ishock Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hei, kan noen gi meg hjelpe meg med å starte med denne oppgaven? Skal lage et program for et tallspill. Spillet skal kunne kjøres gjentatte runder inntil spilleren velger å avslutte. For hver runde skal programmet foreta følgende: Programmet skal generere et tilfeldig helt tall (slumptall) mellom 0 og 200 (ingen av grensene inkludert). Spilleren skal prøve å gjette på dette tallet. For hver gjetning, som foretas ved at det vises en slik innlesingsboks: Må følge dette oppsettet: import javax.swing.*; public class Tallspill { < Nødvendige datafelt. > public int nyttTall() { < Trekker og returnerer et slumptall mellom 0 og 200. > } public void visMelding(String melding) { < Viser parameterens innhold i en meldingsboks. > } private void forLite( int tall ) { < Viser melding om at parameterens verdi er for lite tall og ber spilleren prøve igjen. > } private void forStort( int tall ) { < Viser melding om at parameterens verdi er for stort tall og ber spilleren prøve igjen. > } public void avsluttRunde( int antall, int gjetning ) { < Viser melding om at det ble gjettet riktig og antall gjetninger som ble brukt. Parametrene gir opplysninger om dette. > } public void kjørSpill() { < Kjører en spillrunde ved å trekke et tall, nullstille tellevariabel, innhente gjentatte gjetninger fra bruker inntil det gjettes riktig. Når det skjer, avsluttes runden med passe meldinger til spilleren. > } } import javax.swing.*; public class Tallspilltest { < Driverklasse som oppretter et Tallspill-objekt og kjører spillet gjentatte runder inntil brukeren velger å avslutte. > } Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Her er litt hjelp til å starte på denne oppgaven: Følg dette oppsettet: import javax.swing.*; public class Tallspill { < Nødvendige datafelt. > public int nyttTall() { < Trekker og returnerer et slumptall mellom 0 og 200. > } public void visMelding(String melding) { < Viser parameterens innhold i en meldingsboks. > } private void forLite( int tall ) { < Viser melding om at parameterens verdi er for lite tall og ber spilleren prøve igjen. > } private void forStort( int tall ) { < Viser melding om at parameterens verdi er for stort tall og ber spilleren prøve igjen. > } public void avsluttRunde( int antall, int gjetning ) { < Viser melding om at det ble gjettet riktig og antall gjetninger som ble brukt. Parametrene gir opplysninger om dette. > } public void kjørSpill() { < Kjører en spillrunde ved å trekke et tall, nullstille tellevariabel, innhente gjentatte gjetninger fra bruker inntil det gjettes riktig. Når det skjer, avsluttes runden med passe meldinger til spilleren. > } } import javax.swing.*; public class Tallspilltest { < Driverklasse som oppretter et Tallspill-objekt og kjører spillet gjentatte runder inntil brukeren velger å avslutte. > } Litt usikker på hva mer hjelp du kan trenge for å komme i gang? Har jo praktisk talt fått en mal for hva du trenger For å hjelpe deg mer så måtte man jo programmere omtrent hele programmet for deg Endret 2. oktober 2011 av Cemi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå