Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, kan noen gi meg hjelpe meg med å starte med denne oppgaven?

 

Skal lage et program for et tallspill. Spillet skal kunne kjøres gjentatte runder inntil spilleren velger å avslutte. For hver runde skal programmet foreta følgende:

 

Programmet skal generere et tilfeldig helt tall (slumptall) mellom 0 og 200 (ingen av grensene inkludert). Spilleren skal prøve å gjette på dette tallet. For hver gjetning, som foretas ved at det vises en slik innlesingsboks:

 

Må følge dette oppsettet:

 

 

import javax.swing.*;

 

public class Tallspill

{

< Nødvendige datafelt. >

 

public int nyttTall()

{

< Trekker og returnerer et slumptall mellom 0 og 200. >

}

 

public void visMelding(String melding)

{

< Viser parameterens innhold i en meldingsboks. >

}

 

private void forLite( int tall )

{

< Viser melding om at parameterens verdi er for

lite tall og ber spilleren prøve igjen. >

}

 

private void forStort( int tall )

{

< Viser melding om at parameterens verdi er for

stort tall og ber spilleren prøve igjen. >

}

 

public void avsluttRunde( int antall, int gjetning )

{

< Viser melding om at det ble gjettet riktig

og antall gjetninger som ble brukt.

Parametrene gir opplysninger om dette. >

}

 

public void kjørSpill()

{

< Kjører en spillrunde ved å trekke et tall,

nullstille tellevariabel, innhente gjentatte

gjetninger fra bruker inntil det gjettes riktig.

Når det skjer, avsluttes runden med passe

meldinger til spilleren. >

}

}

import javax.swing.*;

 

public class Tallspilltest

{

< Driverklasse som oppretter et Tallspill-objekt

og kjører spillet gjentatte runder inntil

brukeren velger å avslutte. >

}

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er litt hjelp til å starte på denne oppgaven:

 

Følg dette oppsettet:

 

import javax.swing.*;

public class Tallspill
{
< Nødvendige datafelt. >

public int nyttTall()
{
< Trekker og returnerer et slumptall mellom 0 og 200. >
}

public void visMelding(String melding)
{
< Viser parameterens innhold i en meldingsboks. >
}

private void forLite( int tall )
{
< Viser melding om at parameterens verdi er for
lite tall og ber spilleren prøve igjen. >
}

private void forStort( int tall )
{
< Viser melding om at parameterens verdi er for
stort tall og ber spilleren prøve igjen. >
}

public void avsluttRunde( int antall, int gjetning )
{
< Viser melding om at det ble gjettet riktig
og antall gjetninger som ble brukt.
Parametrene gir opplysninger om dette. >
}

public void kjørSpill()
{
< Kjører en spillrunde ved å trekke et tall,
nullstille tellevariabel, innhente gjentatte
gjetninger fra bruker inntil det gjettes riktig.
Når det skjer, avsluttes runden med passe
meldinger til spilleren. >
}
}

 

import javax.swing.*;

public class Tallspilltest
{
< Driverklasse som oppretter et Tallspill-objekt
og kjører spillet gjentatte runder inntil
brukeren velger å avslutte. >
} 

 

Litt usikker på hva mer hjelp du kan trenge for å komme i gang? Har jo praktisk talt fått en mal for hva du trenger :) For å hjelpe deg mer så måtte man jo programmere omtrent hele programmet for deg ;)

Endret av Cemi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...