påfallende horribelt for noen jeg kjenner da en felles bekjent på nevnte alder erklærte at hun var blitt kjæreste med en fyr som gikk på vgs. Men aldersforskjell på 3 år er da virkelig ingenting når man kommer opp i 30-40årsalderene eller eldre!

Lenke til kommentar

Grensa er alder delt på to pluss syv.

I dette tilfellet:

22 / 2 => 11

11 + 7 => 18

22åringer som roter med folk på 17 eller under får dette:

post-99734-0-39904800-1317579631_thumb.jpg

Skikkelig dust beregning egentlig :-P

Denne sier at det er fullstendig greit at en på 60 har seg med en på 37. Eller 90 som har seg med en på 52?

Syvtallet er bare tatt ut av intet og har ikke noe for seg. 12-åringer kan bare gå ned til 13-åringer? :-P Eller er det øvre grense for dem?

Det er vanvittig stor forskjell på 15-åringer, og det er vanvittig stor forskjell på 22-åringer. Jeg er selv 23 år, og sammen med ei på 20. Dette er helt greit, og jeg har ikke fått noen rare blikk på grunn av alderen på de to årene vi har vært sammen.

Jeg er også av den oppfattelse at det kommer veldig an på hvor i Norge man bor. Jeg bor i Kristiansand, her tror jeg ikke det er akkurat like normalt med store aldersforskjeller når man er ungdom, imens når jeg er hos min far ifra Jæren, er det utrolig mye mer normalt å se 14-åringer gå med 18-åringer og lignende. Jeg sier ikke det er såpass vanlig at ingen reagerer der heller, men det virker være i langt større grad vanlig der.

Til trådstarter vil jeg si at det er noe du selv må vurdere. Jeg vil anta at hun er svært voksen for alderen, blant annet. Men du KOMMER til å få mange rare blikk. Uansett hvor du bor og uansett hvordan du og hun er. Men dere må se på det sammen om det er verdt det eller ikke :-)

Lenke til kommentar

Det er vanvittig stor forskjell på 15-åringer, og det er vanvittig stor forskjell på 22-åringer. Jeg er selv 23 år, og sammen med ei på 20. Dette er helt greit, og jeg har ikke fått noen rare blikk på grunn av alderen på de to årene vi har vært sammen.

23 / 2 => 11.5

11.5 + 7 = 18.5

Jeg ser ingenting galt i at dere er sammen..

Trådstarter, derimot, som ønsker å gå på barnerov, bryte loven etc.. Hva pokker kan de ha til felles? En 22åring bør være i etablererfasen, få seg jobb/utdanning/bolig, etc.

15-åringen er sur på mammaen og pappaen sin og lurer på hva hun skal gå på videregående.

Hva hvis de skal på fest? Hun kan uansett ikke bli med på byen, så hun ender opp med å bli den kjipe attpåkladden som ikke kommer ut noe sted, forutsatt at trådstarter har venner. (myndige folk som dater mindreårige er gjerne litt spesielle og det kan godt være mulig dette ikke blir en problemstilling)

Om han derimot venter til hun er litt eldre, om feks 5 år, blir regnestykket annerledes:

27 / 2 => 13.5

13.5 + 7 = 20.5

Med litt slingringsmonn er dette OK.

Det er fullstendig greit at en på 60 har seg med en 37åring, eller at en 90-åring har seg med en 52-åring, forutsatt at begge parter er klare i hodet. Er 90-åringen senil/dement er det uansett å beregne som sex med en funksjonshemmet.

Lenke til kommentar

Det var strengt tatt snakk om sosialt akseptert, og jeg er utrolig sikker på at svært mange ville reagert dersom en på 90 og en på 52 hadde gått rundt og uttrykket at de var sammen. Det er strengt tatt sannsynligvis godt over en generasjon forskjell. Hvis begge var litt tidlige til 52-åringen, kunne det faktisk vært hans egen bestefar. Helt greit at 19 år på begge foreldrene er litt lite, men hadde det vært helt sykt dersom 52-åringen var 48?

Lenke til kommentar

TS her. Ville bare si at den tanken som slo meg nå i helgen har jeg gått bort ifra. Mest fordi jeg ønsker et forhold med en som er nærmere min alder, og ser at det ikke er umulig. Selv for en som er så feit som jeg er.

Og til de få som tror jeg går på barnerov/vil ligge med mindreårige:

Det har aldri slått meg å ha samleie eller dele seng med den aktuelle før hun passerte den seksuelle lavalder. Jeg er veldig voksen av meg sånn og pleier ikke å krysse slike uetiske linjer. Men når jeg fikk følelser for ei på 15 måtte jeg forhøre meg før jeg gikk videre med henne.

Kan godt hende vi blir venner. Aldersforskjeller mellom venner er det større toleranser for har jeg forstått. Broren min er 17, han er sammen med ei på 15, det var en venninne av henne jeg rettet kikkerten mot. Jeg har selv mange venner i alderen 17/18 på grunn av broren min og at jeg gikk opp igjen mitt andre år på VGS i fjord sammen med 17/18 åringer.

Takk for fornuftige ord fra begge sider. Dere kan gjerne fortsette moralprekenen, men jeg har fått vite det jeg trengte. :)

Postet av anonym: 56c5d4bf3529f2b5462f7c0981c0f0c8

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var strengt tatt snakk om sosialt akseptert, og jeg er utrolig sikker på at svært mange ville reagert dersom en på 90 og en på 52 hadde gått rundt og uttrykket at de var sammen. Det er strengt tatt sannsynligvis godt over en generasjon forskjell. Hvis begge var litt tidlige til 52-åringen, kunne det faktisk vært hans egen bestefar. Helt greit at 19 år på begge foreldrene er litt lite, men hadde det vært helt sykt dersom 52-åringen var 48?

Hugh Hefner er 85.. ;)

Lenke til kommentar

Som venner er det helt greit, men noe mer enn det? Ikke søren. Jeg hadde syntes du var stein hakke gærn og litt desperat som på grensen til utnytter (bruker posisjonen man får av å være så mye eldre) en som er så mye yngre. Men for all de. Kjør på.

Lenke til kommentar

For meg er 22 og 15 litt for langt ut i grenseland. Jeg ville i hvert fall ha ventet et års tid eller helst mer. Men jeg tror ikke den største utfordringen vil være aldersforskjellen, men at man er på så forskjellige steder i livet. Jeg er en mann på 18 år, og jeg kunne bare med nød ha vært sammen med ei jente på 15 år hvis hun viste seg å være voksen for alderen, noe de sjeldent er. Dette er uavhengig av hvor akseptert det er. 15-åringer begynner så vidt å bli ferdig med ungdomsskolen. I den alderen forandrer man seg mye, og de har størsteparten av den perioden igjen.

Derimot synes jeg at 90 og 52 er helt greit. Begge to er jo godt voksne mennesker og vet hva de begir seg ut på. Så lenge begge to er voksne, så synes jeg for eksempel ikke at 90 og 30 er mindre akseptert, selv om det er noe uvanlig. Forskjellene er større fra ungdomsskolen til videregående, og fra videregående til arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Sosialt akseptert, moralsk akseptert, og juridisk er jo vidt forskjellige ting.

Sex mellom en 16 åring og 15 åring er åpenbart sosialt akseptert, men såvidt jeg forstår ulovlig.

Sex mellom en 18 åring og en 125 åring er derimot juridisk uproblematisk.

15 og 22 mener jeg er både juridisk og sosialt uakspetabelt. Dersom han virkelig elsker henne kan han jo vente noen måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...